trend: generatiemanagement
Generatiemanagement is misschien wel hét thema van 2024. Maar het is geen hype, geen modekreet. Want waar jongere en oudere werknemers elkaar op de werkvloer moeten begrijpen, brengt dat unieke uitdagingen met zich mee. De communicatiekloof, die is bij veel bedrijven levensecht. En de uitdaging voor managers is megagroot: hoe haal je het maximale uit verschillende vaardigheden en ervaringen bij mensen die in zeer verschillende tijdperken zijn opgegroeid?
Jos Brueker benoemt dat met name industriële bedrijven met een lange historie een grote aantrekkingskracht hebben op zowel oudere als jongere werknemers. “Dit betekent dat bedrijven vaak werknemers hebben die bijna met pensioen gaan, naast net afgestudeerde jonge professionals. In deze organisaties zie je vaak drie, vier generaties samenwerken,” zegt Brueker.
hoe beïnvloeden deze generatieverschillen de dynamiek op de werkvloer?
“Deze generatiediversiteit brengt unieke uitdagingen en kansen met zich mee. Maar vooral: de noodzaak van effectieve communicatie en samenwerking tussen verschillende leeftijdsgroepen.” Brueker benadrukt dat elke generatie zijn eigen waarde heeft en een manier van kennis ontsluiten, leren en ontwikkelen. "Als we het maximale rendement van alle generaties kunnen benutten, zou dat ideaal zijn," benadrukt hij.
hoe kun je deze generaties succesvol laten samenwerken?
Raemaekers heeft daar, op basis van zijn stevige contacten bij zijn klanten in de industrie wel gedachten bij: “Oudere werknemers kunnen, met hun uitgebreide kennis en ervaring, een mentorrol op zich nemen voor jongere collega's. Dit zorgt er niet alleen voor dat waardevolle kennis wordt doorgegeven, maar ook dat jongere medewerkers zich gesteund en gewaardeerd voelen. Generatie Z wil zinvol werk doen en bijdragen, en mentorschap kan daar een belangrijke rol in spelen,” voegt Raemaekers toe.
Daarnaast is het essentieel dat werkgevers een omgeving creëren waarin alle generaties zich aangesproken voelen. Een 'one size fits all'-aanpak werkt niet meer. “Als je iedereen op dezelfde manier behandelt, voelen ze zich niet gehoord en loop je het risico om het maximale potentieel van je medewerkers niet te benutten,” waarschuwt Brueker.
hoe kunnen werkgevers talent aantrekken maar ook behouden?
Thijs Raemaekers: “Industriële werkgevers moeten focussen op ‘employer branding’. Bedrijven moeten verduidelijken waarom zij aantrekkelijk zijn voor potentiële werknemers van álle leeftijden, buiten alleen competitieve salarissen om. Het gaat erom een betekenisvolle werkomgeving te bieden waar toekomstige medewerkers zichzelf zien groeien," legt Thijs uit. “En groei, ontwikkeling en autonomie zijn essentiële eisen die de jongste generatie stelt. Ga daar als werkgever daadwerkelijk mee aan de slag, maar draag het vooral ook uit: met employer branding.”