trend: generatiemanagement 

Generatiemanagement is misschien wel hét thema van 2024. Maar het is geen hype, geen modekreet. Want waar jongere en oudere werknemers elkaar op de werkvloer moeten begrijpen, brengt dat unieke uitdagingen met zich mee. De communicatiekloof, die is bij veel bedrijven levensecht. En de uitdaging voor managers is megagroot: hoe haal je het maximale uit verschillende vaardigheden en ervaringen bij mensen die in zeer verschillende tijdperken zijn opgegroeid?

Jos Brueker benoemt dat met name industriële bedrijven met een lange historie een grote aantrekkingskracht hebben op zowel oudere als jongere werknemers. “Dit betekent dat bedrijven vaak werknemers hebben die bijna met pensioen gaan, naast net afgestudeerde jonge professionals. In deze organisaties zie je vaak drie, vier generaties samenwerken,” zegt Brueker. 

hoe beïnvloeden deze generatieverschillen de dynamiek op de werkvloer? 

“Deze generatiediversiteit brengt unieke uitdagingen en kansen met zich mee. Maar vooral: de noodzaak van effectieve communicatie en samenwerking tussen verschillende leeftijdsgroepen.” Brueker benadrukt dat elke generatie zijn eigen waarde heeft en een manier van kennis ontsluiten, leren en ontwikkelen. "Als we het maximale rendement van alle generaties kunnen benutten, zou dat ideaal zijn," benadrukt hij.

hoe kun je deze generaties succesvol laten samenwerken? 

Raemaekers heeft daar, op basis van zijn stevige contacten bij zijn klanten in de industrie wel gedachten bij: “Oudere werknemers kunnen, met hun uitgebreide kennis en ervaring, een mentorrol op zich nemen voor jongere collega's. Dit zorgt er niet alleen voor dat waardevolle kennis wordt doorgegeven, maar ook dat jongere medewerkers zich gesteund en gewaardeerd voelen. Generatie Z wil zinvol werk doen en bijdragen, en mentorschap kan daar een belangrijke rol in spelen,” voegt Raemaekers toe.

Daarnaast is het essentieel dat werkgevers een omgeving creëren waarin alle generaties zich aangesproken voelen. Een 'one size fits all'-aanpak werkt niet meer. “Als je iedereen op dezelfde manier behandelt, voelen ze zich niet gehoord en loop je het risico om het maximale potentieel van je medewerkers niet te benutten,” waarschuwt Brueker.

hoe kunnen werkgevers talent aantrekken maar ook behouden?

Thijs Raemaekers: “Industriële werkgevers moeten focussen op ‘employer branding’. Bedrijven moeten verduidelijken waarom zij aantrekkelijk zijn voor potentiële werknemers van álle leeftijden, buiten alleen competitieve salarissen om. Het gaat erom een betekenisvolle werkomgeving te bieden waar toekomstige medewerkers zichzelf zien groeien," legt Thijs uit. “En groei, ontwikkeling en autonomie zijn essentiële eisen die de jongste generatie stelt. Ga daar als werkgever daadwerkelijk mee aan de slag, maar draag het vooral ook uit: met employer branding.”

“door technologische innovaties te omarmen, kunnen industriële bedrijven zichzelf beter profileren als moderne, vooruitstrevende werkgevers.”

trend: technologie 

De vooruitgang in technologie verandert eveneens het speelveld voor de industrie. Daarbij gaat het niet alleen om het vervangen van menselijk werk door robots, maar ook om de manier waarop werkzaamheden worden uitgevoerd. 

hoe pakt dat in de praktijk uit? 

Brueker: “We zien een verschuiving van basisproductiewerk naar meer gespecialiseerde rollen zoals procesoperators en mechanische operators. Kunstmatige intelligentie (AI) en robotisering hebben invloed op veranderingen in de werkdynamiek. Ze vergen een andere set vaardigheden.” Zo zien we volgens Brueker steeds meer dat werknemers machines bedienen en door technologie gestuurde processen bewaken in plaats van zich bezighouden met handarbeid in een productieproces. Deze verschuiving vraagt om bijscholings- en trainingsinspanningen om werknemers voor te bereiden op opkomende rollen binnen de industrie.

“De industrie kan niet meer volstaan met de huidige niveaus van basisopleiding,” aldus Brueker. “Er is een groeiende behoefte aan medewerkers die technische kennis hebben op MBO-niveau 3 of 4. De komst van geavanceerde technologieën zoals kunstmatige intelligentie, robotisering en mechatronica maakt dat de vraag naar hoger opgeleide werknemers toeneemt.” Want: de huidige industrie vereist meer technische vaardigheden en kennis over het bedienen van complexe machines en systemen. “Medewerkers moeten nu bijvoorbeeld storingen in machines kunnen verhelpen en processen kunnen begrijpen en optimaliseren. Een duidelijke transformatie, die het werk tegelijk ook aantrekkelijker maakt”, zegt Thijs Raemaekers. Ook hier wordt employer branding steeds belangrijker: “Door technologische innovaties te omarmen, kunnen industriële bedrijven zichzelf beter profileren als moderne, vooruitstrevende werkgevers. Dit spreekt met name jongere generaties aan die vaak technologisch georiënteerd zijn en op zoek zijn naar zinvol werk in een innovatieve omgeving.”

hoe draagt randstad bij?

Randstad speelt een actieve rol in deze transformatie door medewerkers op te leiden en voor te bereiden op de technologische uitdagingen van de toekomst. Dit doen ze bijvoorbeeld via BBL-trajecten (Beroeps Begeleidende Leerweg, een leer-werktraject) waarbij medewerkers vier dagen werken en één dag naar school gaan. “We beginnen proactief met het opleiden van operators voordat ze überhaupt aan het werk gaan,” vertelt Brueker.

Er liggen volgens de twee experts kansen voor de industrie, die wellicht aantrekkelijker is dan nu nog wordt beseft. Raemaekers: “Veel industriebedrijven hebben zich duidelijk in positieve zin ontwikkeld. “Weg van de ‘zware’ en ‘vuile’ arbeid, veel meer naar meer high-tech, innovatieve omgevingen.” De evolutie bij moderne, technologisch geavanceerde productiesites moet naar zijn idee effectief worden gecommuniceerd naar potentiële nieuwe instromers, vooral naar de jongere generaties die zinvolle betrokkenheid zoeken in hun carrières.

en de schaarste aan personeel, is daar in 2025 iets aan te doen?

Brueker: “De inzet van – vaak goed opgeleide – statushouders kan helpen om tekorten aan personeel in de industrie aan te pakken. Randstad zorgt voor hun inzet, maar ook voor hun opleiding, zodat ze niet alleen nu geholpen zijn, maar ook in de toekomst kunnen bijdragen aan de capaciteit van het bedrijf. Dit biedt een kans om beide doelen te bereiken: je levert als bedrijf een bijdrage aan de integratie van nieuwe landgenoten en bovendien dien je de eigen bedrijfsbehoeften door teams compleet te maken met statushouders.”

De trends van generatiemanagement en de opkomst van geavanceerde technologie zijn onmiskenbaar. “Werkgevers die beide trends omarmen en hun strategieën aanpassen, zullen in staat zijn om talent aan te trekken en te behouden”, zo vat Jos Brueker samen.

1. stimuleer een mentorcultuur 

Moedig senior medewerkers aan om jongere collega's te begeleiden. Dit bouwt een brug tussen generaties, waardoor cruciale institutionele kennis wordt overgedragen en oudere medewerkers een gevoel van waarde en doel krijgen.

2. pas communicatie en betrokkenheid aan

Erken dat verschillende generaties op verschillende manieren communiceren en zich inzetten. Pas communicatie-strategieën aan om inclusiviteit en relevantie te waarborgen voor alle leeftijdsgroepen.

3. bevorder technologische vaardigheid

Omdat de nieuwe werkende generatie inherent technisch onderlegd is, moeten HR-managers zich richten op doorlopende technologische trainingsprogramma's om zich aan te passen aan vooruitgangen zoals AI.

4. versterk employer branding

Employer branding wordt steeds belangrijker. Bedrijven moeten zichzelf projecteren als voorkeurwerkgevers, niet alleen door beloning maar ook door groeikansen en zinvol werk.

5. zorg voor flexibiliteit en balans

Bied flexibele werkregelingen en een goede werk-privébalans aan. Dit is steeds belangrijker voor het behouden van talent, vooral Gen Z en Millennials.

► Benieuwd naar meer hr-trends voor 2025? Duik in onze paper hr-trends 2025 en zet koers naar een sterkere organisatie. 

download de paper