Generatie Y, beter bekend als de millennials: de arbeidsmarkt zit vol met deze creatievelingen met hoge ambities. Deze generatie, geboren tussen 1981 en 1996, brengt unieke talenten en verwachtingen naar je organisatie. Maar dan moet je wel zorgen dat ze zich thuis voelen. Hoe je dat doet? Hier vertellen we je alles over werken met millennials!

op deze pagina:

het paspoort van millennials

  • Geboren tussen 1981 en 1996

  • Kinderen van de babyboomers of Generatie X

  • De eerste digitale generatie

  • Opgegroeid met snelle technologische vooruitgang

  • Multitaskers met aanpassingsvermogen

  • Zoekt balans tussen werk en privé

  • Waardeert diversiteit en inclusie

  • Wil betekenisvol werk

1. flexibiliteit en werk/privébalans

Millennials hechten veel waarde aan flexibele werkuren en thuiswerken. Ook vinden ze hun privéleven​ minstens even belangrijk als hun werk. Een goede werk/privébalans is voor hen een must. 

2. betekenisvol werk

Deze generatie wil werken voor organisaties met een duidelijke missie en visie. Ze willen een positieve impact maken op de maatschappij​.

3. professionele ontwikkeling

Millennials zijn opgevoed met het idee dat alles mogelijk is. Ze zijn ambitieus en willen groeien in hun loopbaan. Grote kans dat ze snel proberen door te groeien in hun functie én salaris.

4. technologische innovatie

Millennials zijn goed met technologie en vinden dit ook vaak interessant. Ze waarderen werkgevers die moderne technologieën gebruiken en voorop lopen.

5. transparantie en eerlijkheid

Millennials verwachten open en eerlijke communicatie van hun werkgevers. Ze willen weten wat er speelt binnen de organisatie en hoe hun werk bijdraagt aan de bedrijfsdoelen​​.

1. technologie

Millennials zijn de eerste ‘digitale generatie’. Zij groeiden op tijdens de opkomst van digitale technologieën en ze zijn comfortabel in het gebruik hiervan. Dit maakt ze heel waardevol als medewerkers op een digitaliserende arbeidsmarkt.

2. teamgericht

Deze generatie krijgt energie van samenwerken en komt tot bloei in een goed draaiend team. Echte teamspelers dus.

3. maatschappelijk bewust

Millennials vinden milieu en diversiteit erg belangrijk. Zet jouw organisatie zich hier niet voor in? Grote kans dat ze voor een andere werkgever kiezen!

4. competitief en ambitieus

Millennials willen zich continu blijven ontwikkelen. Ze stellen doelen voor zichzelf en zijn bereid hard te werken om die te bereiken​​.

5. jobhoppers

Vergeleken met hun voorgangers - Generatie X - ruilt Generatie Y veel sneller van baan. Omdat ze niet helemaal tevreden zijn, of gewoon omdat ze iets nieuws willen. Jobhoppen is voor deze generatie geen taboe, maar juist de norm.

Millennials voegen dus op allerlei manieren waarde toe aan je organisatie. Maar dan moet je er wel voor zorgen dat ze in hun kracht staan. Hoe? Met een aantal praktische tips helpen wij je op weg.

1. bied flexibele werktijden en werkplekken

Millennials waarderen de mogelijkheid om flexibel te werken en hechten veel waarde aan een goede werk/privébalans. Bied hen deze flexibiliteit en je wordt beloond met loyaliteit.​​.

2. zorg voor een duidelijke missie en visie

Communiceer helder over de missie en visie van jouw organisatie en hoe medewerkers hieraan bijdragen. Dit geeft millennials een gevoel van zingeving en betrokkenheid​.

3. investeer in ontwikkeling en groei

Bied trainingen, workshops en doorgroeimogelijkheden aan om millennials gemotiveerd en betrokken te houden. Ze waarderen continue ontwikkelingskansen​.

4. gebruik moderne technologie

Zorg dat je organisatie up-to-date is met de nieuwste technologieën en bied moderne werktools aan om hun productiviteit te verhogen.

5. focus op diversiteit en inclusie

Millennials hechten waarde aan een inclusieve en diverse werkplek. Zorg dat je organisatie een cultuur van gelijkheid en respect promoot​.

6. stimuleer werk/privébalans

Bied mogelijkheden voor parttime werken en sabbaticals, en zorg voor een gezonde werkdruk.

Millennials zoeken een betekenisvolle werkplek waar ze zich goed voelen. Door in te zetten op verbindend werkgeverschap, creëer je een omgeving waarin zij zich gewaardeerd voelen, en die jobhop nog even uitstellen. Dit heeft tal van voordelen, niet alleen voor millennials maar voor alle medewerkers. Enkele voordelen van verbindend werkgeverschap zijn:

  • Verbeterd welzijn: Tevreden medewerkers presteren beter.

  • Verhoogde betrokkenheid: Gemotiveerde medewerkers zetten zich volop in.

  • Hogere productiviteit: Een energieke werksfeer stimuleert resultaten.

  • Verbeterde reputatie: Je trekt talentvolle millennials aan.

  • Sterker employer brand: Je organisatie straalt diversiteit en dynamiek uit.

Wil je meer weten over verbindend werkgeverschap, en hoe je hier werk van maakt? Wij hebben er een hele paper over geschreven. Download de paper en ga voor verbindend werkgeverschap!