Je maakt doelen SMART in 5 simpele stappen:
- specifiek zijn
- meetbaar maken
- acceptabel voor jezelf en anderen
- realistisch uitvoeren
- tijdgebonden maken
De eerste stap bij het stellen van een SMART-doel is door het lekker specifiek te maken. Dat doe je door de 5 W-vragen te beantwoorden:
- wat wil je bereiken?
- wie zijn erbij betrokken?
- waar ga je dit doen?
- wanneer ga je het doen?
- waarom wil je het bereiken?
voorbeelden van specifieke doelen
- met onze Marketingafdeling willen we voor het eind van de maand meer dan 5.000 bezoekers naar de site trekken om zo de naamsbekendheid te vergroten
- ik ga meer werkervaring opdoen als zorgverlener bij het ziekenhuis om mijn cv uit te breiden, daarom ga ik daar 2 dagen in de week meelopen van mei t/m augustus.
Dan gaan we door naar de meetbaarheid. Aan de hand van welke cijfers of voorwaarden weet je dat je je doel hebt behaald? Dit kan groei voor je bedrijf zijn, extra werkdagen die je gaat werken of een bepaalde eis die je stelt. Hoe je dat precies doet? Dat doe je door deze 3 vragen te beantwoorden:
- hoeveel moet er gedaan worden?
- hoe meet je dat?
- wat is het eindresultaat?
voorbeelden van meetbare doelen
- met de 10 video’s die we gaan maken willen we 10.000 views op YouTube behalen voor het eind van het jaar
- voor de training over Microsoft Office ga ik 2 avonden in de week huiswerk maken zodat ik deze voor september minimaal heb afgerond met een 8.
Een acceptabel doel houdt in dat het doel logisch is ontstaan uit je werkzaamheden en waar jezelf én je collega’s/manager helemaal achter staan. Het moet niet zomaar uit de lucht komen vallen, zeg maar. Je moet iets hebben aan je doel! Ook hierbij zijn er weer een paar vragen die ervoor zorgen dat je doel acceptabel wordt:
- sta je helemaal achter je doel?
- staan je werkgever en/of je collega’s ook achter het doel?
- is het doel logisch ontstaan vanuit je werkzaamheden of je werkgever?
voorbeelden van acceptabele doelen
- aan de hand van mijn functioneringsgesprek ga ik een nieuw financieel plan opstellen voor de lunchkosten op kantoor
- aan de hand van mijn functieomschrijving en prestaties dit afgelopen jaar, wil ik minstens 10% loonsverhoging.
Een realistisch doel: dat klinkt vrij logisch, maar wordt vaak over het hoofd gezien. Met een haalbaar doel motiveer je niet alleen jezelf, maar ook alle andere mensen die erbij betrokken zijn. En als je doel te moeilijk of te makkelijk is, dan raak je snel je motivatie kwijt. Dat moeten we niet hebben! Om je doel haalbaar te maken, stel je jezelf de volgende vragen:
- zijn de stappen die je moet zetten richting je doel haalbaar?
- heb je genoeg kennis en middelen in huis om je doel te halen?
- is het doel niet te makkelijk of moeilijk?
voorbeelden van realistische doelen
- om minstens één nieuwe klant binnen te slepen voor mijn baas, ga ik binnen mijn netwerk reclame maken voor het bedrijf
- ik ga een uur per dag online artikelen lezen om me zo voor te bereiden op mijn de cursus op werk.
Om er zeker van te zijn dat je je doel hebt behaald, zijn een startdatum en einddatum ideaal. Hierdoor weet je precies waar je aan toe bent en houdt de deadline je gemotiveerd. SMART-doelen zijn daarom ook vaak op de korte termijn.
Heb je een doel voor de lange termijn? Probeer deze dan op te splitsen in kleinere, kortere doelen. Maak je doelstelling tijdgebonden door de volgende vragen mee te nemen:
- wanneer ga je van start?
- wanneer ben je klaar?
- wanneer heb je je doel gehaald?
voorbeelden van tijdgebonden doelen
- van 1 oktober tot 31 december ga ik de levertijd inkorten en deze vergelijken met de cijfers van het afgelopen jaar
- van maandag t/m vrijdag ga ik rapportages schrijven zodat deze vrijdagmiddag naar mijn manager verstuurd kunnen worden.