trend: automatisering en technologie 

Volgens Jos Brueker, branchedirecteur Logistiek bij Randstad Nederland, is automatisering een cruciale ontwikkeling in de logistieke sector. “Het gaat om technologie die de mens voor een deel vervangt, het aantal pick-fouten terugdringt en sneller werken mogelijk maakt. Technologie die de kosten drukt en hogere productiviteit binnen handbereik brengt.”

Tegelijk, zo stelt Brueker vast, ziet Randstad kansen om zoveel mogelijk gekwalificeerd personeel bij die klanten te kunnen plaatsen. En daarmee flexibel te kunnen zijn. “En ook met inzet van AI en andere geavanceerde technologie. Bijvoorbeeld om vacatures en de skills die erbij passen te analyseren en min of meer automatisch te matchen met ons aanbod.” En vooral: sneller matchen, om heel vlot op de klantvraag in te spelen. 

snelheid is een issue

Weet ook Ellen Brocx, senior key accountmanager bij Randstad voor de sector Logistiek, uit de praktijk. De markt verwacht het, betoogt zij. “En als een logistiek medewerker niet snel via ons wordt ingezet, dan is ie weg. Snelheid is aan onze kant dus een issue.” Dus het thema voor 2025? Brocx: “Automatisering, digitalisering: ze helpen uiteindelijk zowel kosten omlaag te brengen als het proces efficiënter in te richten.” En: snelheid. “Meer dan in andere sectoren is snelheid in de logistiek heel belangrijk.”

Volgens Ellen zullen Randstad én de werkgevers in de logistiek het potentieel in de arbeidsmarkt beter moeten benutten. “Wij als Randstad moeten in kaart hebben wat de arbeidsmarkt biedt én wat onze opdrachtgevers kunnen gebruiken. Daar is enige flexibiliteit geboden: want ook iemand die chauffeur voor drie dagen wil zijn, heeft waarde voor de werkgever. Dat geldt ook voor gepensioneerden. Wij als Randstad zullen ons best moeten doen om werknemers met dit profiel voor onze klanten te vinden.”

“Als een logistiek medewerker niet snel via ons wordt ingezet, dan is ie weg. Meer dan in andere sectoren is snelheid in de logistiek heel belangrijk."

trend: de veranderende arbeidsmarkt 

Ellen Brocx wijst er op dat de arbeidsmarkt in de logistiek extreem dynamisch is. “De flexibiliteit is er altijd." "Want er is nergens zoveel omloopsnelheid als in de logistiek.” Jos Brueker stelt vast dat de marges bij logistieke bedrijven onveranderd klein zijn. En dat de gestegen lonen hun tol gaan eisen, met name bij bedrijven die de gestegen loonkosten niet of nauwelijks kunnen doorberekenen. 

“De loonkostencomponent gaat natuurlijk groeien. Zeker met de maatregelen zoals het minimumloon dat omhoog gaat en de wet op transparante en voorspelbare arbeidsvoorwaarden die enkele jaren geleden is ingevoerd.” Het antwoord van veel werkgevers, zo verwacht Jos: “Dus automatisering, digitalisering, technologie inzetten om het proces efficiënter in te richten helpt uiteindelijk om de kosten omlaag te brengen. Met minder mankracht, minder fouten, snellere doorlooptijden: daar zullen veel logistieke werkgevers voor gaan.”

trend: opleiding en ontwikkeling van werknemers 

Het opleiden van werknemers blijft een belangrijk thema binnen de logistiek. Volgens Jos Brueker en Ellen Brocx moeten werkgevers dat breed opvatten. Ellen: “Dat begint bij Nederlandse taalcursussen voor buitenlandse medewerkers. Daarnaast gaat het om het ontwikkelen van talenten die kunnen doorgroeien naar functies en rollen zoals teamleider en logistiek planner. Dat je dat als werkgever biedt, maakt je ook aantrekkelijk op de arbeidsmarkt – het is goede employer branding. Als mensen zich bij een werkgever kunnen ontwikkelen, dan biedt dat perspectief. En dat kan weer betekenen dat deze langer bij die organisatie blijft.”

Voor Jos is dat effect ook in kleinere stappen bereikbaar: “Of je nu gaat van bijvoorbeeld warehousemedewerker naar heftruckchauffeur, of je groeit van bestelbuschauffeur naar beroepsgoederenchauffeur: stappen die mogelijk zijn met inzet van opleiding. Voor de werkgever heeft doorgroei grote waarde. Ook de betrokken medewerker gaat er op vooruit, want diens verdiencapaciteit én toekomstperspectief verbeteren.”

“zorg ervoor dat iedereen zich thuis voelt en zichzelf kan zijn. Zo kan iedereen zich onderdeel van het bedrijf voelen.”

trend: diversiteit en inclusie 

“De variatie in culturen en nationaliteiten is extreem groot in de logistiek”, stelt Jos Brueker vast. Ellen Brocx benadrukt daarom het belang van diversiteit en inclusie binnen bedrijven. “Dat betekent bijvoorbeeld dat bedrijven moeten bepalen wat de voertaal is, maar ook moet nadenken over hoe iedereen die er komt werken zich ook werkelijk welkom voelt. Een voorbeeld is Jumbo, daar staan vier talen op de deur. Alles gebeurt in vier talen. Dat is nodig om iedereen zich thuis te laten voelen. En dit voert verder, zo moet je ook kijken naar het aanbod van de kantine of het bedrijfsrestaurant.” 

Jos sluit zich hierbij aan: “Zorg ervoor dat iedereen zich thuis voelt en zichzelf kan zijn, dat iedereen met elkaar kan communiceren en dat er geen eilandjes ontstaan. Zo kan iedereen zich onderdeel van het bedrijf voelen.” Jos: “Als je instructie- of veiligheidsvideo’s maakt, zul je die moeten ondertitelen of nasynchroniseren.”

beschikbare menskracht

Jos Brueker wil nog één punt maken. Hij vindt het opvallend dat het tot dusver eenvoudiger is om statushouders te plaatsen in de industrie dan in de logistiek. Terwijl ook werkgevers in de logistiek – die reeds veel nationaliteiten aan de slag hebben – enorm kunnen profiteren van de beschikbare menskracht. “Veel van de statushouders spreken Engels. Dit zijn mensen die huisvesting hebben of huisvesting zoeken in Nederland. Die blijven hier gewoon. Laten we daar ook meer gebruik van maken.” 

Ellen Brocx: “Een statushouder heeft, zeker in het begin, andere begeleiding nodig dan een reguliere flexkracht. En juist door die functiedifferentiatie kun je daar wat dichter op zitten en wat meer begeleiding bieden. Ik denk dat de inzet van statushouders ook in de logistiek gaat werken.”

De logistieke sector in 2025? Volgens experts Jos Brueker en Ellen Brocx zal de logistieke sector moeten meebewegen met de snel veranderende wereld. De geavanceerde technologieën, veranderingen op de arbeidsmarkt, en de noodzaak voor opleidings- en ontwikkelingsprogramma's zullen de kern vormen van hoe bedrijven opereren. 

► Benieuwd naar meer hr-trends voor 2025? Duik in onze paper hr-trends 2025 en zet koers naar een sterkere organisatie. 

download de paper