trend: generatiemanagement
Vinden is één, binden is dus een ander verhaal. Ellen Verheijen en Carianne Dijk zien ook in contactcenters dat de leeftijd van medewerkers sterk uiteen loopt. En om wel drie tot vier generaties op de werkvloer te koesteren en te behouden, moeten werkgevers meer energie steken in generatiemanagement. “Met andere woorden: aandacht besteden aan de verschillende behoeftes en verwachtingen van diverse generaties binnen hun organisatie”, stelt Carianne Dijk. "Veel bedrijven realiseren zich nog niet dat die generaties op de werkvloer allemaal andere behoeften hebben.”
flexibiliteit en een goede werk-privé balans
Volgens Ellen Verheijen doen werkgevers er verstandig aan om zaken als de werk-privébalans serieus aandacht te geven. “Dit is vooral belangrijk voor de jongere generatie, die waarde hecht aan flexibiliteit en een goede werk-privé balans.” Dijk: “Betrek de medewerkers ook nadrukkelijk bij de doorgroeimogelijkheden in de organisatie. Want jonge werknemers willen perspectief en mogelijkheden om door te groeien. Het bieden van duidelijke carrièremogelijkheden is cruciaal.”
Ellen: “Werk daarnaast actief aan een gezonde werkcultuur, waarin alle generaties zich gehoord en gewaardeerd voelen. Dat draagt bij aan de tevredenheid en daardoor aan de retentie. Het betekent ook dat leidinggevenden flexibeler moeten worden. Ze moeten hun stijl aanpassen aan de behoeften van verschillende generaties. Dit wordt ook wel verbindend leiderschap genoemd.”
Betekent aandacht voor deze zaken dat het uit is met het hoge switchgedrag in de klantcontactbranche? “Zeker niet”, klinkt het bijna in koor. Dijk: “De jongste generatie wil zich ontwikkelen en verschillende ervaringen opdoen, binnen en buiten organisaties. Accepteer dat als een feit, is mijn advies. Maar doe wat mogelijk is om carrièrepaden binnen de organisatie actief met deze medewerkers te verkennen. Dan sla je twee vliegen in één klap: je versterkt de retentie én je sluit aan bij een duidelijke behoefte van de jongste generatie.” Ellen: “Zo gaan retentie en generatiemanagement hand in hand.”
verankeren in employer branding
Eén punt van aandacht is tenslotte nog dat werkgevers hun ‘moderne’ aanpak van retentie en reputatiemanagement moeten verankeren in hun ‘employer branding’. Daar worstelen werkgevers mee, weten Verheijen en Dijk. Het is voor hen lastig een evenwicht te vinden tussen de diversiteit van werknemersverwachtingen, de dynamiek van de werkplek en de druk om zowel de huidige vaardigheden als toekomstgerichte ontwikkelingen zoals AI aan te pakken. Dijk: “Je moet niet alleen een goed verhaal hebben hoe je organisatie nieuwe talenten binnenhaalt en ontwikkelt en intussen andere generaties op de werkvloer koestert. Je moet het ook consistent in praktijk brengen. Lukt dat niet, dan praat zich dat in de wereld van klantcontact heel snel rond. Met alle gevolgen voor je ranking als aantrekkelijke werkgever.”
generatiemanagement, maar hoe? 7 tips
Volgens Ellen Verheijen en Carianne Dijk zijn dit de 7 manieren waarop een werkgever effectief generatiemanagement kan toepassen:
- werk-privé balans
Het is cruciaal voor werkgevers om aandacht te geven aan de werk-privé balans van medewerkers. Dit is iets wat met name jongere generaties belangrijk vinden en helpt hen om zich goed en meegenomen te voelen in de organisatie.
- perspectieven en ontwikkelingsmogelijkheden
Werkgevers moeten duidelijk maken wat de mogelijkheden zijn voor doorontwikkeling en doorgroeien binnen het bedrijf. Dit helpt medewerkers om langdurig betrokken te blijven, omdat zij perspectief zien in hun werk.
- leuke werkomgeving
Het creëren van een werkomgeving waar voldoende ruimte is voor werkplezier en waar ook tijd is voor leuke en ontspannende activiteiten. Dit zorgt ervoor dat medewerkers zich gehoord en gewaardeerd voelen.
- duidelijke begeleiding en coaching
Het leveren van gerichte begeleiding en coaching aan medewerkers, afgestemd op wat verschillende generaties nodig hebben. Hierin is het belangrijk dat leidinggevenden verbindend leiderschap tonen.
- autonomie
Medewerkers moeten enige mate van autonomie krijgen in hun werk. Dit stimuleert verantwoordelijkheid en betrokkenheid bij hun werk.
- goede onboarding
Een goed inwerkprogramma is essentieel om medewerkers vanaf het begin betrokken te laten voelen. Dit helpt ook om de verwachtingen duidelijk te stellen en de cultuur van de organisatie over te brengen.
- verbindend leiderschap
Effectief leiderschap dat aansluit bij de behoeften van verschillende generaties is belangrijk. Generatiemix in evenwicht houden door de juiste benadering bij elk van hen te passen is essentieel voor retentie en tevredenheid.
► Benieuwd naar meer hr-trends voor 2025? Duik in onze paper hr-trends 2025 en zet koers naar een sterkere organisatie.
download de paper