Voor het eerst staan vier generaties met elkaar op één en dezelfde werkvloer. Doordat de pensioenleeftijd steeds verder opschuift, en jonge digital natives de arbeidsmarkt betreden, moeten medewerkers van 20 tot grofweg 67 jaar met elkaar samenwerken. Tegelijkertijd spelen toenemende organisatorische, politieke, culturele en ideologische verschillen een rol op de veranderende arbeidsmarkt. Zonder doortastende actie zal je de generation gap op de werkvloer niet dichten en neemt de kans op conflicten toe, zo blijkt uit het jaarlijkse onderzoek Randstad Employer Brand Research (REBR). Het onderzoek verschaft inzicht in wat bedrijven en sectoren aantrekkelijk maakt als werkgever en waarom.
unieke kwaliteiten
De meeste organisaties hebben medewerkers uit verschillende generaties, zoals de babyboomers, Generatie X, millennials en Generatie Z. Elke generatie heeft verschillende waarden, voorkeuren en verwachtingen als het gaat om leiderschap, flexibiliteit, persoonlijke doelen en werk-privébalans. Denk bijvoorbeeld aan verplicht op kantoor werken versus het zelf bepalen wanneer je werkt. Of aan de inzet van de laatste technologieën op het gebied van remote werken. Willen werkgevers in dit gevarieerde speelveld aantrekkelijk zijn én blijven, dan moeten zij al die verschillende generaties op de werkvloer met elkaar verbinden. Het gaat erom dat je als werkgever de verschillen tussen generaties erkent en stimuleert hoe elke generatie met haar kwaliteiten kan bijdragen aan de gemeenschappelijke doelen binnen de organisatie. Zo smeed je uit verschillen een wij-gevoel ‘Dit is een unieke kans’, zegt Oscar van Mourik, die als gedragswetenschapper betrokken is bij het REBR. ‘Verschillende generaties zijn beter in verschillende dingen. Zorg dat alle generaties onderling van elkaars unieke kwaliteiten kunnen profiteren.’
Om bijvoorbeeld Gen Z soepeler te laten samenwerken met oudere generaties, adviseert Van Mourik om op de werkvloer een podium voor jongeren te creëren op basis van hun typische skills. ‘Laat ze de ouderen tonen hoe je digitale oplossingen vindt. In de praktijk zie ik daar vaak onbegrip. Oudere generaties kunnen hun brede ervaring weer delen met jongeren om dingen op te lossen. Het is belangrijk om te erkennen dat verschillende generaties beter zijn in verschillende dingen. Ik zou het heel mooi vinden als je elkaar zo weet te vinden.’
gen z: anders dan alle anderen
De jongste generatie op de werkvloer, Generatie Z (Gen Z) geboren tussen 1995 en 2010, is ondertussen aan een gestage opmars bezig. Dit zijn de mensen die zo langzaamaan leidinggevende posities gaan innemen. Deze generatie zal uitgroeien tot de grootste en meest diverse generatie die er is. Ook zijn het de eerste mensen die opgroeien in een volledig digitale wereld. Van Mourik: ‘Er zijn verschillen tussen alle generaties, maar Gen Z is toch wel anders dan alle anderen. Gen Z kijkt anders naar werk dan andere generaties. Deze jongste generatie medewerkers is kritischer dan ooit in de keuze voor een werkgever. Werk moet aansluiten bij hun persoonlijke drijfveren en identiteit en als dit niet aan de verwachtingen voldoet, is een overstap naar een andere werkgever zo gemaakt. Ook zijn ze een stuk individualistischer ingesteld en willen ze meer vrijheid als het gaat om hun persoonlijke groei en de balans tussen werk en privé. Maar tegelijkertijd willen ze deel uitmaken van iets wat groter is dan henzelf en streven ze naar verbinding. In de digitale wereld vinden ze die verbinding gemakkelijk, maar in de fysieke wereld kan het een uitdaging voor ze zijn’, voegt hij toe.