Generatie X: een stabiele, hardwerkende generatie vól goede ideeën en een schat aan ervaring. Deze groep is geboren tussen 1960 en 1979, en groeide op zonder de technologie van nu. Op het werk hebben ze unieke eigenschappen en wensen, heel anders dan jongere generaties. Hoe houd je hier als werkgever rekening mee? En hoe bind je deze ervaren rotten aan je organisatie? Hier vind je de ultieme Gen X-gids.

op deze pagina:

het paspoort van generatie x

  • Geboren tussen 1960 en 1979

  • Wordt vaak de ‘verloren generatie’ of ‘patatgeneratie’ genoemd

  • Opgegroeid zonder digitale technologie

  • Opgegroeid in de koude oorlog

  • Heeft gewerkt tijdens de overgang naar de digitale wereld

  • Ervaren, zelfstandig en flexibel

  • Hecht waarde aan persoonlijk contact en stabiliteit

1. stabiliteit

Generatie X houdt van zekerheid op het werk. Ze waarderen een stabiele baan met vaste contracten​. Ook is deze generatie vaak niet zo'n fan van verandering. 

2. erkenning voor ervaring

Deze generatie wil dat hun kennis en ervaring gewaardeerd wordt. Ze willen gezien worden voor hun harde werk​. Ze vinden een goed salaris en employee benefits belangrijk.

3. werk-privébalans

Gen X vindt het belangrijk om een goede balans te hebben tussen werk en hun privéleven. Dit betekent tijd voor familie en ontspanning.

4. kansen om te groeien

De kinderen van Gen X zijn vaak al het huis uit. Dit betekent dat ze weer meer tijd hebben voor hun carrière. Ook al hebben ze veel ervaring, Generatie X wil blijven leren en zich ontwikkelen. 

5. duidelijke verwachtingen

Deze generatie vindt het fijn om te weten wat er van ze verwacht wordt. Ze werken graag met duidelijke doelen en richtlijnen.

1. onafhankelijk

Deze generatie dopt z’n eigen boontjes. generatie X is gewend om zelfstandig te werken en zelf beslissingen te nemen​.

2. probleemoplossend

Ze zijn goed in het oplossen van problemen en vinden snel een praktische oplossing.

3. persoonlijk contact

Ze hechten veel waarde aan face-to-face gesprekken en persoonlijk contact, ondanks dat ze ook met technologie kunnen werken​.

4. ervaring

Gen X is een van de meest ervaren generaties op de werkvloer. Ze nemen een schat aan kennis met zich mee. 

5. harde werkers

Deze generatie steekt de handen uit de mouwen. Ze zijn vaak nog wat meer van de ‘oude stempel’ dan bijvoorbeeld generatie Z en de Millennials. Geen woorden maar daden, dus. Half werk? Dat staat niet in hun woordenboek.

1. bied stabiliteit

Zorg voor een stabiele werkplek met zekerheid zoals vaste contracten. Dit geeft generatie X rust en een gevoel van waardering.

2. waardering voor ervaring

Geef waardering en erkenning voor hun ervaring en harde werk. Complimenteer hen en geef ze eer voor hun werk. 

3. stimuleer werk-privébalans

Creëer een omgeving waarin werk-privébalans wordt ondersteund, bijvoorbeeld door flexibele werktijden.

4. bied ontwikkelingskansen

Geef ze de mogelijkheden om verder te leren en te groeien, zoals trainingen of nieuwe projecten.

5. gebruik een coachende leiderschapsstijl

Generatie X reageert goed op een leider die hen begeleidt en ondersteunt zonder micromanagen​.

Generatie X zoekt een werkplek waar ze zich gewaardeerd voelen. Door verbindend werkgeverschap toe te passen, creëer je een ‘wij’-gevoel bij je medewerkers. Een plek waar alle generaties zich thuisvoelen, dus. Dit klinkt niet alleen mooi, het heeft voordelen voor iedereen in het bedrijf, zoals:

  • Beter welzijn: blije medewerkers leveren betere prestaties.

  • Meer betrokkenheid: gemotiveerde medewerkers werken harder voor het bedrijf.

  • Hogere productiviteit: een goede werkomgeving zorgt voor betere resultaten.

  • Verbeterde reputatie: je trekt meer talentvolle medewerkers aan.

  • Sterker employer brand: je bedrijf wordt gezien als stabiel en aantrekkelijk om voor te werken.

Wil je meer weten over verbindend werkgeverschap? Wij hebben een uitgebreide paper hierover. Download de paper en leer hoe je van jouw organisatie een fijnere plek maakt voor iedere generatie.

concreet aan de slag

Wij helpen je graag om aan de slag te gaan met de employer brand van jouw organisatie. Met onze kennis, data en inzichten ondersteunen wij je om doelgroepgerichte werkgeversbeloftes op te stellen. Maar dat is niet alles. Lees meer over wat wij allemaal voor jou kunnen betekenen.