8 augustus 2024

Interview BusinessWise met Walter de Witte, HR-director van DSV.

zo overbrugt dsv de 'generation gap'

Door de opgeschoven pensioenleeftijd werken meer generaties dan ooit met elkaar samen op de werkvloer. Generaties die elkaar niet altijd (willen) begrijpen. Een dooddoener voor je bedrijfsprestaties en de aantrekkelijkheid van een werkgever. Walter de Wilde, HR Director van DSV, vertelt hoe hij de 'generation gap' overbrugt en een gedeelde groepsidentiteit stimuleert.

Tekst gaat verder onder de foto van Walter de Witte. 

Onbegrip tussen generaties op de werkvloer? Zo overbrugt DSV de 'generation gap'

Walter de Witte, HR-director van DSV.

Foto: Randstad

De aanleiding voor dit gesprek is het REBR-onderzoek (Randstad Employer Brand Research) naar de aantrekkelijkheid van bedrijven, dat Randstad in januari 2024 uitvoerde in 32 landen. Wereldwijd zijn bijna 173.000 respondenten geënquêteerd. Centraal in het REBR 2024-onderzoek staat het employer brand: het werkgeversmerk. Met dit jaar 'verbindend werkgeverschap' als handvat om goede samenwerking te stimuleren en voor eenheid en verbondenheid in de organisatie te zorgen. Belangrijker dan ooit door de toenemende verschillen op gebied van politieke opvattingen, leeftijd, cultuur en achtergrond in onze samenleving.

3.000 werknemers, 25 vestigingen

DSV brengt dit 'verbindend werkgeverschap' in de praktijk. Deze wereldwijde leverancier van transport- en logistieke diensten heeft kantoren in meer dan 80 landen en een internationaal netwerk van partners en agenten. In Nederland heeft DSV 25 vestigingen, waar met ruim 3.000 collega's wordt samengewerkt. Collega's van verschillende generaties én uit verschillende landen, vertelt HR-director Walter de Witte.

een samenwerking tussen verschillende generaties en culturen; hoe ziet dat er bij jullie in de praktijk uit?

,,Wij hebben zowel medewerkers op kantoor als in onze distributiecentra. Dat maakt de populatie divers, want naast afgestudeerde professionals uit verschillende generaties werken hier ook internationale medewerkers van Oost-Europese afkomst. Al die verschillende leeftijden, culturen en achtergronden zijn op zichzelf natuurlijk prima, want uiteenlopende invalshoeken zorgen voor veerkracht. Maar die verschillen leiden soms ook tot verdeeldheid, waardoor collega's zich minder verbonden voelen met elkaar. Daardoor is extra aandacht voor een goede samenwerking nodig."

wat valt jou als grootste 'uitdaging' op, bij de jongere generatie op de werkvloer?

,,40 tot 50 procent van ons ziekteverzuim wordt door psychische klachten veroorzaakt. Dat zit hem vooral in de leeftijdscategorie tussen de 25 en 45, de Gen-z'ers en Millennials. Zij komen met behoorlijk hoge verwachtingen de arbeidsmarkt op en willen die verwachtingen graag heel snel ingevuld zien. Dat zie je bijvoorbeeld heel goed terug in ons management traineeship. Ieder jaar weer denken gemiddeld twee van de acht starters al binnen een half jaar: nee, dit is niets voor mij. De hoge verwachtingen worden dus blijkbaar niet snel genoeg ingevuld. Dat blijkt ook uit het REBR 2024: deze jongste generatie medewerkers laat ook hier zien kritischer dan ooit te zijn in de keuze voor een werkgever. Werk moet aansluiten bij hun persoonlijke drijfveren en identiteit en als dit niet aan de verwachtingen voldoet, is een overstap naar een andere werkgever zo gemaakt. Daar kun je dan als leidinggevende, van een oudere generatie, iets van vinden of je kunt ernaar handelen. Door deze generatie, al in een zeer korte tijd, zoveel mogelijk aan je te binden. En psychische klachten niet weg te wuiven, maar serieus te nemen."

hoe binden jullie die jongere generatie aan je?

,,We hebben een eigen netwerk van en voor jongeren opgericht, waar zij elkaar kunnen ontmoeten. Bij DSV Next komen deze young professionals twee keer per jaar samen voor een activiteit. Dat zorgt voor een extra stukje verbinding met de organisatie. Daarnaast zijn wij de samenwerking met een platform voor mentaal welzijn aangegaan. Op dit platform kunnen al onze medewerkers, als ze ergens tegenaan lopen, in allerlei talen met een psycholoog sparren. Daarmee brengen wij het gevoel over dat medewerkers gehoord worden."

als we wat dieper ingaan op de samenwerking tussen die verschillende generaties. met welke uitdagingen hebben jullie dan te maken?

,,De jongere generaties, Gen Z en Millennials, hechten duidelijk minder aan hiërarchie. Zij zien hun leidinggevende als gelijke, hebben moeite met hiërarchische werkstructuren en willen zo veel mogelijk zelf beslissingen nemen. Ze zijn gewend dat er naar ze geluisterd wordt, met ze overlegd wordt en dat ze een gelijkwaardige relatie hebben met de mensen om hen heen. Verwachtingen die zij ook van hun leidinggevende hebben. En dat is vaak even wennen voor die leidinggevende, die vaak tot Generatie X behoort. Deze generatie is namelijk wél opgegroeid met hiërarchische structuren en vindt het lastig om jongeren aan te sturen als zij het gezag niet aannemen."

jullie hebben naast generatieverschillen ook nog met cultuurverschillen te maken. tot welke uitdagingen leidt dat?

,,De Oost-Europeanen spreken in de eerste plaats vaak geen Nederlands, soms Engels of Duits. Dat leidt tot miscommunicatie. Daarbij zijn deze mensen totaal anders opgegroeid. Als je 35 bent en je komt uit Oost-Europese landen sta je niet hetzelfde in het leven als de Nederlandse Millennial. Deze mensen hebben een staartje van het ijzeren gordijn meegepakt en dat is soms te merken. Zo komen ze soms wat 'harder' over. Daarnaast hebben ze een minder groot sociaal vangnet in Nederland. Hun ouders wonen bijvoorbeeld nog in Polen. Tegelijkertijd tonen ze bijzonder veel dankbaarheid. Ze zijn blij om gezien en gehoord te worden, terwijl hun Nederlandse collega's het de normaalste zaak van de wereld vinden dat zij, ook op jonge leeftijd, al hun zegje mogen doen. Die verschillen kunnen nogal eens tot verdeeldheid en onbegrip op de werkvloer leiden."

hoe ga je daarmee om? in het rebr-onderzoek zien we terug hoe belangrijk het is dat je als werkgever oog hebt voor de eenheid en verbondenheid in je bedrijf

,,De uitdagingen die voortkomen uit verschillen tussen generaties, culturen en andere factoren kunnen leiden tot verdeeldheid binnen teams. Om dat te voorkomen, nemen wij proactief de rol van verbindend werkgever op. Een rol die volgens het REBR-onderzoek cruciaal is om de verschillen tussen de mensen binnen de organisatie te overbruggen en een gedeelde groepsidentiteit te stimuleren. Zo willen wij iedereen het gevoel geven welkom te zijn en gehoord te worden. Dat doen wij onder meer met DSV Next voor young professionals en het platform voor mentaal welzijn, maar binnenkort ook met een e-learning over generatiemanagement. Daar gaan wij dieper in op de opvoeding en denkwijzen en de daaruit voortkomende acties van de verschillende generaties, wat hopelijk leidt tot meer begrip tussen de verschillende generaties op de werkvloer. Zo gaan wij van 'ik' naar 'wij'."

hoe trainen jullie managers om dit verbindend werkgeverschap door te voeren?

,,Uiteraard maakt verbindend leiderschap onderdeel uit van onze leiderschapstraining. Daarnaast vinden we het vooral belangrijk om met elkaar in gesprek te blijven. Daarom leren wij onze managers mensgericht leiding te geven. "We leren ze te luisteren, zodat we van elkaar kunnen blijven leren, want niemand is ooit uitgeleerd."

randstad employer brand research 2024

Meer weten over verbindend werkgeverschap en de uitkomsten van het REBR-onderzoek? Download dan de whitepaper 'verbindend werkgeverschap: van ik naar wij op de werkvloer' voor meer inzicht en praktische tips om te bouwen aan een sterk employer brand. Wil je naast de whitepaper nog meer informatie? Lees dan snel meer over hoe je vier generaties verbindt op de werkvloer.