23 juli 2024

Interview BusinessWise met Oscar van Mourik, gedragswetenschapper.

‘met verbindend werkgeverschap ga je van 'ik' naar 'wij' en versterk je het employer brand’

Niet eerder werkten zoveel generaties met elkaar samen op de werkvloer. Babyboomers (geboren 1946-1964), Generatie X (1965-1980), Millennials (1981-1996), Gen Z (1997-2012). Samenwerking vraagt om begrip, elkaar leren kennen, luisteren en van elkaar leren. Wat kan een werkgever doen om de 'generation gap' te overbruggen? Oscar van Mourik, gedragswetenschapper bij Randstad, was onderdeel van het team dat onderzoek deed. Hij vertelt over de verschillende generaties en geeft tips om het gat te dichten.

Tekst gaat verder onder de foto van Oscar van Mourik.

oscar van mourik is gedragswetenschapper bij randstad groep nederland.

Oscar van Mourik is gedragswetenschapper bij Randstad Groep Nederland.

Fotograaf: Madelon Verdoorn

Het Randstad Employer Brand Research (REBR) onderzocht in januari 2024 – in 32 landen – de aantrekkelijkheid van bedrijven. Wereldwijd zijn bijna 173.000 respondenten en 6084 organisaties geënquêteerd. In Nederland waren dat ruim 12.000 respondenten. Centraal staat het employer brand: het werkgeversmerk. Met dit jaar 'verbindend werkgeverschap' als belangrijkste perspectief om de uitdagingen van de complexe wereld van werk aan te gaan.

oscar, wat wordt er precies verstaan onder 'verbindend werkgeverschap'?

,,Deze visie biedt een handvat om goede samenwerking te stimuleren en voor eenheid en verbondenheid te zorgen in je organisatie. Uit het REBR 2024 onderzoek blijkt dat de verschillende leeftijdsgroepen andere dingen belangrijk vinden, wat ervoor kan zorgen dat de generaties elkaar niet vanzelf begrijpen. De verbindende werkgever vindt de gedeelde identiteit tussen alle generaties en stimuleert vanuit die verbinding de samenwerking: van 'ik' naar 'wij'. Hierdoor creëer je een fijnere werkplek, verhoog je de productiviteit van teams en verbeter je de algehele prestaties. En dat is nu, met een krappe arbeidsmarkt, belangrijker dan ooit."

je noemt verbinding tussen de verschillende leeftijdsgroepen als een belangrijke pijler voor verbindend werkgeverschap. welke uitdagingen brengt de generatiediversiteit op de werkvloer met zich mee?

,,Het grootste probleem zit hem in onbegrip tussen de generaties. Mensen uit verschillende leeftijdskaders hebben andere gewoonten, werkwijzen en prioriteiten. Dat leidt tot miscommunicatie. Neem Gen Z, de jongste generatie waarover nu veel te doen is. Op deze jongeren wordt behoorlijk afgegeven. Zo zou Gen Z vergroeid zijn met de smartphone en niet hard willen werken. Dat is niet eerlijk. Dit zijn ook gewoon mensen die in hun eigen omstandigheden zijn opgegroeid en zich daarom op een bepaalde manier gedragen. Deze jongeren kwamen op de wereld met een smartphone in hun handen. Op die telefoon krijgen zij continu informatie en dan ook vaak negatief nieuws, over de wereld waarin we leven en de praktijken van bedrijven. Deze generatie is daardoor kritischer."

waarom kan het flink botsen tussen gen z en generatie x?

,,Generatie X groeide op in een tijd waarin de economie, voor het eerst sinds de Tweede Wereldoorlog, weer gezond was. Deze mensen ervoeren dat als je ergens voor ging, je binnen een bedrijf eindeloos kon groeien. Voor het eerst maakten mensen weer carrière, the sky was the limit, en daar hoorden goede salarissen bij. Dit was de eerste generatie, na de boomers, die weer kon genieten van de voordelen van een sterke economie en groeiende bedrijven. De Gen X'ers snappen er dan ook niets van dat Gen Z het niet zo belangrijk vindt om carrière te maken en liever vier dan vijf dagen in de week werkt. Dat noemt Generatie X lui."

tussen generatie x en gen z zit nog een leeftijdsgroep, die van de millennials of generatie y. waar komt het typerende gedrag van deze generatie vandaan?

,,De Millennials zagen de wereld globaliseren. Het internet kwam op en de wereldburger ontstond. Voor het eerst reisden jonge mensen de hele wereld over, wat zorgde voor een kritische mindset. Millennials zagen dat veel van onze samenleving ten koste ging van zaken elders. Zo leerden zij dat wij hier bijvoorbeeld goedkope kleding kunnen kopen omdat mensen in Bangladesh het minder goed hebben. Zo ontstond er binnen deze generatie niet alleen een nadruk op ervaringen, in plaats van geld, maar ook een bijzonder kritische blik."

wat kunnen deze verschillende generaties van elkaar leren?

,,Bepaalde generaties zijn beter in bepaalde facetten van het werk. Neem Gen Z, dat zijn de eerste digital natives. Dat betekent dat zij andere generaties op de werkvloer kunnen helpen om dat digitale deel slimmer in te zetten. Gen X loopt op haar beurt al langer rond op een kantoor. Deze generatie kent de gebruiken en weet al heel goed hoe er wordt samengewerkt. De Millennial staat heel mooi tussen deze twee generaties in, brengt een kritische mindset met zich mee en kan bruggen vormen. Door de generaties optimaal te laten samenwerken vanuit verbindend werkgeverschap ontstaat er een krachtig geheel, waarin de generaties elkaar complementeren. En dat is verbindend werkgeverschap."

maar hoe pak je dat goed aan, het verbinden van de drie generaties op de werkvloer?

,,Het is belangrijk om de gemeenschappelijke waarden op te zoeken. Stap naar voren en ga, organisatiebreed, een open dialoog aan. Wat hebben al jouw mensen met elkaar gemeen? Zodra je die gedeelde waarde hebt gevonden, zijn er nog drie stappen die je moet zetten. Allereerst moet je die gedeelde waarde overnemen, want mensen nemen altijd iemand hoger in hiërarchie als voorbeeld. Dan moet je de gedeelde waarde toe gaan passen. Dat betekent dat je intern, maar ook extern moet laten zien waar jullie voor staan. Tot slot moet je de organisatiestructuur aanpassen, zodat de verschillende generaties met elkaar, het liefst in multidisciplinaire teams, samen aan dezelfde doelen werken. Dat verbindt."

wat levert verbindend werkgeverschap een organisatie op?

,,Door verschillende mensen, van verschillende generaties, maar bijvoorbeeld ook verschillende achtergronden, met elkaar te laten samenwerken, gebruik je de totaalsom aan kracht, expertise, ervaring en persoonlijkheid. Je zorgt ervoor dat iedereen iets toe kan voegen aan het grotere geheel waar je samen voor gaat. Dat zorgt ervoor dat ieder individu het succes van de organisatie ziet als het eigen succes. Daar zit een sterke motiverende kracht in. Het verbindt je werknemers aan je organisatie."

en dan is het belangrijk om met name aandacht te besteden aan het verbinden van gen z aan je organisatie?

,,Binnenkort vormt Gen Z meer dan een kwart van alle werkenden in Nederland, dus zonder deze generatie heeft je organisatie een probleem. Als je Gen Z niet bindt, krijg je te maken met forse personeelstekorten. Maar let op: Gen Z is enorm kritisch. Uit het REBR 2024 onderzoek blijkt dat 44 procent van de Gen Z'ers zichzelf slechts drie maanden de tijd geeft om zicht thuis te voelen bij een organisatie. Dus als een werkgever er in een kwart jaar niet in slaagt om het 'wij-gevoel' over te brengen, vertrekt deze generatie weer. Zet daarom in op Verbindend Werkgeverschap. Daarmee verbind je niet alleen Gen Z aan je, maar benut je tevens de unieke kwaliteiten die iedere generatie te bieden heeft op de werkvloer."

randstad employer brand research 2024

Meer weten over verbindend werkgeverschap en de uitkomsten van het REBR onderzoek? Download de paper 'verbindend werkgeverschap: van ik naar wij op de werkvloer' voor meer inzicht en praktische tips. Het Randstad Employer Brand Research (REBR) 2024 vond plaats in 32 landen die samen goed zijn voor 75 procent van de wereldeconomie. Het biedt diverse interessante inzichten en tips voor de situatie in Nederland. Wil je naast de whitepaper nog meer informatie? Lees dan snel meer over hoe je vier generaties verbindt op de werkvloer.