maar hoe pak je dat goed aan, het verbinden van de drie generaties op de werkvloer?
,,Het is belangrijk om de gemeenschappelijke waarden op te zoeken. Stap naar voren en ga, organisatiebreed, een open dialoog aan. Wat hebben al jouw mensen met elkaar gemeen? Zodra je die gedeelde waarde hebt gevonden, zijn er nog drie stappen die je moet zetten. Allereerst moet je die gedeelde waarde overnemen, want mensen nemen altijd iemand hoger in hiërarchie als voorbeeld. Dan moet je de gedeelde waarde toe gaan passen. Dat betekent dat je intern, maar ook extern moet laten zien waar jullie voor staan. Tot slot moet je de organisatiestructuur aanpassen, zodat de verschillende generaties met elkaar, het liefst in multidisciplinaire teams, samen aan dezelfde doelen werken. Dat verbindt."
wat levert verbindend werkgeverschap een organisatie op?
,,Door verschillende mensen, van verschillende generaties, maar bijvoorbeeld ook verschillende achtergronden, met elkaar te laten samenwerken, gebruik je de totaalsom aan kracht, expertise, ervaring en persoonlijkheid. Je zorgt ervoor dat iedereen iets toe kan voegen aan het grotere geheel waar je samen voor gaat. Dat zorgt ervoor dat ieder individu het succes van de organisatie ziet als het eigen succes. Daar zit een sterke motiverende kracht in. Het verbindt je werknemers aan je organisatie."
en dan is het belangrijk om met name aandacht te besteden aan het verbinden van gen z aan je organisatie?
,,Binnenkort vormt Gen Z meer dan een kwart van alle werkenden in Nederland, dus zonder deze generatie heeft je organisatie een probleem. Als je Gen Z niet bindt, krijg je te maken met forse personeelstekorten. Maar let op: Gen Z is enorm kritisch. Uit het REBR 2024 onderzoek blijkt dat 44 procent van de Gen Z'ers zichzelf slechts drie maanden de tijd geeft om zicht thuis te voelen bij een organisatie. Dus als een werkgever er in een kwart jaar niet in slaagt om het 'wij-gevoel' over te brengen, vertrekt deze generatie weer. Zet daarom in op Verbindend Werkgeverschap. Daarmee verbind je niet alleen Gen Z aan je, maar benut je tevens de unieke kwaliteiten die iedere generatie te bieden heeft op de werkvloer."
randstad employer brand research 2024
Meer weten over verbindend werkgeverschap en de uitkomsten van het REBR onderzoek? Download de paper 'verbindend werkgeverschap: van ik naar wij op de werkvloer' voor meer inzicht en praktische tips. Het Randstad Employer Brand Research (REBR) 2024 vond plaats in 32 landen die samen goed zijn voor 75 procent van de wereldeconomie. Het biedt diverse interessante inzichten en tips voor de situatie in Nederland. Wil je naast de whitepaper nog meer informatie? Lees dan snel meer over hoe je vier generaties verbindt op de werkvloer.