Een nieuwe generatie betreedt de arbeidsmarkt: Gen Z. Een generatie met eigen talenten én eisen. Wat betekent dit voor jou als werkgever? En hoe kun je de jongste generatie op je werkvloer met succes aantrekken en binden? Wij vertellen je alles over Gen-Z!
het paspoort van gen-z
-
Geboren tussen 1995 en 2010
-
De meest diverse generatie ooit
-
Opgegroeid in een volledig digitale wereld
-
Digital natives met unieke skills
-
Supersnel in het filteren van informatie
-
Niet vatbaar voor ‘neppe’ content
-
Ziet influencers als autoriteit
dit vindt gen-z belangrijk
-
Authenticiteit
-
Duurzaamheid
-
Gelijkheid
-
‘Echte’ content
-
Zingeving in hun werk
-
Werk/privébalans
dit maakt gen-z uniek
-
digital natives: zoals we hierboven al even noemden, is deze generatie opgegroeid in een digitale wereld. Dit maakt ze uniek ten opzichte van voorgaande generaties die zich moesten aanpassen aan digitale verandering. Generatie Z kent de digitale wereld op zijn duimpje!
-
agents of change: zo ziet deze generatie zichzelf. In tegenstelling tot de millennials voelt Gen-Z zich sterk verantwoordelijk voor de problemen in de wereld. Gen-Z wilt écht iets veranderen, en is niet bang om zichzelf te laten horen via social media.
-
individualistisch: deze generatie is individualistischer ingesteld dan de vorige generaties en wil meer vrijheid als het gaat om persoonlijke groei en werk-privébalans. Tegelijkertijd zijn ze op zoek naar iets wat groter is dan zichzelf en streven ze naar verbinding.
- kritisch op werk: voor deze generatie moet werk aansluiten op persoonlijke drijfveren en identiteit. Is dat niet het geval? Dan switchen ze makkelijk naar een nieuwe werkgever.