Een nieuwe generatie betreedt de arbeidsmarkt: Gen Z. Een generatie met eigen talenten én eisen. Wat betekent dit voor jou als werkgever? En hoe kun je de jongste generatie op je werkvloer met succes aantrekken en binden? Wij vertellen je alles over Gen-Z!

het paspoort van gen-z

  • Geboren tussen 1995 en 2010

  • De meest diverse generatie ooit

  • Opgegroeid in een volledig digitale wereld

  • Digital natives met unieke skills 

  • Supersnel in het filteren van informatie

  • Niet vatbaar voor ‘neppe’ content

  • Ziet influencers als autoriteit

dit vindt gen-z belangrijk

  • Authenticiteit

  • Duurzaamheid

  • Gelijkheid

  • Diversiteit

  • ‘Echte’ content

  • Zingeving in hun werk

  • Werk/privébalans

dit maakt gen-z uniek

  • digital natives: zoals we hierboven al even noemden, is deze generatie opgegroeid in een digitale wereld. Dit maakt ze uniek ten opzichte van voorgaande generaties die zich moesten aanpassen aan digitale verandering. Generatie Z kent de digitale wereld op zijn duimpje!

  • agents of change: zo ziet deze generatie zichzelf. In tegenstelling tot de millennials voelt Gen-Z zich sterk verantwoordelijk voor de problemen in de wereld. Gen-Z wilt écht iets veranderen, en is niet bang om zichzelf te laten horen via social media.

  • individualistisch: deze generatie is individualistischer ingesteld dan de vorige generaties en wil meer vrijheid als het gaat om persoonlijke groei en werk-privébalans. Tegelijkertijd zijn ze op zoek naar iets wat groter is dan zichzelf en streven ze naar verbinding.

  • kritisch op werk: voor deze generatie moet werk aansluiten op persoonlijke drijfveren en identiteit. Is dat niet het geval? Dan switchen ze makkelijk naar een nieuwe werkgever.

oscar vertelt over generatiemanagement

snelcursus: hoe behoud je genZ?

genZ: opvoeden of meebewegen?

genZ: moet de werkgever zich anders opstellen?

Deze veelzijdige generatie vraagt om een werkgever die rekening houdt met hun prioriteiten. Hoe je zo’n werkgever wordt? Deze praktische tips helpen je!

1. zie de verschillen en zorg voor maatwerk 

Gen Z is divers, dus behandel ze als individuen. Bied ruimte voor eigen werkmethoden, projecten en experimenten.

2. geef vertrouwen en goede begeleiding 

Gen Z'ers zijn zelfstandig en doen dingen graag op hun eigen manier.  Kijk ze dus niet op de vingers, maar geef ze vertrouwen en biedt ondersteuning waar nodig. 

3. zorg voor groeimogelijkheden en leermomenten 

Deze generatie wil persoonlijk en professioneel groeien. Bied dus opleidingen, trainingen en wisselende projectteams aan. Zo blijven ze nieuwe kennis en ervaring opdoen, terwijl ze jouw organisatie ook verder helpen!

4. communiceer digitaal en gebruik social media 

Spreek de taal van Gen Z. Zorg dus voor online zichtbaarheid en snelle communicatie. Word actief op de socials waar zij zitten: in ieder geval TikTok en Instagram.

5. focus op duurzaamheid en diversiteit

Zoals we al zeiden is Gen Z heel begaan met de maatschappij en het milieu. Laat dus zien wat je organisatie doet op het gebied van duurzaamheid, diversiteit en inclusie. En betrek ze hier ook bij! Zorg dat ze inspraak hebben, vraag wat ze belangrijk vinden en verwerk dat in je beleid. Niemand weet meer over deze thema’s dan deze generatie.

6. verbind en inspireer

Gen Z hecht geen waarde aan hiërarchie. Dat iemand ouder is, een hogere functie heeft of het werk al langer doet dan zij, maakt hen eigenlijk niets uit. Deze jonge medewerkers zijn vooral onder de indruk van mensen die authentiek zijn en inhoudelijk overwicht hebben. Wees daarom positief, stimuleer open communicatie en inspireer hen met jouw passie en kennis.

Gen-Z gaat niet alleen voor het geld, maar ook voor een werkplek waar ze zich goed voelen. Door in te zetten op verbindend werkgeverschap bouw je een brug tussen culturele én generationele verschillen. Zo creëer je een echt wij-gevoel bij jou op de werkvloer. Dit is niet alleen belangrijk bij het aantrekken van de jongste generatie. Het overbruggen van verschillen heeft voordelen voor jong, oud en jou als werkgever:

de voordelen van verbindend werkgeverschap

  • Beter welzijn: blije medewerkers leveren betere prestaties.

  • Meer betrokkenheid: gemotiveerde medewerkers zetten zich volop in.

  • Hogere productiviteit: een energieke werksfeer stimuleert resultaten.

  • Verbeterde reputatie: je trekt talentvolle Gen Z'ers aan.

  • Sterker employer brand: je organisatie straalt diversiteit en dynamiek uit.

Wil je meer weten over verbindend werkgeverschap en hoe je hier werk van maakt? Wij hebben er een paper over geschreven. Download ‘m en ga voor verbindend werkgeverschap!

schrijf je in voor de nieuwsbrief

Met onze maandelijkse nieuwsbrief ben je altijd op de hoogte van de laatste arbeidsmarkttrends en -ontwikkelingen. Stuur mij de nieuwsbrief!

concreet aan de slag met je emloyer brand

Wij helpen je graag om aan de slag te gaan met de employer brand van jouw organisatie. Met onze kennis, data en inzichten ondersteunen wij je om doelgroepgerichte werkgeversbeloftes op te stellen. Maar dat is niet alles. Lees meer over wat wij allemaal voor jou kunnen betekenen.