Het is voor werkgevers steeds lastiger om talentvol personeel voor langere tijd aan de organisatie te binden. De jongere generatie heeft het in de huidige arbeidsmarkt immers voor het kiezen en kan relatief eenvoudig switchen naar een baan die lucratiever en interessanter lijkt. Als werkgever sta je dan weer voor de lastige en kostbare taak om je medewerker(s) te vervangen. In dit artikel delen we 5 tips om het vertrek van jong talent te voorkomen. Van het bieden van ontwikkelmogelijkheden tot het creëren van een verbindende bedrijfscultuur - ontdek hoe jij als werkgever het beste uit jouw medewerkers kunt halen.
- weet waarom je medewerkers vertrekken
- verbeter je employer brand
- geef échte salarisverhogingen en bied arbeidsvoorwaarden op maat
- faciliteer en stimuleer training en ontwikkeling
- zorg voor verbinding
1. weet waarom je medewerkers vertrekken
Als je weet waarom je medewerkers vertrekken, weet je ook wat zij van jou, als werkgever, verwachten. Zo blijkt uit het wereldwijde Randstad Employer Brand Research 2024 dat het grootste deel van de potentiële baanwisselaars bij een nieuwe werkgever betere arbeidsvoorwaarden en een prettige werksfeer zoekt. Vertrekt een van je medewerkers (vrijwillig)? Check dan wat de redenen zijn, bijvoorbeeld in een exitgesprek.
2. verbeter je employer brand
Door je werkgeversmerk te verbeteren krijgt je bedrijf een betere reputatie, zodat je de beste kandidaten kunt aantrekken én de medewerkers kunt behouden die je niet kwijt wilt. Zo trek je de beste kandidaten aan én behoud je medewerkers die je niet kwijt wilt. Employer branding gaat niet vanzelf, daarvoor heb je een strategie nodig. Je kunt je employer brand in elk geval al verbeteren door:
-
goed naar je medewerkers te luisteren en hun feedback te verwerken in jouw retentieplan
-
het gesprek aan te gaan met medewerkers die niet happy zijn, om samen naar oplossingen te zoeken
-
een bedrijfscultuur op te bouwen waarin iedereen zich welkom en gewaardeerd voelt
-
het succes van je employer branding aanpak regelmatig te meten.
Meer weten over employer branding? Lees dan in 10 stappen naar een sterk werkgeversmerk.
3. geef échte salarisverhogingen en bied arbeidsvoorwaarden op maat
Uit het Randstad Employer Brand Research 2024 blijkt dat werknemers bij de selectie van een nieuwe werkgever vooral letten op het salaris en de secundaire arbeidsvoorwaarden. Met een jaarlijkse inflatieverhoging op het salaris van jouw medewerkers kom je er niet meer. Mensen weten dat dat (financieel) geen zoden aan de dijk zet. Soms is de overstap naar een andere werkgever de enige manier om meer geld te verdienen. Logisch dus dat ze hun baan opzeggen. Door je medewerkers een salarisverhoging te geven waaruit je waardering voor hun inzet en kwaliteiten blijkt, maak je het hen veel makkelijker om bij jouw organisatie te blijven.
Kijk ook eens goed naar de andere arbeidsvoorwaarden. Het uitgangspunt ‘one size fits all’ is allang niet meer van deze tijd. Zie iedere medewerker als individu en bied hem of haar arbeidsvoorwaarden op maat. Focus bijvoorbeeld meer op persoonlijke groei en ontwikkeling en op toegevoegde waarde dan op leeftijd, ervaring en de duur van een dienstverband.
4. faciliteer en stimuleer training en ontwikkeling
De meeste mensen werken graag aan hun employability: hun inzetbaarheid op de arbeidsmarkt. Ze willen de kans krijgen om nieuwe vaardigheden te leren en zich binnen de organisatie te ontwikkelen. Zijn er geen mogelijkheden voor vooruitgang, dan is de kans groot dat ze ergens anders op zoek gaan naar nieuwe kansen. Door een duidelijk pad naar carrièreontwikkeling te bieden, houd je je medewerkers makkelijker in huis. Laat hen weten waar ze aan toe zijn: zetten ze zich maximaal in, grijpen ze alle ontwikkelingskansen aan én halen ze de doelstellingen? Dan moet duidelijk zijn dat je ze daarvoor beloont.
5. zorg voor verbinding
Een van de belangrijkste factoren om talentvol personeel aan je organisatie te binden, is door te zorgen voor verbinding. Een verbindend werkgever creëert een werkomgeving waarin medewerkers zich gewaardeerd, gehoord en betrokken voelen. Dit verkleint de kans dat je talentvolle medewerkers vertrekken en zorgt ervoor dat je organisatie sterker en succesvoller wordt. Meer weten over verbindend werkgeverschap? Download dan onze paper verbindend werkgeverschap: van ik naar wij op de werkvloer voor meer inzicht en praktische tips voor je employer branding.