Philips is een schoolvoorbeeld van een sterk werkgeversmerk. Jaar in, jaar uit scoort Philips, het bedrijf dat gespecialiseerd is in gezondheidstechnologie, hoog in de lijstjes van merken waarvoor je zou willen werken. Wat is het geheim van Philips? Wat maakt dit bedrijf zo aantrekkelijk? Dat begint bij hun missie: het verbeteren van drie miljard levens wereldwijd in 2030. Om meteen maar een misverstand uit de weg te ruimen: ook bij een van de beste werkgeversmerken van Nederland moeten ze hard zoeken naar goede mensen. De lat ligt hoog. Zo zoeken ze bij Philips naar mensen met een specifieke expertise. Het liefst zo divers mogelijk, met verschillende achtergronden en culturen. Bij Philips geloven ze namelijk in de kracht van het verschil.
levens verbeteren met betekenisvolle innovaties
‘Het is dé manier om oplossingen te verzinnen voor problemen’, zegt Marije van der Togt, senior recruitment manager Philips. ‘Verschillende mensen kijken vanuit verschillende perspectieven. Dat zorgt ervoor dat je oplossingen ontwikkelt die in verschillende landen, in verschillende culturen, werken. Want dat is wat we doen: levens verbeteren door middel van betekenisvolle innovatie’, zegt Van der Togt.
‘Dat is de bindende factor in het bedrijf: het verbeteren van het leven van drie miljard mensen per jaar in 2030. Dat doen we door het ontwikkelen van gezondheidstechnologie. Wij ontwikkelen bijvoorbeeld oplossingen waarmee een chirurg beter kan opereren en daardoor mensenlevens redt. Of software waarmee een patholoog kanker nauwkeuriger kan detecteren. Maar ook consumentenproducten die ertoe bijdragen dat mensen gezonder gaan eten en leven, zodat de kans op chronische ziekten afneemt. Door onze missie hebben wij bij veel potentiële werknemers een streepje voor. Het is tastbaar wat je bij ons bijdraagt.’
het is belangrijk dat mensen vrijheid hebben
Innovatief is het bedrijf al 128 jaar lang. Die cultuur van continu zoeken naar nieuwe oplossingen zit in het DNA. ‘Om dat te realiseren, is het belangrijk dat mensen vrijheid hebben: vrijheid om te denken, vrijheid om te groeien’, zegt Van der Togt. ‘Bij ons word je gerespecteerd om je expertise. Met elkaar kom je verder. Iedereen – van hoog tot laag – is bereid te helpen. Ik hoor vaak van onze jonge medewerkers dat ze het bij Philips zo prettig vinden dat er ruimte is om vragen te stellen en voorstellen te doen voor verbetering, aan wie dan ook.’
In die stimulerende omgeving werken veel mensen met plezier. Dat laten medewerkers ook spontaan weten op de sociale media of op een reviewsite over werkgevers. ‘We moedigen onze mensen aan erover te vertellen, bijvoorbeeld via ons nieuwe Instagramkanaal ‘Life.At.Philips’. Als ik het zeg vanuit mijn rol bij recruitment klinkt het anders dan wanneer een werknemer het zegt. Dat is authentiek. Je hoeft het niet te verzinnen als het écht zo is.
philips als verbindend werkgever
Philips laat echt zien wat verbindend werkgeverschap in de praktijk betekent: verschillende teams samenbrengen om aan de gemeenschappelijke missie te werken. Meer weten over verbindend werkgeverschap? In het Randstad Employer Brand Research 2024 lees je hoe dit perspectief voor betere samenwerking zorgt en je organisatie aantrekkelijker maakt.