Mensen zijn gelukkiger in hun werk als ze ervaren dat hun persoonlijke kwaliteiten en talenten het verschil maken en dat hun inzet bijdraagt aan een hoger doel, zo blijkt uit onderzoek. Als jouw organisatie je (toekomstige) medewerkers deze zingeving kan bieden, versterkt dit je employer branding. Dit geeft je een belangrijke voorsprong - en dat is in deze tijd van schaarste op de arbeidsmarkt precies wat je wilt.
wat is betekenisvol werk?
Wat betekenisvol werk is, is heel persoonlijk. Wat voor de een betekenisvol is, hoeft dat voor de ander niet te zijn. Iemand kan gelukkig zijn met zijn werk omdat het ‘zin geeft’ aan het leven in algemene zin (wie hij is), terwijl voor een ander dat werkgeluk voortkomt uit zijn taakinhoud (wat hij doet). Werk kan ook betekenis krijgen door de organisatie of werkgever (waar iemand werkt) of door de resultaten en doelstellingen die worden behaald (waar iemand aan bijdraagt). En natuurlijk kan het gaan om een betekenisvolle combinatie van dit alles.
Maar het doet er eigenlijk niet zoveel toe wát werk nou precies betekenisvol maakt voor je medewerker: het belangrijkste is dat het werk betekenisvol is in zijn of haar ogen. Er bestaat dus geen objectieve maatstaf voor, en anderen (collega’s, de werkgever of de samenleving) kunnen niet bepalen wat wel of niet betekenisvol voor iemand is. Dit is het krachtige, maar ook meteen het ongrijpbare van betekenisvol werk en werkgeluk.
Toch kunnen we wel een paar algemene kenmerken zien. Zo is werk (vaak) betekenisvol voor mensen als zij:
- iets kunnen doen voor de ander(en), vooral als ze het verschil kunnen maken voor een ander
- het gevoel hebben dat ze een bijdrage leveren, op basis van hun eigen talent, kundigheid en expertise
- ervaren dat ze goed werk hebben geleverd en trots zijn op het geleverde werk en het eindresultaat.
het belang van betekenisvol werk voor werkgevers
Uit het Randstad Employer Brand Research - dat in 32 landen onder bijna 163.000 werknemers, werkzoekenden en studenten tussen 18 en 65 jaar werd gehouden - blijkt dat steeds meer mensen betekenisvol werk en werkgeluk belangrijk vinden bij hun keuze voor een werkgever. Als je hier, als werkgever, werk van maakt, maak je in deze krappe arbeidsmarkt meer kans om mensen te vinden die:
- graag bij je komen/blijven werken
- hun werk met passie doen en trots zijn op je organisatie
- de beste ambassadeurs worden die je je maar kunt wensen.
Gebrek aan interesse in het werk blijft in 2024 met 40% dan ook de belangrijkste reden voor werknemers om te vertrekken bij de huidige werkgever. Vooral vrouwen, millennials en mensen met een hogere opleiding hechten veel waarde aan interesse in het werk. Dit geldt ook voor mensen die hun werk-privébalans willen verbeteren. Het gebrek aan groeimogelijkheden en interesse in het werk zijn nauw met elkaar verbonden.
Als werkgever is het daarom belangrijk om bij je medewerkers te (blijven) checken of ze hun baan boeiend, interessant en uitdagend vinden. Mogelijkheden voor persoonlijke ontwikkeling en een goede balans tussen werk en privéleven blijven aandachtspunten.
aan de slag met je employer brand?
De resultaten van het Randstad Employer Brand Research 2024 helpt je een (aangescherpte) employer branding-strategie voor jouw bedrijf te ontwikkelen. Heb je na het lezen van dit onderzoek nog advies of hulp nodig? Neem dan contact met ons op. Onze professionals staan voor je klaar!