wat is de employee journey?
De employee journey is de ‘reis’ die je medewerkers afleggen binnen je organisatie. Dit begint bij de sollicitatie en gaat verder via de onboarding. Dit wordt ook wel de employee life cycle genoemd. Zorg daarom dat nieuwe medewerkers meteen een goede indruk krijgen van je organisatie!
de employee journey in kaart brengen
De employee journey bestaat uit een aantal fases:
-
sollicitatie: het eerste moment dat de eerste indrukken worden gevormd
-
onboarding: het inwerken en kennismaken met de bedrijfscultuur
-
integratie: de periode waarin medewerkers volledig onderdeel worden van het team en hun rol binnen de organisatie duidelijk wordt
-
ontwikkeling: het aanbieden van trainingen en doorgroeimogelijkheden
-
beoordeling: regelmatige evaluaties en feedbackmomenten om prestaties te beoordelen en doelen bij te stellen
-
behouden: de inspanningen om medewerkers betrokken en tevreden te houden, door erkenning, beloning en een goede werkomgeving
-
vertrek: de fase waarin een medewerker de organisatie verlaat, met aandacht voor een nette afronding en een exit-gesprek.
je medewerkers inwerken met een goede onboarding
Nieuwe collega’s goed inwerken in je organisatie is heel belangrijk. Maak dus het verschil met goede onboarding. Want hoe eerder je medewerkers zich betrokken voelen bij je organisatie, hoe groter de kans dat ze bij je willen blijven werken. En goede onboarding zorgt er ook nog eens voor dat nieuwe medewerkers sneller productief zijn. Zorg dus dat ze zich welkom voelen, zo vergroot je de kans op succes.
zo investeer je in de employee experience
De employee experience bestaat uit alle ervaringen die een medewerker met je organisatie heeft. Bijvoorbeeld het contact met collega’s, klanten en met jou als werkgever. Samen leidt dit tot goede of slechte ervaringen met je organisatie. Door aandacht te besteden aan het welzijn van je medewerkers zorg je er in ieder geval voor dat ze een positieve ervaring met je organisatie hebben. En let op: je employee experience en je employer brand liggen dicht bij elkaar. Het is dus belangrijk om hieraan te werken! We helpen je op weg.
meer over de employee experience
talent aantrekken door goed werkgeverschap
Medewerkers hechten steeds meer waarde aan het imago van hun werkgever. Dit speelt vooral een grote rol bij de jongste generatie op de arbeidsmarkt. Zij zoeken naar organisaties die zich actief inzetten voor een betere samenleving. Goed werkgeverschap is dus één van de pullfactoren voor nieuw talent. Zet je je in voor maatschappelijk verantwoord ondernemen binnen je bedrijf? Dan trek je makkelijker nieuwe medewerkers aan.
alles over goed werkgeverschap
reskilling en upskilling: alles over doorgroeimogelijkheden
Met goede doorgroeimogelijkheden houd je je medewerkers gemotiveerd en zorg je dat ze langer bij je blijven werken. Door duidelijke doorgroeimogelijkheden aan te bieden, laat je daarnaast zien dat je het belangrijk vindt dat je medewerkers zich blijven ontwikkelen. En dat is weer goed voor je employer brand! Laat medewerkers met een functiehuis zien welke doorgroeimogelijkheden ze hebben. Of investeer in reskilling en upskilling. Zo doen je medewerkers nieuwe vaardigheden op en zorg je dat je organisatie klaar is voor de toekomst.
meer over doorgroeimogelijkheden
bind je medewerkers met verbindend werkgeverschap
Een verscheidenheid aan mensen binnen je organisatie is een verrijking, maar kan ook zorgen voor verdeeldheid. Als werkgever heb je hier meer invloed op dan je misschien denkt. Door te focussen op verbindend werkgeverschap en het ontwikkelen van een sterk wij-gevoel, ga je deze uitdagingen aan. De impact hiervan is groot: van een beter welzijn, meer betrokkenheid en een hogere productiviteit van je medewerkers tot een verbeterde reputatie als aantrekkelijk werkgever en een positieve employee experience.
meer over verbindend werkgeverschap
zo voorkom je dat medewerkers vertrekken
Je meest talentvolle medewerkers behouden, daar helpen we je graag bij. Door je employer brand te verbeteren en te investeren in goed werkgeverschap, zet je een goede stap. Ook met arbeidsvoorwaarden op maat, salarisverhogingen en een fijne werksfeer zorg je dat je medewerkers bij je willen blijven werken.
meer over waarom je medewerkers blijven of vertrekken
employer brand onderzoek
Elk jaar doen we onderzoek naar de aantrekkelijkheid van bedrijven. Met dit jaar verbindend werkgeverschap als belangrijkste perspectief om de uitdagingen van de complexe wereld van werk aan te gaan. Benieuwd naar concrete inzichten en tips om verbindend werkgeverschap te bevorderen? Download hier de onderzoeksresultaten van het Randstad Employer Brand Research 2024.