In dit derde artikel uit onze reeks over krapte in de logistiek hebben we het over werving. Je weet dat de logistieke arbeidsmarkt uitdagend is en dat je anders moet kijken naar doelgroepen. Maar hoe vind je ze en hoe breng je ze aan boord?
We zijn weer op zoek gegaan naar ideeën en tips uit de praktijk waar je als werkgever in de logistiek direct mee aan de slag kunt. Soms zit het ‘m namelijk in kleine dingen en zorgen minimale veranderingen voor een groot effect. En dus meer logistiek personeel! Benieuwd? Lees dan snel verder.
snel naar
begin bij de employee journey
Als het gaat over het werven van personeel hoor je tegenwoordig vaak het woord journey. Ingewikkeld? Nee, valt mee. Zeker als je gewoon het Nederlandse woord ‘reis’ gebruikt. Als een logistiek talent op zoek gaat naar ander werk, gaat hij op reis naar een nieuwe bestemming. En die bestemming is hopelijk bij jou! Als je deze metafoor in je hoofd houdt, kun je gaan bedenken wat zo’n reis nou zo gemakkelijk en aangenaam mogelijk maakt.
Als eerste gingen we in gesprek met Erik van der Sluis en Simone Brassien, werkzaam in e-commerce bij Randstad. Het werken met journeys is voor hen bekend terrein.
Erik: ‘Grappig hoe je de journey beschrijft, maar dat is inderdaad wel precies hoe het is. Je verleidt iemand om mee op reis te gaan en onderweg wil je niemand verliezen. Het is dus zaak goed je strategie te bepalen. Wat maakt dat iemand op zoek gaat en wat triggert hem of haar dan genoeg om op de ‘ik solliciteer’ knop te drukken? Hoe komt het dat mensen onderweg toch uitvallen of van de baan afzien en kun je dat vóór zijn? Bedrijven die denken ‘zo heb ik het altijd gedaan, dus zo blijf ik het doen’ moeten echt even wakker worden. Kandidaten staan niet meer aan de poort in deze markt, mensen kunnen kiezen tegenwoordig. Beweeg dus mee, ook wat loon betreft. Blijf naar buiten kijken en zie wat daar gebeurt. Het is echt een ander spel.’
boei vanaf het eerste contact
Kun je daar iets over vertellen, over dat andere spel? Erik: ‘Het allereerste - vaak online - contact met je organisatie is al het begin van de reis. De markt is schaars, zorg ervoor dat je gezien wordt als aantrekkelijk werkgever. Laat zien wat je te bieden hebt en zorg ervoor dat je arbeidsmarktcommunicatie is toegespitst op je doelgroep. Je kunt natuurlijk niet voor iedere specifieke doelgroep een dure reclamecampagne optuigen, maar wat je wel kunt doen is voor je belangrijkste doelgroepen heel gericht social media inzetten om ze te laten kennismaken met je organisatie. De stap naar meer informatie opzoeken en uiteindelijk solliciteren komt dan al wat dichterbij.’
Simone: ‘En dat informatie opzoeken is tegenwoordig ook super belangrijk. Zorg ervoor dat de woorden waar je op gevonden wilt worden goed vertegenwoordigd zijn op je site en in je vacatureteksten. Laat je goed informeren over Search Engine Optimization, oftewel SEO, en maak hier gebruik van! Ook SEA, waarbij je een stapje verder gaat en betaalt om gevonden te worden, is aan te raden.’ Lees hier meer tips van Simone over sterke vacatures.
Iets dat ook goed werkt in de logistiek zijn referrals of tell-a-friendacties. Ofwel, neem een vriend mee en verdien 100 euro. Neemt iemand drie vrienden mee, dan is dat toch 300 euro netto. Veel geld als je nog studeert of net aan het werk bent! Vanuit ons door Kantar TNS uitgevoerde branding onderzoek weten we dat kandidaten bij een baanswitch vooral naar bekenden luisteren. Maak van je medewerkers dus ambassadeurs!
use your data!
Van Erik en Simone hoorden we hoe belangrijk het prettig maken van de hele reis van je nieuwe logistiek medewerker is. Iemand die daar ook veel van weet, is Esther Verstraten, Customer & Employee Experience manager. Zij heeft veel operationele ervaring met talent bij wat Randstad ‘Delight’ noemt. In het kort betekent dit dat ze op basis van veel data weet wat onze talenten en klanten écht belangrijk vinden en wat we hieruit kunnen leren en verbeteren.
Eshter: ‘En dat leren en verder verbeteren, dat doen we momenteel volop. In deze markt wéét je gewoon dat de nieuwe medewerker die jij wilt ook door minimaal drie andere logistiek werkgevers wordt benaderd. Dan moet je heel goed weten wat je moet doen om dat talent toch te verleiden voor jou te kiezen. En dat kun je alleen weten als je het vraagt aan de mensen waar het om gaat. Hoe doen we het? Wat vind je prettig in contact met ons en wat juist niet? Wat kunnen we anders doen?’
Meten is weten dus! Wat zie je op dit moment in de data? Esther: ‘De cijfers van het derde kwartaal zijn net binnen. Het is een uitdagende markt met meer vacatures dan kandidaten. Het is de grootste toename sinds 25 jaar in de branche en we kunnen niet elke vacature snel oplossen, ook al zetten we alles op alles. Het schuurt soms een beetje en dat zie je dan ook aan het waarderingscijfer van opdrachtgevers, dat iets lager is dan voorheen. Door zo helder mogelijk te communiceren over wat wel kan en wat we samen kunnen doen om de strijd om talent te winnen, zien we gelukkig weer een opwaartse beweging. Wat ook goed nieuws is, is het hogere cijfer dat we bij logistiek talent scoorden in het vorige kwartaal.’
Best opvallend is dat logistieke flexmedewerkers in het coronajaar tevredener zijn geworden. Heb jij daar een verklaring voor? Esther: ‘Wat je in het algemeen ziet bij mensen is dat als werk onzekerder wordt, ze tevredener worden met hun werk. Het komt misschien ook wel doordat logistiek als essentiële sector aangemerkt is in coronatijd. Deze sector heeft minder klappen gehad, dat geeft een zeker gevoel voor de medewerkers.’
Dit alles is natuurlijk fijn, maar maakt de huidige situatie tegelijkertijd kwetsbaar. Want hoe houd je de nieuwe mensen - die in niet-coronatijd wellicht voor ander werk hadden gekozen - vast? ‘Veel werkgevers verbeteren de arbeidsomstandigheden en maken betere CAO-afspraken om aantrekkelijk te blijven. Er is veel werk en dus ook ruimte voor persoonlijke wensen. Zorg ervoor dat dingen snel geregeld worden, stuur op de wens van de mens. Bij Randstad doen we veel aan persoonlijke ontwikkeling. Voor de logistieke doelgroep is dat soms even wennen omdat ze dit niet gewend zijn. Maar wanneer we samen met opdrachtgevers doorgroeimogelijkheden organiseren, waarderen ze dit enorm.’
(tekst gaat verder onder afbeelding)