In ons vorige artikel las je over de spanningen die er zijn én voorlopig nog blijven op de logistieke arbeidsmarkt. Deze vormen een flinke uitdaging, want voldoende betrouwbare mensen die van aanpakken weten zijn van cruciaal belang voor het goed functioneren van je supply chain.
Voor dit tweede artikel spraken we enkele logistiek experts van Randstad. We vroegen hen naar tips voor het duurzaam bemensen van je supply chain met gemotiveerd personeel. Hoe vind je dat talent wél? En hoe zorg je er nou voor dat talent voor jou kiest en niet voor de concurrent?
in dit artikel
- aantrekkelijk werkgeverschap is een must
- kijk breder dan je standaard doelgroep
- 5 potentiele nieuwe doelgroepen
- 5 tips: logistiek talent vinden
- in gesprek met ons? Neem contact op!
een tandje bij zetten
De spanning op de logistieke arbeidsmarkt is goed voelbaar. We spraken erover met Hans Huzen, eindverantwoordelijk voor Randstads dienstverlening in de logistiek. Hans: ‘Sinds 2005 werk ik in de logistiek en ik heb nog nooit meegemaakt wat er nu gebeurt. Je merkt echt dat de coronapandemie een fiks aantal ontwikkelingen heeft versneld. Kijk bijvoorbeeld naar online shopping en de activiteitenverschuiving van winkels naar distributiecentra. Door de megavlucht van online shopping is de vraag naar logistiek personeel exponentieel toegenomen.
Tegelijkertijd blijft de mate van automatisering achter, die ontwikkeling gaat minder hard dan verwacht. Welwillende, hardwerkende mensen zijn dus gewoon keihard nodig. Daarbij kunnen en willen we niemand uitsluiten. Gelukkig zie ik dat bedrijven steeds flexibeler en creatiever worden, zowel in het anders kijken naar doelgroepen als in het kritisch kijken naar de vraag. Dat is wat de logistiek absoluut nodig heeft om de groei te kunnen blijven bemensen.
Verder zie ik in de markt dat de individuele wens van de mens steeds belangrijker wordt. Schaarste maakt de positie van de medewerker vele malen sterker, daar spelen we samen met onze opdrachtgevers nu nog meer op in. Besef je bijvoorbeeld dat de meeste werknemers niet voor een paar uurtjes komen werken. En als het distributiecentrum naast dat van jou beter betaalt, dat je dan toch echt óf aan de salarisknop moet draaien óf op een andere manier extra aantrekkelijk moet zijn. Opleidingen bieden, extra aandacht geven of fun inbouwen op de vloer; alle beetjes helpen.’
aantrekkelijk werkgeverschap is een must
Kortom, in deze markt is aantrekkelijk werkgeverschap belangrijker dan ooit, zowel voor binding als voor werving. Aantrekkelijk werkgeverschap gaat allereerst over authenticiteit. Hoe geef je je (toekomstige) medewerkers een eerlijk, echt en origineel beeld van jou als werkgever, waarin ze zichzelf herkennen? Veel werkgevers hebben meestal alles al in huis voor het creëren van een sterk werkgeversmerk. Lees bijvoorbeeld deze 5 tips maar eens. Ook gingen we over dit onderwerp in gesprek met Ilse Jongeneelen, zij is binnen Randstad expert in hoe je kunt bouwen aan aantrekkelijk werkgeverschap.
Of er een gouden formule is voor werkgevers die op zoek zijn naar logistiek personeel? Ilse: ‘Nee, dat niet. Het is echt maatwerk! Er kunnen allerlei redenen zijn voor de vraag bij een klant en daar horen ook weer andere aanpakken bij. Toch zijn er wel overeenkomsten en stappen te benoemen. De eerste stap die wij altijd zetten, is precies bepalen welke taken er moeten worden uitgevoerd. Zijn functies nog steeds logische combinaties van rollen of kan er misschien iets opgeknipt of anders verdeeld worden? Zijn alle kwalificaties die je vraagt dan ook nog nodig of kun je daar soepeler in zijn?’
(tekst gaat verder onder de banner)