Goed personeel is onmisbaar in de logistiek, ook om logistieke ontwikkelingen bij te kunnen benen. Met het beschikbare lokale arbeidsaanbod redt de logistiek het niet; de sector is sterk afhankelijk van arbeidsmigranten. En die vraag zal de komende jaren alleen maar toenemen door de vergrijzing en ontgroening van onze beroepsbevolking.

Hoe hou je het productief, foutloos én leuk op de vloer met al deze generaties en nationaliteiten? We gingen erover in gesprek met Michel Hoek, Senior Process Improvement Specialist bij FedEx. 

FedEx is een grote internationale dienstverlener op het gebied van transport. Het logistieke bedrijf verzorgt zo’n 16 miljoen zendingen op dagelijkse basis. De standplaats van Michel is Duiven. Duiven is één van de 27 ‘road hubs’ in het Europese wegennetwerk, waarin wekelijks zo’n 50.000 internationale ritten gemaakt worden tussen 45 verschillende landen met behulp van meer dan 5.400 trucks en trailers. FedEx heeft daarnaast een eigen wereldwijd luchtnetwerk dat zes continenten en meer dan 220 landen en gebieden verbindt. In Europa worden wekelijks zo’n 750 vluchten gemaakt tussen ruim 60 luchthavens. Michel woont zelf in Hoorn.

150 km rijden voor je werk, Michel. Dan moet het werken bij FedEx wel heel leuk zijn. Waar zit ‘m dat in?

Michel: 'Haha, het is niet naast de deur nee. Dus ja, dat klopt. Ik heb het er graag voor over. FedEx is inderdaad een heel fijne werkgever. En dat zit ‘m vooral in de cultuur en hoe we omgaan met diversiteit. Je kunt dat natuurlijk lezen op onze website, maar de vraag is dan natuurlijk of dat wel zo mooi is. En ja, dat is het echt.

'fedex heeft een mensgerichte, haast familiaire cultuur.’

waar merk je dat aan?

Michel: ‘Aan dat we onze mensen voorop zetten. Dat dragen we ook uit: wat goed is voor de mens, is goed voor het bedrijf. Er ontstaat hier geen plan zonder dat we aan de factor mens denken. Eerst de mens, dan de optimale dienstverlening, dan pas het verdienmodel (people, service, profit). Die mensgerichtheid zie je ook terug in extra inspanning herkennen en belonen. Of in het waarderen van diversiteit en het mogelijk maken van innovatie. Door ruimte te bieden aan goede ideeën. En concreet op de vloer: iedereen helpt elkaar, niemand loopt hier verloren rond. FedEx is een zorgzaam bedrijf waar tegelijkertijd heel hard wordt gewerkt. Dat gaat bij ons hand in hand.’

heb jij ook te maken met die complexe puzzel van generaties en nationaliteiten?

Michel: ‘Jazeker, ik ben iedere dag bezig met onze workforce. Hebben we voldoende mensen, zijn ze goed gekwalificeerd? Loopt alles soepel? Het managen van de diverse workforce staat daarbij zeker hoog op de agenda. Hoe zorg je ervoor dat je bedrijfscultuur bijdraagt aan je bedrijfsresultaten? Wie wil je zijn als werkgever en wat straal je uit naar buiten? (red. employer branding) Komt dit overeen met de werkelijke situatie op de vloer? Een hard en niet onderhandelbaar punt bij FedEx is bijvoorbeeld dat we iedereen gelijk behandelen. Of je nou een 23-jarige Pool bent of een 45-jarige Achterhoeker. Wij maken geen onderscheid.’

lukt dat?

Michel: ‘Ja, want dat moet. Het betekent wel veel afstemming, met alle partijen. Onze inleners, legal, procurement, de teamleiders. En natuurlijk met de mensen zelf, want bij een zweem van vermoedens van ongelijkheid merk je dat direct in de sfeer. Dat pakken we dan direct aan. En dat geldt voor het managen van generaties eigenlijk op dezelfde manier. De jongere generatie heeft andere behoeften, maar dat betekent niet dat we ze anders behandelen qua werk.’

heb je daar een voorbeeld van?

Michel: ‘Telefoongebruik is er zo één. De telefoon moet weg, dat mag gewoon niet in de hal. Dat is een hardnekkige bij met name de jongste generatie. We blijven de waarom vraag houden, ook al komt het uitgebreid aan bod. Er kan nu toch niks gebeuren? Ik kan toch wel even checken? Dat zijn lastige discussies, want de jongere generaties zijn ook niet op hun mondje gevallen. Dat is voor de teamleiders best lastig, maar ze raken er steeds meer in getraind.’

Michel: ‘Bottom line gaat het erom dat je het goede gesprek met elkaar blijft voeren, dat je begrip hebt voor elkaar; elkaar helpt. En dat heeft direct resultaat. We hebben hier in Duiven een groep medewerkers die hier al jaren werken en inmiddels op leeftijd zijn. Het werk wordt dan fysiek zwaarder. Het is mooi als de jongere mensen daar dan op bijspringen terwijl de oudere medewerkers op hun beurt hun kennis weer doorgeven.’

en qua cultuur, hoe gaat dat bij jullie?

Michel: ‘Culturele verschillen blijven uitdagend. Medewerkers uit een ander land hebben echt andere gewoontes en gebruiken. In Duiven hebben we bijvoorbeeld veel Poolse medewerkers. In Polen is het niet gebruikelijk om je leidinggevende rechtstreeks aan te spreken. Onvrede kan dan gaan broeien. Of het grote belang van Kerst in Polen, voor ons een ontzettend drukke periode. 'Hoe voorkom je dan dat mensen gewoon gáán en zorg je er toch ook voor dat je voldoende tegemoet komt aan deze sterke behoefte?’

is daar een rode draad in te vinden, in hoe je deze verschillen, deze diversiteit, aanpakt?

Michel: ‘Het bewaken van een uniforme wijze van werken, gelijke beloning en toch ruimte bieden voor verschillen. Dat is goed werkgeverschap en daar zijn onze uitzendpartners het verlengstuk van. Wat bij ons goed werkt is om werkgroepen op thema’s in te richten samen met de partners. Bijvoorbeeld over omgaan met generatieverschillen of het terugdringen van vroegtijdig vertrek van medewerkers. Aan welke knoppen kunnen we draaien? Niet wijzen naar elkaar, maar samen optrekken.'

'open en eerlijk zakendoen levert succes op.'

is er een succesformule?

Michel: ‘Ieder bedrijf is anders, copy paste werkt niet denk ik, bij ons sowieso niet. Het is iedere dag opnieuw kort op de bal spelen. Wat ik wel mee kan geven is dat het belangrijk is om je sociale identiteit strak te bewaken. Walk the talk. Wat ook echt helpt is de kracht van herhaling, we doen hier iedere dag een stand-up. Over veiligheid, elkaar helpen, onze manier van werken, wat ging er gisteren goed, wat kon er beter? 'In de groep en als dat nodig is ook individueel.’

hebben al deze inspanningen op verbindend werkgeverschap het effect dat je wilt?

Michel: ‘Ja, absoluut. Het resultaat is die verbindende, familiaire sfeer. We hebben iets voor elkaar over, hebben oprecht belangstelling voor elkaar. We zetten die stap naar elkaar toe: hoe is het met je? Het werk is soms best fysiek zwaar, maar die goede sfeer helpt zo enorm. Als je daar bij past dan heb je een leuke baan bij ons. Daarom laten we mensen ook altijd eerst even kijken in de hal. Hoe vind je dat? Voel je je goed of juist verloren, tussen al die machines en mensen? 'Kom maar ervaren en vragen stellen.’

waar ben je echt trots op?

Michel: ‘Onze sterke cultuur bewees zichzelf in 2021 bij een belangrijke heropbouw en herinrichting van ons logistiek centrum in Duiven. De renovatie was een enorme operatie, mensen moesten tijdelijk op andere locaties aan de slag, met veel reistijd, en ander werk. De flexibiliteit en inzet was enorm, dan merk je de kracht van cultuur. Toen we weer terug konden, hebben we dat ook goed gevierd met z'n allen. We kunnen op elkaar rekenen en dat was een feestje waard.’

Wil jij eens van gedachten wisselen met vakgenoten zoals Michel over generatie- en cultuurmanagement in de Logistiek? Hoe je een verbindend en zo dus ook aantrekkelijk werkgever kunt zijn? De ronde tafel vindt plaats in Diemen op donderdag 20 maart van 12.00 tot 14.00 inclusief lunch. Het aantal plaatsen is beperkt, dus schrijf je snel in.

Hier reserveer je een plek aan de ronde tafel!

In 2023 verrichtte KBA Nijmegen in opdracht van de ABU en NBBU onderzoek naar arbeidsmigranten in Nederland. Het totale aantal op de peildatum in juni 2023 is 984.169, de meeste arbeidsmigranten werken in logistiek: 37%. Iets minder dan de helft werkt via een uitzendbureau, de andere helft is in dienst van de organisatie zelf. Meer dan de helft van de migranten is jonger dan 35, dus de millennials en de Gen-Z’ers. Bron: ABU