Steeds meer werkenden geven de voorkeur aan organisaties die zich - in woord én daad - inzetten voor doelen en zaken die ertoe doen in de maatschappij. Een groeiend aantal van hen, aldus de onderzoeksresultaten van het Randstad Employer Brand Research 2024, vindt het belangrijk dat hun werkgever zijn sociale verantwoordelijkheid nadrukkelijk oppakt, en dat de samenstelling van het personeelsbestand een juiste afspiegeling is van de diversiteit in de maatschappij
geen woorden maar daden
Onderzoek toont aan dat maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) organisaties in meerdere opzichten voordelen oplevert. Een belangrijke bevinding is dat werknemers - en vooral de jongere generatie - werkgevers prefereren die actief bijdragen aan een betere samenleving. Ze waarderen het als bedrijven hun medewerkers de mogelijkheid geven om zelf maatschappelijk betrokken initiatieven te bedenken en hieraan deel te nemen, bijvoorbeeld door tijd en ruimte te bieden om zich tijdens werktijd in te zetten voor maatschappelijke doelen.
een troef in de strijd om nieuw talent
MVO heeft niet alleen positieve effecten op de reputatie bij klanten, maar versterkt ook je positie op de arbeidsmarkt. Gen Z en millennials kiezen liever bedrijven die betrokken en maatschappelijk bewust beleid voeren. Zij hechten veel waarde aan werkgevers die een positieve impact hebben op de samenleving, wat jou als werkgever een concurrentievoordeel geeft in de strijd om talent.
voordelen van verbindend werkgeverschap
Volgens de sociale identiteitstheorie (SIT) leidt verbindend werkgeverschap tot een sterk wij-gevoel onder medewerkers, wat resulteert in verbeterde communicatie, meer vertrouwen, hogere betrokkenheid, verhoogde productiviteit en bevordering van welzijn. Deze aspecten maken je organisatie aantrekkelijker voor potentiële werknemers en dragen bij aan een sterk employer brand.
zelf aan de slag met je employer brand
Wil je een aantrekkelijke werkgever voor talent zijn? Download dan nu het Randstad Employer Brand Research 2024. In dit onderzoek vind je handige tips om je werkgeversmerk verder te ontwikkelen, praktijkcases en tips voor verbindend werkgeverschap.