het employee value proposition onderzoek
Om deze discrepantie te onderzoeken en aan te pakken, besloot BVO samen te werken met Randstad Consultancy dat een Employee Value Proposition (EVP) onderzoek uitvoerde. Daarbij maakten de onderzoekers onder meer gebruik van haar Randstad Employer Brand Research (REBR), een wereldwijd onderzoek naar sterke en aantrekkelijke werkgeversmerken. Dit onderzoek gaf inzicht in de bekendheid en aantrekkelijkheid van Bevolkingsonderzoek Nederland onder de Nederlandse beroepsbevolking. Jozien Schaake, Adviseur bij Randstad Consultancy: "De waarde van zo’n EVP-onderzoek is groot, want het biedt cruciale data-gedreven inzichten in de bekendheid en aantrekkelijkheid als werkgever. Deze outside-in benadering ondersteunde BVO in het versterken van hun employer brand, wat essentieel is voor het aantrekken en behoud van talent in deze competitieve arbeidsmarkt.”
Het onderzoek richtte zich op twee hoofdaspecten: de algemene perceptie van Bevolkingsonderzoek Nederland als werkgever en de specifieke waardepropositie voor verschillende strategische doelgroepen binnen de organisatie.
verrassende uitkomsten
Het onderzoek bracht enkele eye-openers aan het licht. Van Helvoort deelt enthousiast: "Wij volgen de CAO Ziekenhuizen, met redelijke salarissen. Maar voor het geld ga je niet specifiek bij deze werkgever werken. Er was wel iets anders: wij waren ons er onvoldoende van bewust dat wij heel goede secundaire arbeidsvoorwaarden hebben. Die maken ons, ook voor mensen die niet uit de branche komen, potentieel een aantrekkelijke werkgever."
Bijvoorbeeld: de werktijden. Schaake legt uit: "Binnen BVO werk je vrijwel altijd door de week, op kantoortijden. Voor ontzettend veel mensen, zeker mensen die gewend zijn om in de zorg te werken, maakt dat deze organisatie ontzettend interessant. Dit biedt medewerkers een betere werk-privébalans en meer structuur in hun dagelijks leven."
expertisecentrum met ruimte voor groei
Een andere opvallende bevinding – een verborgen troef – was de perceptie van Bevolkingsonderzoek Nederland als expertisecentrum. Van Helvoort benadrukt: "Je komt hier echt werken als expert. Of je nou op de cliëntenservice werkt of dat je als mammo-laborant de screening doet, of dat je als data-analist de data analyseert. Vrijwel iedereen in onze organisatie is een expert in een vakgebied. Beroepstrots en professionaliteit zijn daarom belangrijke zaken om in ons wervings- en retentiebeleid te benadrukken: hier kan je als professional het verschil helpen maken in het leven van veel mensen."
Deze erkenning als expert gaat hand in hand met een sterke drive onder de medewerkers. Van Helvoort vult aan: "Iedereen weet wel waar hij het voor doet. Er zit een drive in, een purpose. En dat doen ze met heel veel passie en trots, daar komt heel veel kracht uit. Het onderzoek van Randstad heeft ons extra zicht gegeven op deze belangrijke driver om bij ons te komen werken én om te blijven."