Het aanbieden van een aantrekkelijk salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden is, tijdens het kiezen van een nieuwe werkgever, de belangrijkste drijfveer, zo blijkt uit het Randstad Employer Brand Research 2024. Werkgevers voldoen op dit gebied niet aan de verwachtingen van werknemers, maar presteren beter op niet-materiële kanten van de werkomgeving, zoals interessant werk en baanzekerheid. Dit laat zien dat, ondanks het feit dat werknemers vaak kritisch zijn op de hoogte van het salaris en de secundaire arbeidsvoorwaarden, er duidelijk andere aspecten zijn die dat compenseren.
5 criteria voor succes
Om het beoogde effect te bereiken, moet je EVP voldoen aan deze 5 criteria:
1. waar
Het is belangrijk dat wat je in je EVP belooft ook echt waar is. Als het niet waar is wat je zegt, zijn je nieuwe medewerkers teleurgesteld en vertrekken ze weer snel. Daarnaast nemen je huidige medewerkers je minder serieus als je iets claimt over de organisatie wat in de praktijk niet klopt. Wil je checken of je EVP klopt met de werkelijkheid? Vraag het dan aan je huidige medewerkers en betrek ze bij eventuele aanpassingen die nodig zijn.
2. houdbaar
Een EVP stel je doorgaans op voor de langere termijn, dus je moet het ook wel kunnen ‘volhouden’. Natuurlijk kan het nodig zijn dat er, in de loop van de tijd, een verandering wordt aangebracht, en in dat geval is het verstandig om dat in samenspraak met je medewerkers te doen. Zo houd je een goed EVP dat draagkracht binnen de organisatie heeft - en aantrekkelijk blijft voor nieuw talent.
3. aantrekkelijk
De EVP moet aantrekkelijk zijn voor alle medewerkers die je organisatie nodig heeft, zowel de toekomstige als de huidige. Je wilt er immers nieuw talent mee binnenhalen en tegelijk je huidige toppers behouden. Als je meerdere doelgroepen wilt aanspreken, heb je voor iedere doelgroep een andere EVP nodig. De ene groep medewerkers kan namelijk heel andere prioriteiten hebben dan de andere. Wat spreekt je doelgroep(en) aan en wat zoeken ze in een organisatie? Onderzoek dit goed vooraf en maak gebruik van informatie die wij al voor je hebben verzameld.
4. onderscheidend
Een EVP moet onderscheidend zijn. Neem bijvoorbeeld een gezonde werk-privébalans: er zijn veel organisaties die dit belangrijk vinden en in hun EVP opnemen. Als jij dit ook wilt aanbieden in je EVP, bedenk dan goed waarom medewerkers voor jou moeten kiezen, en niet voor de anderen. Het is een uitdaging, maar het helpt als je duidelijk maakt hóe je de dingen die je belangrijk vindt mogelijk maakt en faciliteert. Dit maakt je EVP ook meteen een stuk concreter.
5. geloofwaardig
Nog een voordeel van een concreet geformuleerd EVP is dat de belofte hierdoor geloofwaardiger wordt. Potentiële medewerkers vinden een propositie die de organisatie kan onderbouwen met bewijs en voorbeelden uit de praktijk veel overtuigender. Zorg er ook voor dat je EVP past bij het beeld dat mensen al hebben van je organisatie. Komt dit totaal niet overeen? Dan zullen mensen niet geloven wat je hen voorlegt. En mis je dus het beoogde effect.
EVP en verbindend werkgeverschap
Een sterke Employee Value Proposition (EVP) en verbindend werkgeverschap zijn de sleutel tot het creëren van een verbonden en motiverende werkomgeving. Terwijl een EVP laat zien wat jouw organisatie bijzonder maakt en welke voordelen je biedt, zorgt verbindend werkgeverschap ervoor dat deze voordelen echt worden gevoeld door iedereen, door te werken aan een positieve en inclusieve werkomgeving. Dit betekent dat je actief moet werken aan een sterk ‘wij-gevoel’, waarbij iedereen zich verbonden voelt door gedeelde doelen en waarden. Dit verhoogt niet alleen de betrokkenheid en tevredenheid van medewerkers, maar helpt ook om je organisatie te laten groeien en aantrekkelijk te maken voor nieuwe medewerkers.
zelf aan de slag met jouw employer brand
De resultaten van Randstad Employer Brand Research 2024 kunnen je helpen bij je employer branding strategie. Download onze paper met de onderzoeksresultaten en veel tips. Heb je na het lezen van dit onderzoek nog advies of hulp nodig? Neem dan contact met ons op. Onze professionals staan voor je klaar!