1. introductie van het sollicitatiegesprek
Je weet: je krijgt nooit een tweede kans om een eerste indruk te maken. En dat geldt al helemaal bij een sollicitatiegesprek! Zorg voor een ferme handdruk en stel jezelf zelfverzekerd voor. Dat doe je door je naam te benoemen en te zeggen dat je het fijn vindt dat je langs mag komen. Een introductie lijkt misschien onbelangrijk, maar het is bewezen dat dit veel invloed heeft op de selectie van recruiters. Goed om even voor de spiegel te oefenen dus.
Vervolgens is het aan de recruiter of werkgever om antwoord te geven. Diegene stelt zich voor en vertelt meestal wat zijn/haar/hun rol is binnen het bedrijf. Als dit niet het geval is en je weet het niet, vraag het dan vooral! Dit komt heel geïnteresseerd over.
Dan is het tijd voor de ‘small talk’. Dit is een informeel praatje om je op je gemak te stellen. Er worden vragen gesteld zoals: hoe gaat het, kon je het vinden, heb je er zin in, waar woon je en ga zo maar door. Gewoon in meegaan en dezelfde soort vragen terugstellen, zo breek je het ijs meteen.
2. informatie over het bedrijf
Na de introductie volgt meestal het praatje van de werkgever of recruiter. Maar let op: het kan ook zo zijn dat ze jou vragen wat je al weet over het bedrijf. Een goede voorbereiding is dus belangrijk.
Hierna zal de werkgever of recruiter het bedrijf nog wat extra promoten. Zij willen ook graag laten zien dat ze enthousiast zijn over het bedrijf. Het kan geen kwaad om voor dit onderdeel wat vragen te bedenken, zo laat je zien dat je geïnteresseerd bent.
3. bespreken van de functie en taken
Ja, je hebt gesolliciteerd op een bepaalde functie. De werkgever of recruiter legt uit wat de rol precies inhoudt en wat je taken precies worden: meestal veel uitgebreider dan in de vacaturetekst. Als je hier vragen over hebt, is het dan ook zaak om ze meteen te stellen. Nu is hét moment om een duidelijk beeld van je toekomstige werk te krijgen.
4. motivatie van je sollicitatie
Na het bespreken van de praktische taken, verandert het gesprek naar een veel belangrijker onderwerp: jou! Wat is de reden achter je sollicitatie? Waarom wil je in deze positie werken? En wat kom je toevoegen binnen het bedrijf? Ja, je hebt een motivatiebrief geschreven, maar ze willen het ook graag in het echt horen.
Je kan dit natuurlijk globaal voorbereiden. Dit doe je al als je een motivatiebrief schrijft. Als je enthousiast bent en dat laat zien, zit je al snel goed op dit vlak. Solliciteer dus op een functie die echt bij je past!
5. werkervaring
Oké, op naar het volgende onderwerp. Dat is werkervaring. Ook dat staat op je cv, dat weten we. Maar de werkgever of recruiter heeft hier misschien nog vragen over. Vertel dus in detail waar je hiervoor hebt gewerkt, wat je verantwoordelijkheden waren en wat je daar hebt geleerd. Zo val je vanzelf in het volgende onderwerp: jouw competenties.
6. competenties en skills
Wanneer je vertelt wat je hebt geleerd en wat je expertise is, heb je het over je competenties. Vaak is de werkgever of recruiter op zoek naar iemand met een aantal specifieke competenties. Bij bijvoorbeeld een administratief medewerker is een goede competentie dat je nauwkeurig kan werken, maar bij een brandweerman kan dat weer stressbestendigheid zijn. Zorg dus dat je de gewilde competenties hebt en ze onderbouwt in dit gedeelte.
7. aansluiting met bedrijfscultuur
Het is voor een bedrijf belangrijk dat de sollicitant binnen de cultuur past. De invloed hiervan is meestal groot, omdat je vaak meer tijd op werk doorbrengt dan thuis. Het is dus zowel voor jou als voor de werkgever of recruiter van belang dat je bij de bedrijfscultuur past.
Om te achterhalen of je een goede match bent worden er vragen gesteld over je persoonlijkheid, en wat je van de bedrijfscultuur vindt. Stel ook vragen terug! Voor jouw werkplezier is het namelijk ook belangrijk dat je er goed bij past.
8. arbeidsvoorwaarden
Dit onderwerp komt soms in het eerste gesprek naar voren, maar meestal pas in het tweede sollicitatiegesprek. Het is in ieder geval goed om erop voorbereid te zijn. Wanneer je gezien wordt als een potentiële kandidaat, wil de recruiter of werkgever graag weten of jouw salarisindicatie realistisch is. Ze kunnen hier dus vragen over stellen. Maar let op: salaris hoeft niet het belangrijkste te zijn. Je groeit vaak door en plezier hebben in je werk is ook veel waard.
Daarnaast wordt er ook nog een paar minuten besteed aan secundaire arbeidsvoorwaarden. Wat krijg je naast je salaris? Een auto van de zaak, laptop en telefoon? Of verschillende opleidings- en doorgroeimogelijkheden misschien? Het is goed om dit te weten.
9. vragen
Vanzelfsprekend heb je tijdens het gesprek al een hele hoop vragen gesteld. Dat is fijn, want niemand zit op een eenzijdig gesprek te wachten. Aan het einde wordt vaak nog gevraagd of je vragen hebt. Het is dan belangrijk om nog wel wat vragen paraat te hebben. Zo laat je zien dat je de baan écht serieus neemt en graag een connectie wilt vormen met de mensen die er werken.
10. afsluiting en vervolg
Wanneer alle vragen zijn beantwoord is het tijd voor de afsluiting. Vaak wordt er dan nog kort gesproken over hoe en wanneer de werkgever of recruiter contact op gaat nemen. Daarna is het afgelopen en neem je professioneel afscheid.