op deze pagina
- wat is een beoordelingsgesprek?
- de verschillende soorten beoordelingsgesprekken
- verschil beoordelingsgesprek en functioneringsgesprek
- verschil beoordelingsgesprek en eindejaarsgesprek
- zo bereid je je beoordelingsgesprek voor
- 6 tips voor een succesvol beoordelingsgesprek
- is een beoordelingsgesprek verplicht?
wat is een beoordelingsgesprek?
Een beoordelingsgesprek is een gesprek tussen jou en je leidinggevende waarin je bespreekt hoe je functioneert, hoe anderen je beoordelen en je ontvangt feedback. Dit is vaak hét moment om een mogelijke promotie, loonsverhoging of contractverlenging te bespreken. Vaak vullen je collega’s een beoordelingsformulier over jou in en deze bespreken jullie tijdens het gesprek.
de verschillende soorten beoordelingsgesprekken
Beoordelingsgesprekken zijn er in alle soorten en maten. Het ligt erg aan het bedrijf welke soort gesprekken daar van toepassing zijn, hoe ze worden genoemd en hoe ze worden ingestoken. Zo zie je vaak dat bedrijven naast een beoordelingsgesprek vaak ook eindejaarsgesprekken en/of functioneringsgesprekken houden.
Ook kan je als organisatie je hele eigen variant maken. Zo wordt binnen Randstad gebruikgemaakt van Great Conversations. Dit houdt in dat je het hele jaar door gesprekken voert met je collega’s, klanten, flexwerkers en je managers. Dezelfde onderwerpen als in een beoordelingsgesprek worden besproken, maar er hangt geen eindbeoordeling of eindcijfer aan vast. Dat maakt de gesprekken een stuk laagdrempeliger.
verschil beoordelingsgesprek en functioneringsgesprek
Het grootste verschil tussen een functioneringsgesprek en een beoordelingsgesprek is dat in een functioneringsgesprek de prestaties van jou én je leidinggevende worden besproken. Je mag hierbij dus feedback ontvangen én geven, terwijl bij een beoordelingsgesprek worden alleen jouw prestaties besproken.
In een functioneringsgesprek wordt dus meer gepraat over jullie samenwerking, de projecten die jullie samen hebben afgerond en hoe jullie je kunnen ontwikkelen. Vaak heb je eerst een functioneringsgesprek en daarna pas een beoordelingsgesprek.
verschil beoordelingsgesprek en eindejaarsgesprek
Het verschil tussen een beoordelingsgesprek en een eindejaarsgesprek is niet groot. De inhoud van deze gesprekken is over het algemeen hetzelfde en alleen het functioneren van de werknemer wordt besproken. Het enige verschil, en de naam zegt het al: het eindejaarsgesprek is aan het eind van een kalenderjaar. Terwijl een beoordelingsgesprek het hele jaar gevoerd kan worden.
zo bereid je je beoordelingsgesprek voor
Een goede voorbereiding is het halve werk. Zo bereid je je beoordelingsgesprek het beste voor:
- neem de onderwerpen door: is er van tevoren een agenda gestuurd? Mooi, dan weet je al precies wat er besproken wordt en kun je zelf nog punten toevoegen die je wilt bespreken. Ook als je geen agenda hebt gekregen, kun je alvast nadenken wat eraan kan komen. Of neem het heft in eigen handen en stel zelf een agenda op
- hoe ging je afgelopen jaar: kijk realistisch naar je functioneren, wat valt je dan op? Jullie gaan het hebben over alles wat goed ging en wat minder goed ging. En natuurlijk wat je hiervan hebt geleerd en hoe de problemen zijn opgelost. Bereid hier alvast je antwoord op voor zodat je stevig in je schoenen staat
- pak vorige beoordelingen erbij: kijk nog eens terug naar vorige beoordelingsgesprekken, tenzij dit je eerste is natuurlijk. Wat kwam er uit het vorige gesprek, wat is er sindsdien veranderd en wat wil je deze keer anders doen?
6 tips voor een succesvol beoordelingsgesprek
Het moment is daar: je beoordelingsgesprek komt eraan. Vind je het spannend en weet je niet goed wat je ervan moet verwachten? Maak je geen zorgen, we helpen je er doorheen.
Met deze tips maken jij en je leidinggevende een geslaagd beoordelingsgesprek:
- geef sturing aan het gesprek:
Ook is dit gesprek niet bedoeld voor jou om feedback te geven, dit betekent niet dat je geen vragen terug kan stellen. Bereid je beoordelingsgesprek dus voor met een aantal vragen, die je al een tijd had willen stellen, zoals: je verwachtingen en eventuele plannen voor promotie of salarisonderhandeling. Zo kom je lekker assertief over en weet je meteen waar je aan toe bent - het beoordelingsformulier wordt besproken:
Voor het gesprek hebben collega’s en je leidinggevende meestal een beoordelingsformulier over je ingevuld. Deze gaat natuurlijk besproken worden in je beoordelingsgesprek. Met de criteria van dat formulier wordt het gesprek dus hoogstwaarschijnlijk ingestoken - heb je je doelen behaald:
In een beoordelingsgesprek bespreek je het werk dat je de afgelopen tijd hebt gedaan en de doelen die je voor jezelf hebt gezet (tijdens je eindejaarsgesprek). Ga dus bij jezelf na: heb ik mijn doelen bereikt? Waarom wel en waarom niet? - blijf vragen stellen:
Ook al is in een beoordelingsgesprek voornamelijk je leidinggevende aan het woord, je kunt nog steeds vragen stellen. Krijg je onduidelijke feedback? Vraag dan waar dit op is gebaseerd. Met vragen leer je niet alleen meer over je beoordeling, het laat ook zien dat je interesse hebt en leergierig bent - niet je persoonlijkheid maar je acties worden besproken:
Een goede leidinggevende zal altijd je werk en je daden bespreken, niet wat hij/zij persoonlijk van je vindt. Maak je daar dus geen zorgen over. De kwaliteit en kwantiteit zijn veel belangrijker voor je leidinggevende - schiet niet in de verdediging:
Ben je het oneens met je beoordeling? Zie dit dan niet als een persoonlijke aanval, maar als een leermoment. Deze beoordeling vertelt je iets over de werkdynamiek, jouw functioneren of de bedrijfscultuur. Niet over wie je bent.
is een beoordelingsgesprek verplicht?
Een beoordelingsgesprek is volgens de wet niet verplicht. Je leidinggevende hoeft dus niet ieder jaar een gesprek met z’n werknemers te voeren. Toch zie je dat veel bedrijven dit wel jaarlijks doen, omdat je zo goed feedback kan krijgen en werknemers weten hoe ze ervoor staan.