De Belastingdienst is bij uitstek een werkgever die ook aan zichzelf werkt. Móet werken zelfs, want de organisatie heeft veel nieuwe mensen nodig. Gerard Visser (45) is sinds oktober 2022 hoofd van de afdeling instroom. Hij is onder andere verantwoordelijk voor de recruitmentmarketing en met name voor het vervullen van alle vacatures van de Belastingdienst. „En dat zijn er nogal wat tegenwoordig”, zegt hij. „Doordat we een organisatie zijn met veel vijftigers en zestigers, zien we heel veel uitstroom de komende jaren; wel zo’n 2500 per jaar. En dat in een krappe arbeidsmarkt.”
doorstroommogelijkheden
Om nieuwe werknemers te vinden én binden, zijn doorstroommogelijkheden essentieel, dat bevestigt het jaarlijkse Randstad Employer Brand Research (REBR). Dit onderzoek brengt in kaart hoe werknemers hun werkgever zien, ervaren en waarderen. Eén conclusie is dat mensen die vinden dat hun huidige werkgever op doorstroomaspecten tekort schiet, veel waarde hechten aan het krijgen van kwalitatieve training en mogelijkheden voor persoonlijke ontwikkeling. Bij de Belastingdienst wordt kennisoverdracht onder meer gestimuleerd met een nieuwe interne vakopleiding. Nieuwkomers kunnen bovenop hun eigen hbo- of wo-opleiding verder opgeleid worden in het vak. Voor fiscalist Thimo Keizer (26) was dat een van de redenen om net na zijn studie bij de organisatie te starten. „De mogelijkheid om je vaktechnisch te ontwikkelen vind ik hier heel goed. Daarom heb ik het enorm naar mijn zin. In september start ik zelf ook met die interne beroepsopleiding.”
Net zo belangrijk als nieuwe aanwas, is het behoud van oudere werknemers, want met de uitstroom verdwijnt er veel kennis uit de organisatie. „Omdat wij willen dat die kennis overgedragen wordt, proberen wij mensen waar mogelijk te laten doorwerken tot na hun pensioen”, zegt Visser. „Dat is cruciaal omdat er de komende vijf jaar zo’n 30 procent minder fiscalisten afstuderen dan daarvoor.”
maatschappelijk belang
Er zijn meer redenen waarom mensen graag bij de Belastingdienst werken, vertelt Visser. „Ons werkgeversmerk is sterk en de meeste collega’s herkennen het maatschappelijk belang en leveren daar graag een bijdrage aan. Dat werkt heel motiverend. Iedereen die hier werkt, vindt het gaaf om mee te werken aan het herstel van vertrouwen in de Belastingdienst.”
Een sterk employer brand is volgens het REBR-onderzoek onmisbaar. Het maakt hét verschil in de strijd om talent in de huidige krappe arbeidsmarkt. Bovendien versterkt het intern de verbondenheid en saamhorigheid. Ook voor Keizer woog het sterke werkgeversmerk zwaar mee. „Toen ik twee jaar geleden begon met zoeken, merkte ik dat ik het heel belangrijk vond om voor de maatschappij relevant werk te doen. Dat is ook echt iets wat leeft bij vrienden. De Belastingdienst is natuurlijk een heel belangrijke organisatie binnen de maatschappij.”