zaadjes planten
Om talenten al vroeg te boeien organiseert DYKA rondleidingen voor schoolklassen. 'Het gaat echt om zaadjes planten. Ze moeten voelen wat het werk inhoudt en denken: Wow, dit is hartstikke leuk!' Oudere groepen lopen bij DYKA via het hoger en middelbaar beroepsonderwijs stages. 'Zij moeten je ambassadeurs worden. Hopelijk komen zij terug op school met mooie verhalen over jouw bedrijf. Nog beter is als zij voor een carrière bij ons kiezen.'
Jongeren stromen bij DYKA onder meer binnen via de Regionale Praktijk Academie (RPA) in Steenwijk. Ze gaan direct werkend leren, vertelt De Boer. 'Erg leuk is dat je er zo veel jongeren bij krijgt. Onze jongste RPA-student is van 2008, de oudste van 1969. Daardoor krijg je een hele andere dynamiek in je organisatie. De jongere heeft skills waar de oudere plezier van heeft, met name digitaal, en de oudere brengt de praktijkervaring mee. Prachtig als je zo op elkaar kunt bouwen en leunen.' Voor volwassen kandidaten en zij-instromers organiseert DYKA jaarlijks diverse banendagen om zich te profileren. 'Veelal zijn dat mensen die al heel lang in de omgeving wonen maar altijd ver weg hun werk hadden.' Het regionale aspect is van oudsher belangrijk voor het bedrijf, legt zij uit. 'Iedereen in Steenwijk kent wel iemand die bij DYKA werkt of heeft gewerkt.'
creativiteit en maatwerk
Van den Berg zet het misverstand recht dat een productiebedrijf als DYKA alleen plek heeft voor lager geschoolden. 'Wij hebben juist alle opleidingslevels binnen onze organisatie; van vmbo tot universitair. Veel medewerkers willen en kunnen zich bij ons verder ontwikkelen, zodat ze elders in de organisatie een hogere of bredere functie kunnen bekleden. Voor deze medewerkers hebben wij onder andere de DYKA ACADEMY opgericht.'
De wijze waarop DYKA de verschillende doelgroepen benadert, juicht Schepel toe. Zij onderstreept het belang van creativiteit en maatwerk in de communicatie met verschillende generaties. 'Nieuwe methoden als gamification, voor de identificatie van skills, brengen steeds beter in kaart wat talenten echt willen en wat ze te bieden hebben.' Maar al die nieuwe technieken maken de recruiters van Randstad nog lang niet overbodig, benadrukt zij. 'Waar wij steeds meer op inzetten is: laat talenten zelf vertellen wat ze willen en maak daar dan je plannen omheen. Willen zij graag live een kop koffiedrinken, dan doe je dat natuurlijk. Hoe beter ze landen op de juiste plek, hoe langer ze blijven.'
lunchgesprekken
Talenten zelf hun voorkeuren laten communiceren, dat doen ze ook bij DYKA. Regelmatig organiseert het bedrijf lunchgesprekken tussen tien willekeurige medewerkers en twee leden van het managementteam. Een nuttig initiatief, want in het REBR-onderzoek noemt 28 procent van de respondenten het hebben van ‘geen goede relatie met een leidinggevende’ als grootste stressveroorzaker.
De lunchgesprekken bij DYKA brengen zaken aan het licht die spelen tussen generaties. Zo zei een jongere medewerker de omgang met de oudere generatie best lastig te vinden. Nieuwe voorstellen werden door oudere medewerkers weggewuifd omdat ‘we dat al zo vaak hadden gedaan.’ Een oudere medewerker stelde daarop voor om samen in gesprek te gaan. Dat zou misschien leiden tot een betere samenwerking. Van den Berg genoot van deze toenadering. 'We hoeven dus eigenlijk niets anders te doen dan wat vaker met elkaar praten. Dan komen dit soort dingen gewoon boven tafel. Onze leidinggevenden, die verspreid zitten over vier generaties, doen dat ook.'
randstad employer brand research 2024
In januari 2024 onderzochten wij de aantrekkelijkheid van bedrijven in 32 landen. In dit onderzoek staat het employer brand (het werkgeversmerk) centraal en geeft inzicht in wat bedrijven, sectoren aantrekkelijk maakt als werkgever en waarom. Centraal dit jaar staat: verbindend werkgeverschap als belangrijkste perspectief om de uitdagingen van de complexe wereld van werk aan te gaan. Wil jij hier alles over lezen? Download dan de whitepaper van het Randstad Employer Brand Research 2024. Wil je naast de whitepaper nog meer informatie? Lees dan snel meer over effectief generatiemanagement.