wie is een ambassadeur van je bedrijf?
Een ambassadeur van je bedrijf is een medewerker die fan is van je organisatie en dat ook naar buiten toe uitdraagt. Dat heet ook wel employee advocacy! Zo’n collega die je employer brand enthousiast met de buitenwereld deelt is heel belangrijk voor je bedrijf. Het helpt namelijk om nieuwe medewerkers aan te trekken.
waarom heb je als werkgever ambassadeurs nodig?
Je hebt als werkgever ambassadeurs nodig om eruit te springen op de arbeidsmarkt. Iedereen staat te springen om nieuw talent, dus je moet opvallen! Medewerkers die je werkgeversmerk ook naar buiten toe uitdragen, helpen je daarmee. Zo vind je makkelijker nieuwe medewerkers.
hoe krijg je betrokken medewerkers
Op zoek naar ambassadeurs voor je werkgeversmerk? Dan heb je eerst betrokken medewerkers nodig. Betrokkenheid van je medewerkers, of employee engagement, is heel waardevol. Een investering in bevlogen medewerkers is dan ook een investering in je bedrijf! Luister dus naar je medewerkers en zorg dat ze een band voelen met de organisatie. Laat zien dat je hen waardeert en vraag regelmatig om feedback. En koppel ook altijd terug wat je met hun opmerkingen doet. Zo zorg je dat je medewerkers zich verbonden voelen met je organisatie.
dit is waarom betrokken medewerkers zo belangrijk zijn
verbind mensen aan je organisatie door betekenisvol werk
Mensen die ervaren dat hun inzet bijdraagt aan een hoger doel, zijn gelukkiger op hun werk. En dat draagt weer bij aan hun betrokkenheid bij je organisatie! Probeer je medewerkers dus de zingeving te bieden die ze nodig hebben. Zo heb je een streepje voor op andere werkgevers - en dat is precies wat je nodig hebt op deze krappe arbeidsmarkt.
maatschappelijk verantwoord ondernemen: de weg naar betrokken medewerkers
Maatschappelijk verantwoord ondernemen loont. Niet alleen omdat het je sympathie oplevert bij klanten, maar vooral ook omdat je makkelijker nieuw talent aantrekt! Vooral de jongste generatie op de arbeidsmarkt is graag ambassadeur van een werkgever die zich actief inzet voor een betere samenleving. Maatschappelijk verantwoord ondernemen past voor hen bij goed werkgeverschap.
hoe maak je van je medewerkers ambassadeurs? 6 tips!
-
bepaal een missie, visie en identiteit voor je organisatie waar je medewerkers achter staan
-
communiceer je organisatiewaarden met je collega’s en leg ze vast in een document dat iedereen in kan zien
-
gebruik deze waarden ook als basis voor sollicitatiegesprekken. Door kandidaten duidelijk te maken naar wie je precies op zoek bent vergroot je de kans op bevlogen medewerkers vanaf het begin
-
laat je medewerkers zien hoe belangrijk ze voor je zijn door te investeren in persoonlijke ontwikkeling en te luisteren naar hun behoeftes
-
zet in op goede communicatie - binnen én tussen alle lagen van je organisatie. Hiermee zorg je dat medewerkers zich gezien voelen, waardoor ze ook richting de buitenwereld een positiever geluid laten horen over je bedrijf
-
beloon betrokken medewerkers, bijvoorbeeld met betere doorgroeimogelijkheden. Zo laat je je waardering zien en motiveer je ook andere medewerkers om je werkgeversmerk uit te dragen
► Lees hoe Knaapen Groep ambassadeurs maakt van haar medewerkers
employer brand onderzoek
Elk jaar doen we onderzoek naar de aantrekkelijkheid van bedrijven. Met dit jaar verbindend werkgeverschap als belangrijkste perspectief om de uitdagingen van de complexe wereld van werk aan te gaan. Download hier de onderzoeksresultaten van het Randstad Employer Brand Research 2024.