Maakt jouw organisatie een periode van snelle groei door? Dan is er veel waarover je als ondernemer moet nadenken. En is het logisch dat retentiemanagement onder aan jouw prioriteitenlijst terechtkomt. Maar wil je de groei van jouw bedrijf consolideren en beheersbaar houden, dan heb je juist die medewerkers nodig die je hebben geholpen om te komen waar je nu bent. Hoe voorkom je dat deze mensen vertrekken omdat je hen te weinig aandacht geeft? We geven je 3 tips.
deze 3 tips zijn:
- creëer een sterke organisatiecultuur
- betrek jouw werknemers bij de ontwikkelingen
- zorg voor kansen tijdens de groei
1. creëer een sterke organisatiecultuur
Een sterke organisatiecultuur trekt nieuwe talenten aan én houd jouw huidige werknemers betrokken bij jouw bedrijf. Cultuur is namelijk een van de belangrijkste sleutels tot succes op de lange termijn. Zo’n 11.000 ondervraagde leidinggevenden bevestigen dat in het wereldwijde HR-trends rapport van Deloitte: ‘De organisatiecultuur, werknemersbetrokkenheid en employee brand proposition zijn topprioriteiten’.
Ook kandidaten die op zoek zijn naar een nieuwe werkgever kijken naar de organisatiecultuur en -waarden. Sterker nog: mensen willen vaak juist vanwege de cultuur bij een bepaald bedrijf werken.
Zorg ervoor dat je aandacht blijft besteden aan de organisatiecultuur, zelfs als je in een periode van enorme groei zit en dus weinig tijd hebt. Let er bovendien op dat er een match is tussen de nieuwe en huidige werknemers.
2. betrek jouw personeel bij de ontwikkelingen
Zorg ervoor dat je al jouw werknemers op de hoogte houdt van de recente ontwikkelingen in de organisatie. Deel jouw visie en laat jouw werknemers weten wat je van hen verwacht. Geef hen vervolgens de kans om hun zegje te doen.
Wanneer mensen weten dat (en hoe) ze een waardevolle bijdrage kunnen leveren aan de organisatiedoelen, zijn ze meer betrokken. Daardoor zullen ze eerder geneigd zijn om bij jouw organisatie te blijven. Andersom geldt overigens hetzelfde: 55% van de werknemers zou overstappen naar een ander bedrijf als zij denken dat die hun inspanningen meer waardeert, zo blijkt uit een onderzoek van Globoforce.
let op
Hoe makkelijk het ook is om tijdens een hectische periode even geen aandacht te besteden aan jouw werknemers, je kan het je niet veroorloven. In periodes van groei is het onrustig in de organisatie. Juist dan moet je jouw werknemers zo tevreden mogelijk zien te houden, en communicatie en waardering zijn daarbij belangrijke hulpmiddelen.
3. zorg voor kansen tijdens de groei
Om de beste talenten binnen de organisatie te houden, moet je de juiste prikkels geven. In de huidige arbeidsmarkt betekent dit dat je kansen moet bieden voor persoonlijke en professionele groei. Dit wordt weerspiegeld in het rapport 'Global Talent Trends' van LinkedIn, waaruit blijkt dat loopbaanontwikkeling voor 44% van de kandidaten de beslissende factor is bij het accepteren van een nieuwe baan.
Ondertussen adviseren de onderzoekers van Deloitte bedrijven die toekomstbestendig willen blijven om ‘een cultuur op te bouwen waarin interne werving een belangrijke rol speelt’. Dat zou kunnen betekenen dat managers verantwoordelijk worden gesteld voor het trainen en ondersteunen van interne kandidaten in nieuwe functies.
In periodes van snelle groei moet jouw bedrijf investeren in de toekomst van jouw werknemers. Dat kan door hen te trainen en op te leiden. Een promotie zou dan het logische gevolg van de inspanningen kunnen zijn. Het extra voordeel is dat de productiviteit stijgt in een tijd dat jouw bedrijf het echt nodig heeft.
Retentie van medewerkers is eerder een kunst dan een wetenschap. Analyseer de situatie in jouw organisatie voortdurend en evalueer regelmatig om te bepalen of verschillende acties nodig zijn. De bovenstaande stappen zullen jouw bedrijf een uitstekende basis bieden voor retentie in perioden van snelle groei.