Marleen: ‘Zo waar. Ontwikkelen geeft zoveel energie. Het is ook anders echt niet te doen om de piek op te vangen. Een ‘af’ medewerker burgerzaken werven die de toegenomen complexiteit van de functie aan kan, is als zoeken naar een schaap met 5 poten. Natuurlijk ben ik heel blij als we er wél een vinden, maar met het in huis ontwikkelen van talent zijn we zeker zo succesvol.’
hoe bereiden jullie je voor op de paspoortpiek?
Marleen: ‘Gelukkig wel! Vanaf begin 2023 hebben we er actie op gezet en dat was eigenlijk een extra versneller op een verbetertraject dat al in 2018 is opgestart. Vanaf toen zagen we dat de functie in transitie is. De simpele aanvragen verdwijnen steeds meer richting self service. Wat overblijft zijn de complexere vragen en daar moet je echt goed voor getraind zijn. Ons direct feedback systeem in de hal liegt niet, we zijn echt de ambassadeurs van de overheid in de stad. Als wij het goed doen stijgt het vertrouwen en de waardering voor de gemeente Groningen specifiek en de sector Overheid in het algemeen. We hadden de afdeling dus al naar een hoger niveau gebracht. Met nieuwe instroom, de flexpool en met ontwikkeling. Daar hebben we nu profijt van. De flexpool is in feite een kweekvijver voor talent.’
je had het over de samenwerking met Randstad in combinatie met BMC.
Marleen: ‘Ja, dat werkt als een trein. Randstad werft en BMC leidt samen met ons op. BMC is echt een burgerzakenspecialist. Ze verzorgen niet alleen inhoudelijke trainingen, maar ook trainingen in vaardigheden en communicatie. Het talent wordt top begeleid en is direct van waarde op de afdeling. Bij een wederzijdse klik kan het talent bij ons in dienst komen of het talent gaat via BMC of Randstad elders aan de slag. We bieden echt werkperspectief: een loopbaan.’
‘Onze goed opgeleide burgerzaken medewerkers maken echt het verschil, zij zijn de ambassadeurs van de gemeente Groningen,’ -
Marleen Schepers, Afdelingshoofd Burgerzaken Gemeente Groningen.
blijven er veel talenten bij jullie?
Marleen: ‘Inmiddels 13 mensen. Het is zo mooi om te zien dat veel talent echt een passie voor het vak ontwikkelt. Ik ben ervan overtuigd dat dit juíst door die intensieve begeleiding komt. Je ziet mensen groeien. We zijn echt een team. Mensen helpen elkaar, werk rouleert, maar we kijken ook goed wat het beste bij mensen past. Ben jij een balie topper? Dan doe je dat bijvoorbeeld 60%. Ben jij heel accuraat en analytisch? Dan juist meer backoffice werk. Maar als de hal vol staat, dan is het iedereen naar de balie. Dat is inmiddels niet meer dan logisch. Zo zet je het sterkste team neer.’
wat zou je nog graag willen bereiken
Marleen: ‘We willen voortbouwen op wat we al hebben neergezet. Een goede introductie, een buddy voor een nieuwe medewerker, aandacht voor cultuur en samenwerken met verschillende generaties. Wat ook mooi werkt is interne colleges geven voor en door elkaar. Leren van elkaar is echt sterk motiverend en goed voor de sfeer. Mijn persoonlijke walhalla is het uitbreiden van het potential traject, ik heb daar nu zes talenten in voor de afdeling, maar hoe mooi zou het zijn als dat organisatiebreed wordt? Dan kan talent organisatiebreed bewegen en groeien.