Er is uiteraard niets mis met het streven nieuwe technologie vrij baan te geven in je organisatie. Maar het kan wel mislopen als je uit het oog verliest hoe je medewerkers daarmee moeten omgaan. Natuurlijk moeten ze nieuwe skills leren maar minstens zo belangrijk is dat zij zich betrokken voelen bij de veranderingen. Het is belangrijk om je medewerkers goed te informeren over wat die voor hen betekenen. Deze 4 tips helpen je om de betrokkenheid bij je personeel te vergroten.
met deze 4 tips de betrokkenheid van je personeel verhogen
- duidelijkheid zorgt voor begrip
- ben open en eerlijk
- betrek je medewerkers bij de planning
- moedig je mensen aan om zich te ontwikkelen
1. duidelijkheid zorgt voor begrip
Een goede analyse van de gevolgen van de komst van nieuwe technologie voor het werk van je personeel geeft jou inzicht in de consequenties voor de rol en taken van medewerkers. Met deze informatie kunnen HR en leidinggevenden je medewerkers goed informeren over de komende veranderingen.
2. ben open en eerlijk
Eerlijkheid en de bereidheid om te communiceren met je medewerkers zijn krachtige kwaliteiten, die een positieve impact kunnen hebben op de gevoelens en betrokkenheid van je personeel. Ben open over de resultaten van je analyse (zie hierboven), je plannen voor het gebruik van nieuwe technologie op de werkvloer en wat dat betekent voor je medewerkers.
3. betrek je medewerkers bij de planning
Het betrekken van je voltallige personeel bij de voorbereidingen voor het implementeren van nieuwe technologie zorgt ervoor dat mensen zich onderdeel van het proces voelen. De komst van nieuwe technologie moet aanvoelen als een positieve ontwikkeling die iedereen nieuwe mogelijkheden en groei biedt.
4. moedig je mensen aan om zich te ontwikkelen
Automatisering en digitalisering bieden werknemers de kans om te groeien en zich te ontwikkelen. Technologie kan weliswaar - met name routinematige - taken overnemen van mensen, maar dat biedt medewerkers tegelijkertijd de gelegenheid hun persoonlijke - met name menselijke - vaardigheden beter te ontwikkelen en nieuwe te leren. Vaardigheden die robots nooit zullen hebben, zoals communicatiekracht, leiderschap of klantgerichtheid.
de toekomst met mens en machine
Met de juiste aanpak groeit het potentieel van je medewerkers mee met de toekomst, en dat is minstens zo waardevol en belangrijk voor de ontwikkeling van je organisatie als de nieuwste technologie.