Aan een thuiswerkplek moet je net zo fijn kunnen werken als op je werkplek van kantoor. Dit is vastgelegd in de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet). Controleer samen met je werkgever of je werkplek geschikt is voor thuiswerken volgens de arbowet of gebruik deze 7 tips om een verantwoord werkplek in te richten:
- kies een goede thuiswerkplek
- houd rekening met het licht op je werkplek thuis
- zorg voor een goed bureau in je thuiskantoor
- zet je bureau goed neer op je thuiswerkplek
- stel de bureaustoel in je thuiskantoor goed af
- stel je werkmateriaal goed in
- ruim je werkplek op
tip 1. kies een goede thuiswerkplek
Als je thuiswerkt, is het belangrijk dat je de mogelijkheid hebt om rustig te werken zonder afleiding. Een aparte werkkamer is hiervoor de beste oplossing. Heb je geen extra kamer om tot kantoor om te toveren? Richt dan een hoek van de kamer in tot jouw vaste plek.
Heb je in huis nog meer thuiswerkers? Bedenk samen hoe jullie slim omgaan met de ruimtes in huis. Zorg dat iedereen een eigen werkplek heeft om ongestoord te werken. Wijs ook een ruimte in huis aan tot de plek waar jullie telefoneren. Probeer elkaar op die manier zo min mogelijk te storen.
tip 2. houd rekening met het licht op je werkplek thuis
Als je op zoek bent naar een geschikte plek in huis om je thuiswerkplekbureau te plaatsen, let dan ook op de lichtinval. Over het algemeen geldt: hoe meer daglicht, hoe beter. Goede verlichting verbetert namelijk je concentratie.
tip 3. zorg voor een goed bureau in je thuiskantoor
Je bureau op je thuiswerkplek moet groot genoeg zijn om aan te werken. Zorg ervoor dat het bureaublad minimaal 120 cm breed en 80 cm diep is. Let er ook op dat je bureau niet te hoog of te laag is. Zo test je dit:
- ga achter je bureau zitten
- plaats allebei je handen op het bureau
- vormen je armen en ellebogen samen een rechte hoek? Dan is je bureau de goede hoogte
- als de hoek niet recht is, is je bureau te hoog of te laat.
is je bureau te hoog? Hier kun je alsnog aan werken. Het enige wat je hoeft te doen is je bureaustoel omhoog verstellen en een voetenbankje neerzetten. Aan een te laag bureau kun je niet goed werken.
tip 4. zet je bureau goed neer op je thuiswerkplek
Het best plaats je het bureau op je thuiswerkplek op zo’n drie meter afstand van het raam. Draai je bureau zo dat als je op je scherm kijkt, het raam links of rechts naast je is. Als je met je rug naar het raam zit, valt daglicht direct op je schermen dat gaat spiegelen. Zit je met je gezicht naar het raam, dan is er kans dat je door zonlicht wordt verblind. Beide opties zorgen ervoor dat je met je ogen knijpt, waardoor oog- of hoofdpijnklachten ontstaan.
tip 5. stel de bureaustoel in je thuiskantoor goed af
Ook je bureaustoel moet je afstellen op jouw lichaam. Het beste is om een bureaustoel te hebben, waarbij de armleuningen, rugleuning en zitting te verstellen zijn. Met deze checklist controleer je of je bureaustoel goed afgesteld is:
- je benen maken een hoek van 90 graden als je zit. Zo niet, verstel dan de hoogte van het zitgedeelte
- je armen maken een hoek van negentig graden als je armen op de leuningen steunen en handen op het bureau liggen. Zo niet, verstel dan de hoogte van de armleuningen
- de kromming van de rugleuning sluit goed aan bij de kromming van je rug. Zo niet, verstel dan de hoogte van de rugleuning.
tip 6. stel je werkmateriaal goed in
Werk je met een beeldscherm? Zet die dan in het midden van je bureau en ga hier recht achter zitten. Zorg ervoor dat het scherm ongeveer op een armlengte van je afstaat als je achter je bureau zit en dat het scherm niet hoger is dan ooghoogte. Dit is de goede kijkafstand. Werk je met een laptop? Gebruik dan een laptophouder.
Het toetsenbord plaats je recht voor je op ongeveer 10 cm van de rand van het bureaublad. Als je een externe muis hebt, zet die dan direct naast het toetsenbord. Beide mogen niet te ver van je af liggen, omdat je anders je ellebogen en polsen niet meer in een rechte hoek van negentig graden kunt houden.
tip 7. ruim je werkplek op
Als je thuiswerkt is de kans groot dat de grens tussen werk en privé vervaagt, zeker als je jouw werkplek in de woonkamer of slaapkamer hebt ingericht. Probeer daarom aan het eind van de werkdag je werkspullen op te ruimen. Dit zorgt voor rust in huis en in je hoofd.
Een grote monitor verplaats je misschien minder snel, maar een losse laptop, muis of toetsenbord zijn eenvoudig op te bergen. Tip: gebruik een opbergbox voor je spullen. Het ruimt snel op en de volgende ochtend heb je alles in een keer bij de hand.
zijn uitgaven voor het inrichten van je thuiskantoor aftrekbaar van de belasting?
Nee, als je kosten maakt voor je thuiswerkplek is dat niet aftrekbaar van de belasting. Het is aan je werkgever om de voorzieningen voor je werkplek te betalen, maar alleen als deze noodzakelijk zijn om het werk uit te voeren. Werkgevers kunnen belastingvrij middelen geven en deze kosteloos aan werkgevers beschikbaar stellen. Ga je stoppen met je baan? Dan lever je de spullen gewoon weer terug in bij je werkgever.