tips voor een goed linkedin-profiel
Hoe maak je dan zo’n goed LinkedIn-profiel? Je kan een hoop onderdelen invullen om op te vallen tussen al die profielen. Hoe doe je dat? We lopen alle onderdelen langs en geven dé tip, waardoor je straks in aanmerking komt voor de nieuwe baan.
- regel een goede, representatieve foto
- tik een duidelijke ‘kopregel’
- maak een duidelijke samenvatting
- wees duidelijk over je vorige banen
- wat plaats je bij ‘huidige functie’ als nu geen werk hebt?
- zo vermeld je jouw ‘vaardigheden en deskundigheid’
- plaats je e-mailadres duidelijk zichtbaar op je profiel
- aanbevelingen: zorg voor goede referenties (endorsements)
- wees concreet
- vermeld je opleidingen, trainingen en certificaten
- deel prestaties op je linkedin-profiel
- wees to the point
- gebruik trefwoorden
- neem een achtergrond die wat toevoegt aan je beroep
- houd je linkedin-profiel altijd up-to-date
- geef altijd ‘aanvullende informatie’
- maak een duidelijke url
Gebruik een foto waarop enkel je te zien bent en waarop jouw gezicht goed (close up) te zien is. Dus geen foto waar je bijvoorbeeld op je motor zit en in de verte te zien bent of eentje met een zonnebril op;
Een professionele kopregel laat zien waar je voor staat en wat je expertise is. Plaats hier bijvoorbeeld relevante zoekwoorden voor jouw functie of sector, waarop je gevonden wilt worden. Google pakt deze woorden namelijk meteen op. Je kan maximaal 120 tekens benutten.
Hierin vertel je wat je te bieden hebt en naar wat voor baan je zoekt. Schrijf in de ik-vorm 4 tot 6 zinnen over wat jouw goede (werkgerelateerde) eigenschappen en kwaliteiten zijn. Dit is je kans om echt goed uit de verf te komen en geeft werkgevers een indruk van wie je bent, naast wat je kan. Schrijf de samenvatting vanuit het oogpunt van jouw doelgroep op LinkedIn.
Het belangrijkste van je online cv: geef toelichting bij je vorige banen. Wat waren je werkzaamheden en verantwoordelijkheden, wat heb je geleerd en bereikt? En bedenk goed wat je wel en niet vermeldt. Als je wilt werken in een financiële rol, maakt 6 maanden vakkenvullen dan het verschil. Relevante werkervaring wordt dat ook wel genoemd. Wel laat je hiermee zien dat je gemotiveerd bent om te werken. Dus zeker wanneer je nog jong en aan het begin van je loopbaan staat, voegen dit soort werkervaringen wel wat toe aan je Linkedin-profiel. Let wel even op als je veel verschillende bijbaantjes hebt gehad. Dit kan de indruk wekken dat je niet lang op één plek kan/wil blijven (jobhoppen). Wat je kan doen is vergelijkbare baantjes bundelen. Bijvoorbeeld: “2006-2009: veel bijbaantjes in horeca tijdens mijn studie”.
Het kan natuurlijk zo zijn dat je momenteel geen werk hebt en dat je op zoek bent naar een nieuwe leuke baan. Dat is natuurlijk ook één van de redenen waarom je op LinkedIn zit! Het is echter niet wenselijk om helemaal niks ingevuld te hebben. In dit geval heb je de mogelijkheid om je vorige functie als huidige functie aan te duiden. Was je logistiek medewerker en zoek je weer zo’n soort baan? Laat dat dan lekker staan! Ben je werkloos omdat je bewust voor een sabbatical of bijvoorbeeld vrijwilligerswerk hebt gekozen? Vermeld dit dan. Je komt dan over als iemand die goed weet wat hij of zij wilt in het leven en niet bang is om daarvoor knopen door te hakken.
Beschrijf hier wat je nog meer kunt en doet. Denk aan talenkennis en praktische (computer)vaardigheden, maar ook aan (sociale) vaardigheden als leiderschapskwaliteiten en discipline. Dit is een hele kleine moeite en je wordt hierop weer makkelijker gevonden door werkgevers. Laat ook andere mensen deze vaardigheden onderschrijven. Op deze manier komt het geloofwaardiger over. Extra tip hierbij: wanneer je dit doet bij andere mensen, doen mensen dit ook vaak terug bij jou.
Zo kunnen werkgevers makkelijk contact met je opnemen.
Aanbevelingen zijn één van de belangrijkste onderdelen van LinkedIn. Het laat zien dat alles wat je hierboven hebt ingevuld kloppend en wordt onderschreven door vrienden, medestudenten en (oud-)collega’s. Probeer dus altijd zoveel mogelijk aanbevelingen te krijgen! Jouw profiel is relevanter, beter vindbaar en interessanter als je aanbevelingen hebt gekregen.
Vertel zo concreet mogelijk wat je huidige werkzaamheden zijn. En vertel ook over je vorige werkzaamheden, nevenactiviteiten, vaardigheden en deskundigheid. Daardoor krijgen werkgevers een beter beeld van wat je allemaal kunt.
Zo zien recruiters meteen hoe je geschoold bent. En zo kom je in contact met (oud-)studiegenoten. Dat zorgt voor een relevant netwerk. Bij dit onderdeel kan je ook al jouw extra trainingen, opleidingen, diploma’s, cursussen en certificaten vermelden.
Heb je (in het verleden) mooie projecten opgezet en afgerond? Zet het bij je ervaring! Dus wanneer je 3 jaar lang als logistiek medewerker hebt gewerkt, en daarvan 3 maanden hebt meegeholpen om een verhuizing of uitbreiding soepel te laten verlopen, vertel het aan je potentiële werkgevers.
Vul je LinkedIn-profiel zo volledig mogelijk in, maar houd het wel kort en krachtig.
Zo krijgen mensen die je profiel snel scannen meteen een duidelijk beeld van jou. Wat zijn trefwoorden? Noem de meest gangbare term voor de functies die je hebt gehad. Simpel voorbeeld: niet ‘medewerker’, maar ‘telefonisch medewerker klantenservice’.
Als je boekhouder bent, neem dan niet een achtergrond van de sportwagen die je zo mooi vindt. Dat komt vreemd over. Je kan dat beter of geen achtergrond instellen.
Begonnen aan een tijdelijke baan? Zet het meteen op je LinkedIn-profiel. Zo weten toekomstige werkgevers wanneer je weer beschikbaar bent en hoef je na je tijdelijke klus niet helemaal opnieuw te beginnen met een baan zoeken.
Hier kan je alle zaken noemen die je belangrijk vindt, maar nog niet eerder in je cv genoemd hebt. Denk aan vrijwilligerswerk, commissies en bestuursfuncties bij de lokale voetbalclub. Geef toelichting over wat je hebt geleerd en bereikt. Ook kan je hier hobby’s en interesses toevoegen. Het toevoegen van hobby’s op je cv, geeft de werkgever een beeld van jou als persoon (i.p.v. jou als een lijstje functies). Dat je een halve marathon hebt gelopen, geeft bijvoorbeeld aan dat je een doorzetter bent. En dat je in je eentje een reis hebt gemaakt, kan betekenen dat je zelfstandig bent.
Een LinkedIn-profiel ziet er pas echt verzorgd uit als je in je browser geen:
https://nl.linked.com/pub/jouw-naam/43/c18/99V/ ziet, maar simpelweg:
https://nl.linkedin.com/in/jouwnaam.
Dit kun je gemakkelijk aanpassen wanneer je klikt op ‘Profiel bewerken’ en vervolgens de URL onder je profielfoto bewerkt.
hoe een linkedin-contact tot een baan leidt
LinkedIn wordt naast werkgevers en recruiters ook veel gebruikt door mensen die op zoek zijn naar een baan. Je kan er niet voor niks ook duizenden vacatures bekijken.
Wanneer je een uitgebreid netwerk hebt, zul je merken dat je met heel veel mensen een gemeenschappelijke connectie hebt. En dat is handig wanneer je op een functie solliciteert. Die gemeenschappelijke persoon kan je tips geven of eventueel voordragen bij een bedrijf.
Dus een goede connectie maakt je sollicitatie makkelijker en veel mensen zijn bereid om je met dit soort dingen te helpen. Maar ook andersom: misschien kan je iemand wel aan een baan helpen bij een oud-werkgever.
contact maken via linkedin
Een connectie maken via LinkedIn doe je door naar iemands profiel te gaan en daar op ‘connect’ te klikken. In tegenstelling tot Facebook krijgen mensen van wie je het profiel bezoekt hier een melding van. Denk daar dus van tevoren goed over na als je dit niet wilt.
Normaal gesproken voeg je via LinkedIn alleen mensen toe, die je al een keer in het echt hebt ontmoet. Voeg je iemand toe die je nog niet kent, vermeld dan waarom je diegene benadert. Dat kan zijn omdat jullie werkveld overeenkomt of omdat je iets van hem nodig hebt.
Dat is nuttig doordat je door zo’n nieuwe connectie met nieuwe mensen binnen dat werkveld in contact kan komen. En zo vergroot je jouw netwerk weer.
Social media worden steeds belangrijker bij solliciteren. Niet alleen LinkedIn, maar ook andere profielen worden bekeken door recruiters en werkgevers. Zorg er dus voor dat je opvalt!