Je netwerk is groot, bent altijd op de hoogte van alles wat om je heen gebeurt en bent een pro in advies geven. Maar er komen nog wel iets meer verantwoordelijkheden kijken bij een baan als beleidsmedewerker. Lees hieronder alles over je taken:
dit is je takenpakket als beleidsmedewerker
-
belangrijke informatie krijgen
Het is altijd van belang om informatie te verzamelen over de vraagstukken die je moet oplossen. De informatie komt vanuit bewoners, de politiek, collega’s en andere mensen met wie je praat.
Je hebt goed opgemerkt dat er zich een probleem voordoet en nadat je mensen hebt gesproken, nieuws hebt gelezen en andere informatie hebt ingewonnen ga je alles analyseren. Vervolgens stel je vanuit deze informatie doelen op en maak je een tijdlijn waarin je alle doelen opstelt en ieders belang erin verwerkt.
Niet iedereen zal het altijd eens zijn met wat je zegt. De kunst is dan om mensen wel te overtuigen van jouw ideeën. Je bent daarom goed in presenteren, vragen beantwoorden en overtuigen.
Je bent vooral bezig met complexe vraagstukken die opgelost moeten worden. Dit doe je meestal niet alleen, en daarom is het goed om altijd duidelijk te communiceren en overzicht te houden van alle ontwikkelingen die spelen binnen je vakgebied. Het is bijvoorbeeld mogelijk dat je nieuwe beleid door een plotselinge verandering in de wetgeving bijgestuurd moet worden.
wie zijn je collega’s?
Je hebt enorm veel mensen met wie je samenwerkt als je beleidsmedewerker bent. Werk je bijvoorbeeld voor een universiteit, dan heb je vooral te maken met decanen, besturen van verschillende faculteiten en professoren. Werk je voor de overheid, dan heb je vooral te maken met bijvoorbeeld ministers en burgemeesters. Je adviseert deze partijen en geeft informatie door die voor hun werk van belang is.
Het is ook een optie om voor een ziekenhuis te werken. Dan heb je bijvoorbeeld te maken met verpleegkundigen, basisartsen en het bestuur van een ziekenhuis. Je verkrijgt informatie uit gesprekken met hen en informeert en adviseert hen tegelijkertijd.
je werkplek op kantoor en buiten
Ga je aan het werk als beleidsmedewerker? Dan werk je vooral op kantoor. Je dompelt je onder in documenten waaruit jij belangrijke informatie moet filteren. Samen met andere beleidsmedewerkers bespreek je hoe je het beste te werk gaat en verdeel je je taken. Je gaat vaak de deur uit om met mensen te praten en te netwerken. Op deze manier krijg je de informatie die je nodig hebt om je beleid verder uit te werken.
de werktijden van een beleidsmedewerker
De meeste beleidsmedewerkers werken op overheidsniveau en zijn dus ambtenaren. Goed nieuws, want daardoor zijn je werktijden regulier en heb je dan de weekenden altijd vrij. Wel kan het zo zijn dat je in de avonduren op pad gaat voor bijvoorbeeld bewonersoverleg.
Per direct op zoek naar een korte klus? Of geïnteresseerd in een (studenten-)bijbaan? Bekijk dan de openstaande klussen op Randstad Go.