Een ontslag kan enorm hard aankomen. Het kan een flinke knauw zijn voor het zelfvertrouwen van een werknemer. Waar ben ik precies goed in? Waar kan ik nog in groeien? Dit zijn vragen waar mensen in een outplacementtraject vaak mee worstelen. Als Risesmart coach helpt Janneke Soeliman mensen met het beantwoorden van precies deze vragen. Ze ondersteunt kandidaten met het vinden van een werkplek die goed bij hen past, en ze helpt met het terugvinden van hun werkplezier en zelfvertrouwen. ‘De groei van iemands zelfbeeld, dat is onwijs mooi om te zien.’
de groei van zelfvertrouwen
Een deelnemer van het outplacementprogramma die Janneke flinke stappen heeft zien maken, is Lisa. Lisa werkte bij een bank en voelde zich daar niet gewaardeerd. Ze kreeg een kritiek op haar werk en toen er een reorganisatie plaatsvond, moest ze het veld ruimen. Dit zorgde voor een grote deuk in haar zelfvertrouwen. ‘Lisa was heel onzeker tijdens haar intake’, herinnert Janneke zich. ‘Ze was heel erg bezig met: Ik weet niet of ik dit wel kan, ik weet niet wat ik wil, ik weet waar ik goed in ben. Ze praatte heel zacht en was communicatief niet heel sterk.’
Janneke ging op zoek naar een baan die leek op Lisa’s vorige, en kwam zo uit bij een andere bank. ‘Daar liep het echt fantastisch! Ze waren hartstikke blij met Lisa en haar kennis. Je zag haar zelfvertrouwen gewoon met de dag groeien. Tijdens de gesprekken zag je aan haar dat ze steeds zekerder werd. Je zag haar uitstraling veranderen.’ Dit zelfvertrouwen deed Lisa goed. Zó goed, dat ze zelfs durfde te onderhandelen over haar eigen salaris. Iets dat de timide Lisa vroeger nooit gedurfd zou hebben.
het oefenen van solliciteren
‘Een andere deelnemer waarmee ik een traject heb lopen, is Michiel’, vertelt Janneke. ‘Michiel heeft lang gewerkt bij een telecombedrijf. Hij werkte veel alleen en had op de werkvloer niet veel communicatievaardigheden nodig. Hierdoor kon hij zichzelf niet echt goed presenteren.’ Sollicitatiegesprekken waren dus lastig voor Michiel.
Nadat hij in de derde ronde van een sollicitatie sneuvelde, vond Janneke het tijd voor een nieuwe aanpak. ‘Na de afwijzing hebben we ons samen afgevraagd wat er goed gaat, en wat er nog beter kan. Toen heb ik voorgesteld om te gaan oefenen met video-opdrachten. Met deze oefeningen simuleer je een sollicitatiegesprek. Zo train je je communicatieve vaardigheden en bereid je je voor op echte sollicitatiegesprekken. Dit werkte zo goed voor Michiel, dat hij bleef vragen om meer van dit soort oefeningen!’
Michiel en Janneke werken nog steeds hard aan zijn communicatieve vaardigheden en zijn groei is duidelijk zichtbaar. Een belangrijke factor hierbij is het geven van feedback. Janneke: ‘Als coach is het heel belangrijk dat je goed feedback kan geven. Je moet goed zien wat er goed en minder goed gaat, en dit kunnen terugkoppelen aan de deelnemer. Zo kunnen ze echt groeien. Michiel was altijd blij met de feedback en gaat met sprongen vooruit’.
‘Het is een mooi gevoel om van toegevoegde waarde te zijn bij het groeiproces van iemand anders’, vindt Janneke. Het meest fantastisch aan haar werk vindt ze dat ze mensen kan helpen bij het terugvinden van hun passie en zelfvertrouwen. ‘De bevestiging van het succes van je coaching, die krijg je door de zichtbare groei van een persoon. Daar zijn geen woorden voor nodig,’ aldus Janneke.