Toch is dit de dagelijkse praktijk voor veel ziekenhuizen en instellingen. Hoe pak je een reorganisatie effectief en goed aan? Die vraag stelde ook het ziekenhuis in dit voorbeeld. Bij een reorganisatie met gevolgen voor ruim 20 medewerkers gingen zij de samenwerking aan met de specialisten van Randstad RiseSmart. RiseSmart begeleidde een deel van de medewerkers naar een nieuw begin.
aanpak
Het sociaal plan van dit ziekenhuis kent twee fases: De actief mobiele fase, met daarin de mogelijkheid om interventies in te zetten ter voorbereiding op een interne of externe loopbaanstap. En de fase van boventalligheid, met daarin de begeleiding van werk naar werk. Dit stelt medewerkers voor lastige vragen. ‘Wat als ik (intern) word afgewezen?’ ‘Wil ik hier (nog) werken, past de nieuwe organisatie wel bij mij?’ De instelling zelf is vertrouwd en bekend, maar een reorganisatie triggert ook de behoefte aan verandering en uitdaging. Het ziekenhuis vroeg RiseSmart dit te begeleiden.
nieuw perspectief
Yolanda Tieleman, directeur Randstad RiseSmart, licht toe wat de kracht is van het uitbesteden van een dergelijk traject: “Medewerkers zien een reorganisatie vaak als een einde. RiseSmart biedt hen én de opdrachtgever een nieuw perspectief. We werken samen naar het begin van een volgende stap in hun loopbaan. Iedere medewerker krijgt een coach op maat. Dit vergroot bewezen de betrokkenheid en motivatie. Bovendien betekent boventalligheid soms een deuk in het vertrouwen van mensen. Met onze expertise en onafhankelijke rol herstellen we dit vertrouwen en halen we het beste resultaat voor alle partijen.”