Niemand kan ontkennen dat de wereld zich momenteel ontzettend snel ontwikkelt. Met name de digitalisering zit, mede dankzij de Corona-crisis, in een flinke stroomversnelling. De verwachting is dat er in de aanloop naar 2022 ongeveer 133 miljoen nieuwe banen zullen worden gecreëerd en dat 42% van de kernvaardigheden die nodig zijn om bestaande banen uit te voeren verandert. Als werkgever is het dus ontzettend belangrijk om je werknemers hierop voor te bereiden. Focus je hierbij op de competenties van je werknemers én het verbeteren van deze competenties.
een kritische blik op aannames
De digitalisering van de (werk)wereld is in volle gang. Door het tijdig inzetten van bij- en omscholing zorg je dat je werknemers bij blijven in deze snel veranderende wereld. Maar ook de wereld van scholing verandert snel. Wij merken dat veel plannen voor het aanleren en verbeteren van competenties soms gebaseerd zijn op aannames en verouderde informatie.
Daarom werpen wij een kritische blik op een aantal van deze aannames en vertellen we je hoe het wél zit.
De 5 foute aannames over het versterken van competenties:
- alleen door persoonlijk aanwezig te zijn, kan leren effectief zijn
- je kunt alleen bijleren met formele cursussen
- het is goed om werkgevers veel opties aan te bieden
- medewerkers hebben alleen toegang tot cursussen nodig
- bedrijven kunnen het zich alleen veroorloven om bijscholing en omscholing te bieden aan medewerkers met veel potentie.
aanname 1: alleen door persoonlijk aanwezig te zijn, kan leren effectief zijn
Vaak wordt gesteld dat werknemers te weinig betrokken zouden zijn bij virtuele leermethoden. Maar als de Corona-crisis ons één ding geleerd heeft, is het wel hoeveel er mogelijk is vanachter je beeldscherm. Onderwijs op afstand kan minstens net zo effectief zijn als een persoonlijke lesmethode. Wel is het belangrijk dat er goed nagedacht wordt over de invulling van het programma. Door de inhoud spannend en interessant te houden voorkom je dat cursisten stiekem ‘ontsnappen’ tijdens een zoom-meeting.
aanname 2: je kunt alleen bijleren met formele cursussen
Er is niks mis met het volgen van een formele cursus, dit kan dan ook zeker erg leerzaam zijn. Maar wat wel belangrijk is om te weten, is dat dit niet de enige manier van leren is. Juist op de werkvloer zelf kunnen je werknemers zichzelf namelijk enorm doorontwikkelen.
Stimuleer de ontwikkeling van je werknemers door hen mee te laten draaien bij andere teams en lopende interne projecten. Eén van de beste manieren voor werknemers om nieuwe vaardigheden te leren en te verbeteren, is namelijk het uitproberen van nieuwe dingen.
aanname 3: het is goed om werkgevers veel opties aan te bieden
Het is niet per se fout om je werkgevers meerdere opties aan te bieden, maar een overkill aan opties kan snel voor verwarring zorgen. Als je je werkgever een lijst met duizenden cursussen aanbiedt om uit te kiezen, zal diegene snel overweldigd worden met als gevolg dat de werknemer niet meer weet waar hij moet beginnen en waar hij goed aan doet.
Het is daarom handigere om een selectief aanbod aan te bieden aan je werknemers. Laat je werknemer zich hierin adviseren door een bekwame gids die de beschikbare cursussen filtert en cursussen kiest die aan de leerdoelstellingen voldoen en het meest zijn aangepast aan de leerstijl van de medewerker en zijn/haar beschikbare tijd.
aanname 4: medewerkers hebben alleen toegang tot cursussen nodig
Alleen een platform aanbieden is niet genoeg voor het verbeteren van bestaande vaardigheden en het leren van nieuwe competenties. Medewerkers hebben persoonlijke richtlijnen nodig om hun eigen strategisch leerplan te ontwikkelen.
Het is belangrijk dat er begeleiding van een loopbaan- en/of opleidingsprofessional is. Zo voorkom je dat je werknemers overweldigd raken en verkeerde beslissingen nemen.
Iedereen leert op een andere manier, de een heeft meer begeleiding nodig dan de ander. Heeft jouw werknemer behoefte aan meer begeleiding? Dan kan het erg nuttig zijn om een opleidingsadviseur in te schakelen.
aanname 5: bedrijven kunnen het zich alleen veroorloven om bijscholing en omscholing te bieden aan medewerkers met veel potentie
Vroeger was hier zeker wel sprake van, toen ondernemingen alleen opleidingen konden aanbieden die in-company georganiseerd werden. Wanneer een (dure) deskundige werd uitgenodigd en slechts een paar dagen ter beschikking was om 15-20 personen op te leiden, moest een bedrijf kiezen wie wel en niet aan de cursus kan deelnemen. Vanuit efficiency-oogpunt werd er dan al snel voor medewerkers met veel potentie gekozen.
Tegenwoordig is dit niet meer het geval. Niet alleen zijn cursussen dankzij digitalisering veel toegankelijker, werkgevers beseffen ook steeds meer dat er vaak nog veel onontdekt talent op de werkvloer is.
Wanneer iedereen toegang krijgt tot opleiding-tools, geef je iedereen de ruimte om zich te ontwikkelen en zich van zijn of haar beste kant te laten zien. Een van de HR-managers liet ons weten dat ze versteld stond van de 'verborgen pareltjes' die diep verborgen waren in haar onderneming, maar pas aan de oppervlakte kwamen toen medewerkers toegang kregen tot leermiddelen.