ommezwaai
Is er bij veel kandidaten besef nodig om een carrièreswitch te maken, hetzelfde voltrekt zich aan ondernemerszijde. In een periode van overvloed volstaat het om mensen simpelweg te selecteren op opleiding en ervaring. Nu er een forse mismatch bestaat tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt vergt dat een ommezwaai in benadering. “Het proces waar kandidaten doorheen gaan, zie je in feite ook terug aan ondernemerszijde. Voorheen was het cv leidend, nu zie je dat er meer wordt gekeken naar talenten die passend zijn bij de functie. Als je beschikt over het juiste talent en de juiste instelling, kun je door scholing en omscholing de juiste vakvaardigheden bijgeleerd krijgen. Dus ook zonder een vereist diploma ben je met de juiste mentaliteit absoluut van waarde voor de arbeidsmarkt. Soft skills zoals de juiste attitude hebben daarmee duidelijk aan belang gewonnen”, aldus Groeneveld, die daar nog aan toevoegt dat Randstad als arbeidsmarktorganisatie dit proces al eerder heeft onderkend.
transitie
Op de achtergrond speelt bovendien nog een andere uitdaging. Door factoren als oprukkende technologie en toenemende automatisering veranderen banen telkens van karakter. De competenties die medewerkers vandaag in huis hebben, zijn morgen toe aan actualisering. “Werkgevers vragen van hun werknemers dat ze een vorm van lenigheid aan de dag leggen om beter mee te kunnen in deze onvoorspelbare arbeidsmarkt. De inhoud van werkzaamheden verandert razendsnel. Het bedrijf dat klaar wil zijn voor morgen, zal vandaag al in actie moeten komen om te zorgen dat medewerkers vaardigheden ontwikkelen om de transitie te kunnen.”
arbeidsmarktwaardescan
Een tool die Randstad heeft ontwikkeld om de aansluiting van talent op de arbeidsmarkt te beoordelen, is de zogenaamde Arbeidsmarktwaardescan. Daarmee wordt de functie van vandaag beoordeeld in het licht van het ontwikkelpotentieel bij de medewerker. Er wordt gekeken naar benodigde talenten en competenties om te kunnen voldoen aan toekomstige ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. Met andere woorden, licht Groeneveld verder toe: “Wat voor advies en interacties zijn er nodig om de kandidaat optimaal beschikbaar te houden om invulling te geven aan de functie? De interventie die daarbij vanuit ons plaatsvindt, kent allerlei dimensies. Randstad heeft daarbij vooral de rol om werknemers te begeleiden en te beoordelen, de werkgever vult zijn ondersteuning vakinhoudelijk in.”
ymere amsterdam
Een voorbeeld kan dat proces verder verduidelijken. Eén van de relaties in het klantenbestand van Randstad is Ymere in Amsterdam, een verhuurder van onder andere sociale woningbouw. Zij hebben een grote klantenservice-afdeling, waar behoefte is aan extra ondersteuning. “Deels via tests, deels via interviews selecteren wij de kandidaten die daar het beste voor in aanmerking komen. De eerste maanden komt de kandidaat terecht in een onboarding-traject, waarna het vak in verschillende modules steeds dieper wordt aangeleerd. Na dit proces, dat circa anderhalf jaar in beslag neemt, heeft Ymere de beschikking over een nieuwe kandidaat die zich gesterkt weet met kwalitatieve en gedegen vakkennis en zich bovendien sterk verbonden voelt met de organisatie.”
meer productiviteit als resultaat
Een dergelijk traject, benadrukt Groeneveld, is op lange termijn de enige methode voor consolidatie van succes. “Investeren in coaching en opleiding van medewerkers is sterk bepalend voor een succesvolle toekomst van je bedrijf.
Door niet uitsluitend te koersen op opleiding en ervaring vergroot je als werkgever de vijver waaruit je kandidaten kunt vissen. Zeker als de omvang van de arbeidskrapte na de coronacrisis weer terugkeert, is motivatie van doorslaggevend belang om mensen aan je te binden”, aldus Groeneveld, die daar tot slot nog over opmerkt dat medewerkertevredenheid een aantoonbare impact heeft op de arbeidsproductiviteit. Als daartoe ook als onderdeel het inwerken van nieuw personeel wordt meegerekend, kan de arbeidsproductiviteit met 5 tot 10% toenemen.
whitepaper
Als ondernemer wil je het beste uit je medewerkers naar boven halen. De toelichting van Alex Groeneveld maakt deel uit van een whitepaper. Onderwerpen die hierin aan de orde komen zijn trends in leren en ontwikkelen, het leren van vaardigheden, omscholing en praktische tips om je mensen te motiveren en daarmee productiviteit te verhogen. Wat in de whitepaper bovendien wordt behandeld, zijn subsidiemogelijkheden waar ondernemers gebruik van kunnen maken. Zo wordt het nog aantrekkelijker om het beste uit je medewerkers te halen.