“Let wel”, zegt Van Belkom, “AI is helemaal niet zo nieuw. De eerste algoritmen waren er al in de jaren vijftig. In de jaren negentig won een schaakcomputer voor het eerst van een mens, een grootmeester. Spam-filters, zoekmachines, vertaal-apps: het is allemaal AI. Hoe denk je dat Spotify suggesties doet op basis van je muzieksmaak? Dat is ook AI, het is alomtegenwoordig – al moet ik zeggen dat er tot nu toe na AI-oplevingen ook AI-winters kwamen. Wat AI nu zo populair maakt is dat er veel meer data en rekenkracht is om AI mogelijk te maken en dat het nu praktisch voor iedereen toepasbaar is. Je kunt AI, zonder te programmeren, een opdracht geven die je vroeger aan je collega of medewerker gaf.”
zoals, als het over de hr-afdeling gaat?
“Je zult maar 300 sollicitatiebrieven moeten lezen, daar ben je wel even mee bezig. Het uitzeven van de beste kandidaten was lange tijd iets dat exclusief door de mens moest worden gedaan. Ik ken een grote onderneming die sinds kort een AI-tool op basis van het zoekprofiel een schifting laat maken van honderden brieven, waarbij de vijf beste kandidaten vervolgens voor een persoonlijk gesprek mogen komen. Zo ver is het al.”
"als je ai wil toepassen moet je je bewust zijn van deze blinde vlekken."
prima ontwikkeling, toch?
“Nou… er is ook een schaduwzijde. Die werd zichtbaar bij Amazon, waar de HR-afdeling de AI-tool heeft ‘gevoed’ met data over onder meer de meest succesvolle kandidaten, sollicitaties en loopbanen bij de organisatie. Toen dat werd toegepast op nieuwe sollicitaties bleek de AI-tool vrijwel alleen nog mannen te selecteren voor een sollicitatiegesprek. ‘De AI-tool van Amazon is seksistisch en discrimineert!’, zo was de kop in de pers. We moeten alleen wel beseffen dat niet het algoritme seksistisch is, maar de samenleving. Zo lang we hierin niet veranderen blijven de uitkomsten ongewenst. Als je AI wil toepassen moet je je bewust zijn van deze blinde vlekken.”