Talent acquisition en recruitment zijn twee belangrijke begrippen voor elke organisatie die duurzame groei en succes nastreeft. Op het eerste gezicht hebben ze bijna dezelfde betekenis, maar er zijn wel degelijk verschillen. Voor een effectief HR-beleid is het van belang om het onderscheid te kennen, en de juiste aanpak voor het juiste doel te kiezen.
nu en straks
Het grootste verschil tussen talent acquisition en recruitment heeft te maken met tijd. Talent acquisition gaat over de lange termijn: de ontwikkeling van je organisatie met die skills en ervaring, die nodig zijn om succes in de toekomst te garanderen.
Recruitment is vooral gericht op de actuele situatie: het vinden van de juiste mensen om bestaande vacatures te vervullen.
Geslaagde talent acquisition is gebaat bij een goede strategie en voorbereiding. De eerste stap van een talent acquisition project is te bepalen waar je organisatie nu staat en vervolgens te formuleren hoe je wilt dat die positie er in de toekomst uitziet. Dit geeft inzicht in de talentbehoefte van het bedrijf op de langere termijn, en wat je moet doen om die talenten te vinden en te werven.
Natuurlijk is ook recruitment van belang voor de productiviteit en vitaliteit van een organisatie. Maar in plaats van strategie en lange termijn spelen hierbij efficiency en besluitvaardigheid de hoofdrol: ervoor zorgen dat je de juiste mensen aanneemt om in de directe behoefte van je organisatie te voorzien.
de juiste aanpak voor het juiste doel
Simpel gezegd is recruitment de juiste aanpak als het gaat om de continuïteit van de menskracht in het bedrijf. Bijvoorbeeld wanneer een opengevallen functie direct moet worden ingevuld, of er extra mensen nodig zijn om een stijging in werkdruk op te vangen. Taken, verantwoordelijkheden, profiel en competenties zijn meestal bekend en het belangrijkste is dat de juiste kandidaten gevonden worden en zo snel mogelijk kunnen starten.
Talent acquisition is de beste keuze als je naar het grotere plaatje wilt kijken: de toekomstige groei en ontwikkeling van de organisatie. Daarvoor is een meer diepgaande, strategische aanpak nodig die ervoor zorgt dat het bedrijf kan meegroeien en innoveren, door op het juiste moment te beschikken over mensen met de juiste skills en expertise.
talent acquisition & employer branding
Nauw verbonden met talent acquisition is employer branding. Een sterk en aantrekkelijk werkgeversmerk kan het verschil maken op de krappe markt voor talentvolle kandidaten, die je nodig hebt om jouw organisatie naar de toekomst te brengen.
Hulp nodig bij talent acquisition en recruitment? Vraag het ons!
zelf aan de slag met jouw employer brand
De resultaten van Randstad Employer Brand Research 2024 kunnen zeer nuttig zijn om voort te bouwen op een aangescherpte employer branding-strategie voor jouw bedrijf. Download dan nu het employer brand onderzoeksrapport. Heb je na het lezen van dit onderzoek nog advies of hulp nodig? Neem dan contact met ons op. Onze professionals staan voor je klaar!