Goede employer branding bereik je door authentiek en onderscheidend te zijn. Maar wat maakt jouw bedrijf bijzonder om voor te werken? Een aantal praktijkcases.

excellent products: een hoger doel

Excellent Products maakt bevestigingsmiddelen voor het veilig vastzetten van ladingen. In Nederland werken 25 mensen en in Vietnam, waar de productie plaatsvindt, zijn 50 mensen aan de slag. ‘Een paar jaar geleden zijn wij binnen ons bedrijf gaan nadenken over waarom wij hier op aarde zijn’, vertelt Monique Ansink, eigenaar/directeur.

‘Een spannend product zijn spanbanden niet en zoveel mogelijk winst maken bleek ook niet de uitdaging te zijn waarmee we onze mensen enthousiast krijgen. Wél met het doel om in ons productieland Vietnam te groeien en daar 300 mensen aan een goede baan te helpen zodat ze een toekomst kunnen opbouwen. We richten ons vooral op vrouwen, omdat zij meer in staat zijn dit te delen en dus hun kinderen een goede opleiding kunnen geven.'

'Wij zijn aangesloten bij de internationale organisatie BSCI en garanderen daarmee een salaris van 120% van het minimumloon. Samen met onze klanten proberen we dat nog omhoog te krijgen en dat werkt.’ Dit hogere doel heeft een leuke bijvangst. Ansink: ‘Het is nooit de bedoeling geweest om hiermee personeel te werven, maar dankzij de publiciteit krijgen we veel open sollicitaties. Voor zo'n bedrijf willen mensen blijkbaar graag werken!’ 

royal schiphol group: bewegen is leuk geworden

Bij Royal Schiphol Group, eigenaar van de luchthavens Schiphol, Rotterdam The Hague Airport en Lelystad Airport en (een meerderheidsbelang in) Eindhoven Airport, is mobiliteit sinds 2012 een onderdeel van de duurzame missie. Heleen Kuijten-Koenen, HR directeur: ‘Wij houden onze mensen in beweging. Elk jaar willen we dat 15% op een andere plek werkt. Dat betekent dat iedereen om de vijf of zeven jaar iets anders doet.’ 

Mobiliteit binnen Schiphol Group krijgt ook vorm in de breedte. Kuijten-Koenen: ‘Denk aan het veranderen van team. In het begin vonden mensen dat eng, maar dat is veranderd van angst naar verlangen. Het mooie is dat onze medewerkers nu zelf uitdragen hoe leuk ze het vinden om steeds wat anders te kunnen doen. En dat heeft weer een positieve uitstraling op nieuw talent.’

pivot: echte aandacht voor stagiaires

Pivot kleedt prestigieuze shows aan met visual effects, real time graphics en innovatieve led-videoproducten, zoals de interactieve vloer van The Voice of Holland. Hoe komt dit groeiende bedrijf in beeld bij ambitieus talent? ‘We geloven minder in de kracht van een website en meer in de kracht van gerichte benadering’, vertelt Winnie Meijer, financieel directeur en ook verantwoordelijk voor HR. ‘We geven bijvoorbeeld liever masterclasses en presentaties bij hogescholen zoals Fontys. Niemand kijkt naar de aftiteling om te zien wie die shows maakt, maar op een school kan ik enthousiast vertellen over onze rol bij tv-programma’s die iedereen kent en vooral welk talent daarbij komt kijken. We besteden veel tijd aan het werven van talentvolle stagiaires, die we vervolgens veel aandacht geven als ze bij ons aan de slag gaan.’

meer weten 

Bij employer branding is het belangrijk dat je organisatie aantrekkelijk is voor (jong) talent. Hoe zorg je ervoor dat je een aantrekkelijke werkgever wordt en blijft? Lees hier alles wat je moet weten over employer branding