Nieuwe invalshoeken zien, out-of-the-box denken en oplossingen verzinnen: creatieve en innovatieve medewerkers zijn onmisbaar voor de groei en ontwikkeling van je organisatie. Alle reden dus om die creativiteit en innovativiteit volop de ruimte te geven en meteen je medewerkers tevreden te houden. We geven je 7 tips.
creativiteit en innovativiteit: waardevolle competenties
Door de opkomst van kunstmatige intelligentie en robotisering op de werkvloer worden creativiteit en innovatief denken als vaardigheden steeds belangrijker. Het World Economic Forum voorspelt dat (veel van) je medewerkers over een paar jaar al over andere skills moeten beschikken dan ze nu doen. Met name als het gaat om soft skills zoals organiseren, communiceren, innovatief en analytisch denken en probleemoplossend vermogen. Want hoeveel werk robots en algoritmen ook van mensen kunnen overnemen: creatieve oplossingen en vernieuwende ideeën blijven mensenwerk.
aangeboren of aangeleerd?
Het is een misvatting dat creativiteit een aangeboren kwaliteit is, die alleen te maken heeft met een beter ontwikkelde rechterhersenhelft. Gelukkig kan iedereen creativiteit ‘leren’: met concentratie, focus en de juiste stimulans kun je heel ver komen. En daar kun jij, als werkgever, veel aan bijdragen. We geven je 7 inspirerende tips om creativiteit en innovatie in je organisatie te stimuleren:
2. creëer een inspirerende werkomgeving
3. laat administratieve taken over aan anderen
4. stimuleer deelname aan events
5. geef een bonus voor goede ideeën
6. reduceer het aantal projecten
#1 geef tijd voor ‘denkwerk’
Tijd is een absolute noodzaak voor een creatief denkproces. Als de werkdag steeds volgepland is met meetings, presentaties en andere zakelijke bijeenkomsten, komen je medewerkers nooit toe aan het diepere denkwerk en het creatieve proces dat daarmee verbonden is. Geef duidelijk aan dat ze daarvoor tijd in hun agenda kunnen plannen. Bespreek ook met je medewerkers of het voor hen echt wel nodig is om deel te nemen aan elke (routinematige) vergadering, of dat zij hun tijd beter kunnen gebruiken voor het bedenken van innovatieve oplossingen.
#2 creëer een inspirerende werkomgeving
Zorg voor een inspirerende werkomgeving. Denk aan een lounge-area, met banken, koelkast en pingpongtafel, dartbord of groot scherm om te kunnen gamen. Voorstanders zeggen dat even spelen de concentratie, creativiteit en productiviteit een boost geeft. Maar zorg ook voor aparte werkruimtes waar je medewerkers in alle rust kunnen nadenken en ongestoord aan hun ideeën kunnen werken.
#3 laat administratieve taken over aan anderen
Bekijk of het mogelijk is om administratieve en routinematige taken over te hevelen naar een ander team of dat je ze kunt automatiseren. Dit kan betekenen dat je nieuwe software moet aanschaffen of dat je een programmeur moet inhuren. Die investeringen doen nu misschien even pijn, maar de potentiële return-on-investment en langetermijnwinsten die de innovaties je organisatie kunnen opleveren, zijn het waarschijnlijk dubbel en dwars waard.
#4 stimuleer deelname aan events
Workshops, webinars, seminars, conferenties en trainingen. Of je je medewerkers naar een eendaagse zen-workshop stuurt, of naar een meerdaags congres over de nieuwste digitale ontwikkelingen: investeren in training en ontwikkeling zorgt voor nieuwe energie of - beter nog - nieuwe ideeën.
#5 geef een bonus voor goede ideeën
Een bonus krijgen voor het halen van specifieke (en haalbare) doelen hoeft niet alleen iets te zijn voor je sales professionals. Denk ook eens aan je creatieve en innovatieve medewerkers. Beloon het beste vernieuwende idee bijvoorbeeld met een financiële vergoeding. Of geef innovators als doel mee om een artikel in een vakblad gepubliceerd te krijgen of om een specifieke certificering te behalen.
#6 reduceer het aantal projecten
Door de stroom van het aantal nieuwe projecten in te dammen, geef je de creatievelingen en innovators in je bedrijf de ruimte en tijd om dieper in de lopende projecten te duiken. Het afbouwen of opheffen van het aantal projecten kan helpen bij het oplossen van projectoverbelasting.
#7 stimuleer beweging
Ook beweging kan de creatieve vermogens van je medewerkers behoorlijk stimuleren. Met name wandelen bevordert een creatief denkproces. Dat blijkt ook uit onderzoek: wie eventjes van zijn stoel opstaat om te wandelen - of dat nou in de buitenlucht is of een ‘rondje kantoor’ - is tot 60% creatiever dan iemand die de hele dag achter zijn bureau blijft zitten.
meer weten over de skills van de toekomst?
Wil je voorbereid zijn op de toekomst? Download dan onze whitepaper Focus op groeikracht en lees meer over de banen en skills van de toekomst.