ASML en het Antoni van Leeuwenhoek ziekenhuis en hun onderzoeksinstituut Nederlands Kanker Instituut zijn verkozen als ‘Meest aantrekkelijke werkgever’ van Nederland. In het kader van het jaarlijkse Randstad Employer Brand Research peilde onderzoeksbureau Kantar de mening van ruim 12.570 werkende Nederlanders van 18 tot 67 jaar over de 150 grootste profit en non-profit werkgevers van ons land. De hightechsector is voor het vierde jaar op rij de meest aantrekkelijke private sector, het wetenschappelijk onderwijs is voor het eerst favoriet in de publieke sector, op de voet gevolgd door de zorg. Opvallend: een ruime meerderheid van de meest aantrekkelijke werkgevers bevindt zich in het zuiden van ons land.

“Het onderzoek laat onder andere zien wat werknemers belangrijk vinden bij hun werkgever”, zegt Oscar van Mourik, gedragswetenschapper bij Randstad Nederland. “Werknemers streven niet alleen naar een passend salaris, maar waarderen ook een positieve werkomgeving, een evenwichtige werk-privé balans en betekenisvolle werkinhoud." Daarnaast is de hernieuwde nadruk op baanzekerheid een opvallende trend. In de huidige arbeidsmarkt kunnen werkgevers zich daarom extra onderscheiden door werknemers lange termijn stabiliteit en zekerheid te bieden.”

Van Mourik ziet ook een rol voor werkgevers om de harmonie te bevorderen in ons land: “De samenleving stopt niet bij de voordeur van de werkgever. Werkgevers kunnen het voortouw nemen om medewerkers te leren naar elkaar te luisteren met focus op wat ze gemeen hebben. Voor het eerst in de geschiedenis werken vijf generaties samen op de werkvloer. Groepen met namen die we wellicht wel kennen: Babyboomers, Generatie X, Millennials, Generatie Y en Generatie Z. Elk van die generaties, die zich onderscheiden door het decennium waarin z  geboren zijn, heeft een eigen kijk op werk, privé en maatschappij. Het begrijpen van de verschillen én de overeenkomsten tussen deze generaties is voor een werkgever essentieel in het bevorderen van harmonie en samenwerking. In het rapport staan daarvoor concrete aanbevelingen: op basis van vier concrete pijlers kan een werkgever een omgeving creëren waarin werknemers elkaar niet als rivalen gaan zien maar als een ‘familie’ van collega’s met een gemeenschappelijk doel. En van dat ‘wij zijn één’ gevoel profiteert niet alleen het bedrijf maar uiteindelijk ook de maatschappij.”

top 5 werkgevers profit:

1. ASML
  2. Damen Shipyard
  3. Efteling
  4. KLM
  5. Philips

ASML scoort niet alleen bovengemiddeld goed op financiële gezondheid, een aantrekkelijk arbeidsvoorwaardenpakket en carrièremogelijkheden, maar profiteert ook van een prettige werkomgeving, interessant werk en een goede reputatie. Daarnaast valt binnen de sector de score op een goede werk-privébalans in positieve zin op. Michiel Evers, Head of Talent Acquisition Europe bij ASML: “Dat ASML gezien wordt als aantrekkelijkste werkgever in de private sector is een erkenning voor onze medewerkers die iedere dag vol enthousiasme de status quo uitdagen om technologische oplossingen te bedenken. We zijn de afgelopen jaren flink gegroeid en zijn inmiddels wereldwijd met meer dan 42.000 collega’s uit 140 landen.”

“Met de ontwikkelingen in de chipindustrie zal de vraag naar technisch opgeleiden alleen maar verder blijven toenemen. Het is dan ook een aanmoediging dat volgens Randstad en Kantar de technologiesector de aantrekkelijkste bedrijfstak is om in te werken. We zullen ons met ASML blijven inzetten om werken in de technische sector nog aantrekkelijker te maken. Door samen te werken met collega’s van verschillende achtergronden en culturen, met uiteenlopende opleidingen en talenten, kunnen we elkaar blijven uitdagen. Zo komen we met nieuwe ideeën om onze technologie verder te brengen.”

top 5 werkgevers non-profit:

1. Nederlands Kanker Instituut, Antoni van Leeuwenhoek (NKI-AVL)
  2. Maxima Medisch Centrum
  3. Maastricht UMC+
  4. Veiligheidsregio en GGD
  5. Geneeskundige Hulpverleningsorganisaties in de Regio (GHOR)

Het Antoni van Leeuwenhoek scoort vooral op een zeer goede reputatie, interessant werk, aantrekkelijk salaris en baanzekerheid. Ymke Fokma, lid Raad van Bestuur Antoni van Leeuwenhoek: “Een gezamenlijke prestatie van ons allemaal! Ik ben enorm trots op deze Randstad Award voor de meest aantrekkelijke werkgever in de non-profit sector. Onze hoge score op aantrekkelijkheid en goede reputatie is het resultaat van de inspanningen van al onze medewerkers. Zij zetten zich elke dag met hart en ziel in. Want het is onze drijfveer om écht iets te betekenen voor patiënten met kanker. Of je nu werkt in de zorg, de wetenschap of achter de schermen als ICT-er of beleidsmedewerker. Samen vinden we steeds weer nieuwe manieren om mensen met kanker verder te helpen. Door nieuwe technieken waarmee we werken, maar vooral dankzij onze talenten. Niet voor niets is onze slogan: ‘Werken in het Antoni van Leeuwenhoek, het mooiste wat je met je talent kunt doen.’ Met de waardering van deze Randstad Award zetten we onze missie voort.”

top 5 drijfveren voor het kiezen van een werkgever:

1. aantrekkelijk salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden
  2. prettige werksfeer
  3. werk-privébalans
  4. interessant werk/boeiende functie-inhoud
  5. baanzekerheid

hightech en wetenschappelijk onderwijs aantrekkelijkste sectoren

In de private sector blijft de hightechindustrie de meest aantrekkelijke bedrijfstak om te werken. Als het gaat om aantrekkelijkheid liggen de andere sectoren zeer dicht tegen elkaar. Dit betekent dat werkgevers niet alleen binnen hun eigen branche concurreren, maar ook met andere branches als het gaat om het aantrekken van talent. Het wetenschappelijk onderwijs is in de publieke sector de meest aantrekkelijke sector om in te werken. Deze sector wordt op de voet gevolgd door de zorg. Dit kan te maken hebben met het feit dat vier van de vijf beste werkgevers binnen die sector vallen.

randstad award

De Randstad Award is de jaarlijkse prijs voor de aantrekkelijkste werkgevers van Nederland gekozen door het Nederlandse publiek. Dit onderzoek laat Randstad wereldwijd al 24 jaar uitvoeren door een onafhankelijk onderzoeksbureau. De respondenten (werkend en niet-werkend in de leeftijd van 18 tot 67 jaar) kiezen uit de 150 grootste Nederlandse organisaties de aantrekkelijkste werkgevers. Onderzoeksbureau Kantar heeft in januari en februari 2024 een representatief online panel van ruim 12.570 respondenten een survey laten invullen. Het onderzoek geeft ook antwoord op de vraag welke aspecten van belang zijn om als werkgever aantrekkelijk gevonden te worden. Wereldwijd is het Randstad Employer Branding onderzoek gehouden onder bijna 173.000 respondenten in 32 landen.

over randstad

Randstad, opgericht in 1960 en met het hoofdkantoor in Diemen, is 's werelds grootste talentbedrijf. Met een unieke kennis van de arbeidsmarkt ondersteunt Randstad klanten bij het creëren van hoogwaardige, diverse en wendbare teams. Randstad zet zich daarnaast in voor gelijke kansen voor mensen ongeacht hun achtergrond en helpt hen relevant te blijven in de snel veranderende wereld van werk. De 46.000 Randstadmedewerkers wereldwijd hebben een positieve impact op de maatschappij door mensen te helpen hun ware potentieel te realiseren gedurende hun werkzame leven. www.randstad.nl/

interviewmogelijkheden

Voor een verdiepend gesprek over het onderzoek en/of aanverwante onderwerpen is het mogelijk om in gesprek te gaan met Oscar van Mourik, gedragswetenschapper bij Randstad Nederland.