kom alles te weten over initiëren:
- wat is initiatief?
- wat maakt initiatief nemen zo belangrijk op de werkvloer?
- wanneer sla je erin door?
- 4 tips om beter te initiëren
- functies waarbij initiatief nemen belangrijk is
- initiatief tonen tijdens een sollicitatiegesprek
- zo help je anderen zich te ontwikkelen met initiatief tonen
- gelijksoortige competenties
- neem contact op
- veelgestelde vragen over initiatief nemen
wat is initiatief?
Initiatief tonen houdt in dat je proactief bent. Je wacht niet af, maar komt in actie. En die actie komt uit jou en niet doordat dit je gevraagd wordt. Je doet iets omdat je het wilt uit jezelf, niet omdat het moet. Wanneer je initiatiefrijk bent, zie je kansen en problemen vroegtijdig en komt met een passende oplossing. Je pakt daarin het voortouw en neemt de regie, zo zorg je voor grip op de situatie.
Dat kan al een klein gebaar zijn, door bijvoorbeeld je ideeën actief te delen tijdens een vergadering of brainstorm. Of een taak op te pakken die maar blijft liggen. Maar misschien heb je wel een kans in de markt gespot, pak je een project zelfstandig op of bedenk je een innovatieve campagne.
- Wil je weten of je al over deze competentie beschikt? Doe onze persoonlijkheidstest
wat maakt initiatief nemen zo belangrijk op de werkvloer?
Werkgevers verwachten veelal actieve werknemers die initiatief tonen. Want in een snel veranderende maatschappij wil je niet alleen reageren op die veranderingen, maar ook vooruit denken en initiatief tonen. Initiatief is vaak een combinatie van factoren. Iemand moet durven, maar ook analyseren. Op basis van de analyse kan je een oplossing bedenken of een idee toepassen. Dit wil je ook communiceren en wie weet ook nog uitvoeren en begeleiden. Deze combinatie maakt dat een initiatiefrijk persoon van grote waarde is op de werkvloer.
Uiteindelijk is het niet alleen voor een werkgever belangrijk dat je initiatief neemt, maar zelf heb je er ook veel baat bij. Neem je weinig initiatief en heb je een afwachtende houding, dan heb je grote kans dat anderen je voor zijn. In plaats van anticiperen ben je dan aan het reageren en daarin kun je veel minder kwijt van jezelf. Als je jouw eigen creativiteit, ideeën en plannen kunt doorvoeren word je een stuk zelfverzekerder. Uiteindelijk beleef je dan veel meer plezier aan het werk!
wanneer sla je erin door?
In veel gevallen is het goed om met eigen initiatieven te komen en situaties proactief aan te pakken. Dat wordt door collega’s, maar zeker ook door je werkgever gewaardeerd. Wel is het goed om die collega’s ook de ruimte te geven voor eigen inbreng.
Probeer niet te bazig over te komen, want zo druk je (alleen) jouw stempel.
Af en toe wat meer geduld hebben en de dingen laten gaan zoals ze gaan is ook goed. Want sla je door in initiatief nemen, dan wordt dat al gauw ervaren als te sturend of zelfs dominant.
4 tips om beter te initiëren
Niet iedereen is even initiatiefrijk, maar het is wel iets waar je in kunt ontwikkelen. Want daar help je niet alleen je werkgever mee, maar ook jezelf! Wij helpen je vast een handje op weg.
-
durven
Durven is een belangrijke als het gaat om initiatief nemen. Durf je uit te spreken en durf te doen. Beperk jezelf niet door je eigen gedachten of het idee wat andere collega’s daarvan vinden. Start met kleine plannen en een concreet doel wat haalbaar is. Je hoeft niet altijd gelijk met een kant-en-klare oplossing te komen, soms is de weg ernaartoe al voldoende. Ga ervoor! - durf fouten te maken
Een andere manier om je initiatief te ontwikkelen is durven fouten te maken. Fouten maken we allemaal, het hoort nou eenmaal bij het leven. Experimenteer daarin en vraag ook feedback van anderen. Initiatief nemen gaat ten slotte met vallen en opstaan. Niet alles zal gelijk met open armen ontvangen worden, maar als ze zien dat je daar ook goed mee om kan gaan, heb je weer een streepje voor. - praatjes vullen geen gaatjes
Wat we daarmee bedoelen is dat je uiteindelijk ook daad bij het woord gaat voegen. Want initiatief tonen gaat verder dan het opperen van je ideeën. Dat is een heel goed begin, maar uiteindelijk wil je ook de verantwoordelijkheid pakken en taken uitvoeren. - volg een gratis online training ‘assertiviteit voor beginners’
Wil je vaker initiatief nemen? Of vind je het lastig om je ideeën op tafel te leggen? Kijk dan eens naar de training assertiviteit voor beginners in de Mijn Omgeving. Met een Randstad-account is deze training helemaal gratis.
Hier maak je er snel één aan.
functies waarbij initiëren belangrijk is
- Sales promotor: als sales promotor wil je zoveel mogelijk mensen enthousiasmeren met een product. Je bent een echte expert in verkopen en dat doe je zowel op straat als in een winkel of op een beurs. Je durft initiatief te nemen en proactief op klanten af te stappen!
- Accountmanager: doelgericht en met een vooruitstrevende blik gaat een accountmanager te werk. Alles om de klant te overtuigen en tevreden te houden. Daarin is initiatief en een proactieve werkhouding van belang. Want naast verkoopkansen zien en het afhandelen van sales, moet je ook regelmatig op mensen afstappen.
- Productiemedewerker: ga je aan de slag als productiemedewerker? Dan heb je een scala aan werkgebieden waar je terecht kan. Of dat nou in de voedingsindustrie of de farmaceutische industrie is; je voert assisterende en uitvoerende taken uit. Belangrijk is dus dat je van aanpakken weet!
- Meer weten over welke beroepen bij jou (en je competenties) passen? Doe onze beroepskeuzetest!
initiatief tonen tijdens een sollicitatiegesprek
Je hebt al een tijd een bedrijf op het oog waar je heel graag wilt werken, je hebt echt het idee dat je daar past en ook een toegevoegde waarde kan leveren. Enkel detail… er komen maar geen vacatures vrij. Tijd om te tonen hoe initiatiefrijk je bent! Want je pakt die denkbeeldige pen op en gaat een open sollicitatie schrijven. Zo laat je zien dat je super gemotiveerd bent en initiatief neemt.
Ben je uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek voor een functie waarbij initiatief nemen belangrijk is? In het gesprek kan je dit tonen door vragen te stellen. Je bent misschien gewend dat de vragen vanuit de interviewer komen, maar ook jij mag dat! Sterker nog dat wordt alleen maar gewaardeerd, want dat toont interesse.
zo help je anderen zich te ontwikkelen met initiatief tonen
Neem je vaak het voortouw op de werkvloer? Dat is mooi! Zou het dan niet tof zijn om die ene collega, die wat minder vaak op de voorgrond treedt, te helpen. Hiermee toon je ook weer initiatief en als je het andersom bekijkt idem. Want het feit dat jouw collega hulp vraagt om zicht te ontwikkelen is eigenlijk al een vorm van initiatief nemen.
Dit is natuurlijk al leuk om terug te koppelen naar die persoon. Maar daag de ander ook eens uit om ideeën te delen. Ga actief aan de slag met het idee en reageer er positief op. Wanneer de ander merkt dat er niet gelijk weerstand komt, is het makkelijker in het vervolg om wat meer initiatief te tonen. Stapsgewijs kan je collega zich ontwikkelen, want net als met de meeste competenties waarin training nodig is: begin klein.
gelijksoortige competenties
Ben je initiatiefrijk, dan ben je ook proactief. Met een proactieve werkhouding richt je je vaak op positieve veranderingen. Zowel voor jezelf, bijvoorbeeld in de vorm van bijscholing, als voor het bedrijf waar je voor werkt. Bijvoorbeeld in het verbeteren van werkprocessen of de werksfeer.
Het tonen van initiatief gaat hand in hand met ondernemend zijn. Nieuwe ideeën initiëren doen je vaak, je komt graag in actie en bent ook in staat deze uit te voeren. Stilzitten is niet jouw ding en je bent niet bang om je handen uit de mouwen te steken.
Initiatief nemen past goed bij besluitvaardigheid. Wanneer je besluitvaardig bent, ben je niet bang om knopen door te hakken en besluiten te maken. Dat doe je door concrete acties te ondernemen en daarin jouw ideeën te uiten.