kom alles te weten over creativiteit:
wat is creativiteit?
Creativiteit is het vermogen om nieuwe dingen te bedenken en/of te creëren. Door creatief te denken kun je innoveren, vernieuwende oplossingen verzinnen, kansen zien en originele ideeën bedenken. Vaak wordt creatief zijn gelinkt aan mensen die geweldig goed kunnen dansen, schilderen of zingen. Gelukkig is het een breed begrip en is creatief denken ook heel belangrijk bij andere banen, waar je het misschien minder snel verwacht.
Denk bijvoorbeeld aan lassers die creatieve oplossingen moeten bedenken om een constructie te maken. Wat dacht je van een cateringmedewerker die te weinig ingrediënten krijgt aangeleverd, maar wel voor honderd man iets lekkers moet klaarmaken? Of een verhuizer die een wasmachine naar drie hoog moet tillen in een veel te smal pand? Allemaal situaties waar je jouw creativiteit de vrije loop mag laten!
Een verrassende invalshoek bedenken, out of the box denken of een verfrissend perspectief inbrengen, vereist een creatief brein. Je begrijpt; een hele nuttige competentie om te beheersen op de werkvloer.
► Wil je weten of je al over deze competentie beschikt? Doe onze persoonlijkheidstest.
wat maakt creatief denken zo belangrijk op de werkvloer?
Creativiteit in je werk is een manier om doelen te realiseren. Een strategie en een juiste uitvoering is uiteraard van belang voor het behalen van successen, maar de hoe is minstens zo belangrijk. Door anderen aan te spreken met jouw ideeën en ze daarmee te verrassen kun je echt het verschil maken.
Je wilt jezelf altijd blijven ontwikkelen, dan is creativiteit ook een zeer waardevolle competentie. Bij gebrek aan creatief vermogen blijf je hangen in vaste patronen en vastgeroeste denkwijzen. Wanneer je voor uitdagingen staat wil je juist die creativiteit stimuleren om zaken vanuit een ander perspectief te bekijken. Zo blijf je jezelf ontwikkelen en toon je jouw onderscheidende vermogen aan.
En het gaat veel verder dan alleen het persoonlijke aspect. Wil je als bedrijf of organisatie vooruitstrevend blijven en de concurrentie voor zijn? Dan is het belangrijk om werknemers in dienst te hebben die creatief kunnen denken. Zeker in deze continue veranderende maatschappij. Voor werkgevers is het dus heel waardevol om creatieve werknemers te hebben. Het zorgt voor wendbaarheid, gedragsverandering en groei. En laten we niet een heel belangrijk aspect vergeten: plezier!
wanneer sla je erin door?
Een verfrissend idee tijdens die vastgelopen brainstorm of een creatieve oplossing voor een leverancier die te laat geleverd heeft. Vaak wordt het gewaardeerd wanneer je met iets op de proppen komt zetten, maar pas op dat je er niet in doorslaat!
Want hoe goed en innovatief jouw idee is om dat dak sneller te plaatsen, vraag je af of het relevant is wanneer nog de hele fundering van het huis gebouwd moet worden. De suggesties en oplossingen die je oppert moeten een daadwerkelijke toegevoegde waarde hebben en relevant zijn op dat moment. Wanneer je maar ten pas en ten onpas jouw creatief zijn deelt, kan dat ook als betweterig overkomen bij collega’s.
zo ontwikkel je je creatief brein
Creativiteit kun je vergelijken met je spieren. Om sterke spieren te creëren moet je deze trainen. En dat wil je regelmatig doen, want anders worden die spieren weer slap. Oftewel het creatief brein moet ook continu getraind worden. Blijf er altijd mee bezig! Wij geven je een aantal tips om je creatief brein te ontwikkelen.
- ga op zoek naar prikkels
De mens is van nature een gewoontedier, maar dat is nou juist niet bevorderend voor de creativiteit. Wil je je creativiteit stimuleren, dan heb je gevarieerde en diverse prikkels nodig. Begin klein door bijvoorbeeld een andere route naar het werk te nemen. Of door eens een ander radiostation op te zetten tijdens het werken. Maar ook van omgeving wisselen kan voor nieuwe prikkels zorgen, waardoor je hersenen nieuwe informatie moet verwerken.
- moedig nieuwe werkwijze aan
Diversiteit en nieuwe prikkels binnen het werk kunnen ook heel waardevol zijn voor het creatieve brein. Stel eens een nieuwe werkwijze voor. Wat dacht je van de SCRUM-methode, mindmapping of een brainstorm in een andere omgeving. Dan heb je gelijk een win-win situatie te pakken. Want terwijl je bezig bent met het ontwikkelen van de creativiteit, toon je ook aan dat je met nieuwe ideeën komt. Geef creativiteit betekenis binnen jouw organisatie!
- volg een gratis online training
Kan je nog wel wat hulp gebruiken om creatief bezig te zijn? En wil je je verder ontwikkelen in deze competentie? Volg dan bijvoorbeeld de training Beter brainstormen.
Met een Randstad-account is deze training helemaal gratis. Hier maak je er snel één aan.
functies waarbij creatief zijn belangrijk is
Er zijn veel creatieve jobs, maar ook bij deze beroepen is creativiteit en creatief denken een belangrijke competentie:
-
Redacteur: als redacteur zorg je dat er goede content wordt geplaatst op verschillende media. Teksten, video’s en publicaties, in allerlei vormen en maten, worden geschreven voor verschillende doeleinden en doelgroepen. Soms maak je de inhoud zelf, maar soms heb je alleen de verantwoordelijkheid over de inhoud. Je hebt een scherpe pen en mensen aansturen is een makkie. Een creatieve denker is dus geknipt voor deze rol.
-
Projectmanager: een projectmanager heeft de leiding over een project en houdt zich daar van a tot z mee bezig. Ook de mensen die op het project zitten, vallen onder zijn of haar leiding. Tijdens de realisatie van zo’n project kunnen zich verschillende problemen voordoen. Een creatief brein is het perfecte ingrediënt om deze problemen op te lossen en de juiste beslissingen te maken. Daarnaast is een creatief leider iemand die een omgeving creëert waar anderen ook creatief kunnen zijn.
-
Recruiter: goede werknemers wil iedereen wel in dienst! Daar doe je als recruiter dan ook je uiterste best voor. De juiste mensen, met goede competenties binden aan een tof bedrijf. Naast dat een recruiter enorm van menselijk contact houdt is ook de nodige creativiteit gevraagd. Buiten de kaders denken, proactief zijn en met nieuwe ideeën komen ;alles voor die perfecte match.
► Meer weten over welke beroepen bij jou (en je competenties) passen? Doe onze beroepskeuzetest!
zo toon je je creativiteit aan tijdens een sollicitatiegesprek
Heb je een baan gezien waarbij er beroep wordt gedaan op je creatieve vermogen? Tijdens je sollicitatie kun je al aantonen hoe en waarom je deze competentie beheerst.
Of eigenlijk al ervoor! Want met een creatief cv spring je eruit! Je kan hierbij denken aan een originele lay-out of een bijzondere vormgeving. Maar wat dacht je van op een geheel andere manier solliciteren? Vertel het bijvoorbeeld in een video.
Ben je uitgenodigd voor dat spannende eerste gesprek? Toon dan jouw creatief denkvermogen aan door hele concrete voorbeelden te geven. Schets een situatie waarin je een probleem op hebt gelost door die vanuit een andere invalshoek te benaderen bijvoorbeeld. Of misschien heb je ooit een nieuwe werkwijze of een nieuw product ontwikkeld. Beschrijf ook het behaalde resultaat.
zo help je anderen zich te ontwikkelen met hun creativiteit
Nooit te oud om te leren! En zo is het ook met kennis overdragen. Dus is creatief denken een competentie die je al goed beheerst? Help je naaste collega’s! De creativiteit ontwikkelen is namelijk absoluut mogelijk.
Dit kan je bijvoorbeeld doen door een fictief probleem te verzinnen. Laat je collega met tien oplossingen komen en bedenk er zelf ook alvast twee. De eerste vijf zullen er waarschijnlijk vrij vlot uitkomen, maar al gauw zal iemand vastlopen. Help je collega op weg door een of twee oplossingen te delen en hoe je tot zo’n oplossing bent gekomen. Zo train je dat brein om verder te denken en zal het in het vervolg steeds makkelijker gaan. Ook door middel van het maken van associaties dwing je iemand creatiever te denken.
gelijksoortige competenties
Iemand die creatief is, heeft ook een groot inlevingsvermogen. Dat maakt het makkelijk om je te verplaatsen in anderen en andere situaties. Je bekijkt deze van verschillende invalshoeken. Dit helpt weer bij het bedenken van oplossingen en ideeën.
Creativiteit uit zich vaak ook in doorzettingsvermogen. Van creatieve hersenspinsels naar concrete plannen en een uiteindelijk doel. Je houdt vol!
Daarnaast is een creatieve denker vaak ook initiatiefrijk. In plaats van af te wachten signaleer je zelf kansen, maar ook problemen. Hier kan je goed op anticiperen door oplossingen voor te stellen of zelfs concreet actie te nemen.