kom alles te weten over communiceren:
- wat is communiceren?
- wat maakt communiceren zo belangrijk op de werkvloer?
- zo ontwikkel je je communiceren
- functies waarbij communiceren belangrijk is
- zo toon je communiceren aan tijdens een sollicitatiegesprek
- zo help je anderen zich te ontwikkelen met communiceren
- gelijksoortige competenties
- neem contact op
- veelgestelde vragen over communiceren
wat is communiceren?
Communiceren gaat over het overbrengen van een boodschap van zender naar ontvanger. Dit kan verbaal, met woorden, maar ook non-verbaal, bijvoorbeeld door middel van lichaamstaal. Daarnaast is er een verschil tussen directe, face-to-face communicatie en indirecte communicatie, bijvoorbeeld wanneer je een e-mail verstuurt. Alle verschillende vormen van communicatie hebben één ding gemeen: hoe effectiever de communicatie, hoe kleiner de kans op ruis op de lijn.
Als communiceren een belangrijk onderdeel van je functie is, wordt er van je verwacht dat je jouw boodschap goed over kunt brengen. Dit betekent niet alleen dat alle informatie aankomt bij de ontvanger, maar ook dat hij of zij de informatie interpreteert zoals jij het bedoelt.
wat maakt communiceren zo belangrijk op de werkvloer?
Een wereld zonder communicatie is ondenkbaar. Ook op de werkvloer wordt communiceren als een onmisbare competentie gezien. Zonder communicatie is het onmogelijk om samen te werken. Goede communicatie bevordert transparantie en een gevoel van saamhorigheid in een organisatie. Communicatie verbindt mensen, teams en afdelingen.
Wanneer er goed gecommuniceerd wordt op de werkvloer zul je merken dat er ook efficiënter gewerkt wordt. Door te communiceren kan je taken verdelen, duidelijkheid scheppen en verwachtingen uitdrukken. Bovendien helpt communicatie om potentiële problemen te voorkomen en op te lossen.
Communiceren op de werkvloer gaat niet alleen over de gesprekken die je voert met je favoriete collega bij de koffiemachine. Communiceren doe je ook in een vergadering, tijdens een functioneringsgesprek en in een e-mail. In al deze gevallen heb je een bepaalde manier van contact met als doel een boodschap over te brengen of ideeën uit te wisselen. Hoe efficiënter je met elkaar communiceert, hoe beter de uitkomst zal zijn. Een werkvloer zonder communicatie is als een auto zonder brandstof; je komt niet vooruit.
5 tips om effectief te communiceren
De effectiviteit van je communicatie verbeteren? Wij hebben vijf tips voor je. Lees ze hier!
tip 1: leer luisteren
Effectief communiceren begint met luisteren. Als je de boodschap van de ander slechts voor een deel hebt aangehoord is de kans groot dat er ruis ontstaat. Behalve simpelweg aanhoren wat iemand anders zegt is het ook belangrijk dat je oprechte interesse toont en aandacht besteed aan de boodschap. Probeer je te leven, de denkwijze te begrijpen en de informatie echt te verwerken.
- de training Gesprekstechnieken: LSD van GoodHabitz is de perfecte manier om hier mee te oefenen. Met een Randstad-account is deze online training helemaal gratis. Maak er hier snel één aan.
tip 2: wees direct
Directheid helpt je om een boodschap goed over te brengen. Hiermee bedoelen we niet dat je ongenuanceerd of onaardig moet zijn tegen je collega’s, maar wel dat je focust op feiten en de kern van de boodschap. Hoe meer bijzaken je vertelt, hoe kleiner de kans dat de belangrijkste informatie bij de ontvanger blijft hangen. Dit geldt ook wanneer je een collega feedback geeft of als leidinggevende met je werknemers in gesprek bent.
- vind je feedback geven lastig? Of wil je er nog beter in worden? Kijk dan eens naar de online training Zeggen waar het op staat van GoodHabitz. Met een Randstad-account is deze feedbacktraining helemaal gratis. Maak er hier snel één aan.
tip 3: bouw je boodschap op
Je hebt vast wel eens geprobeerd om een lijst met namen of een rij met getallen uit je hoofd te leren. De kans is groot dat je de eerste en laatste namen of getallen het makkelijkst kon onthouden. Dit fenomeen wordt ook wel het seriële-positie-effect genoemd. Dit kun je in je voordeel laten werken tijdens vergaderingen of wanneer je een pitch moet geven. Door een verhaal te beginnen en af te sluiten met de belangrijkste informatie, vergroot je de kans dat de ontvanger dit onthoud en je dus effectiever kunt communiceren.
tip 4: stel vragen
‘Een domme vraag bestaat niet’, wordt er vaak gezegd. Begrijp je na het aanhoren van een gesprek of het lezen van een e-mail niet precies wat de ander bedoelt? Schroom dan niet om vragen te stellen. Vragen stellen helpt je om aan elkaars verwachtingen te voldoen, beter werk te leveren én beter te communiceren.
Ook wanneer je in gesprek bent is het waardevol om tussendoor vragen te stellen en te controleren of je nog op één lijn zit met elkaar. Probeer dit op een natuurlijke manier te doen en blijf bij het onderwerp, zodat je de ander niet onderbreekt en afdwaalt.
tip 5: pas je communicatiestijl aan op de ontvanger
De communicatiestijl die je gebruikt heeft grote invloed op de effectiviteit van de communicatie. De ene collega maakt tabellen met data en statistieken om een boodschap over te brengen, terwijl de visueel ingestelde collega liever naar afbeeldingen kijkt. Wil je het effect van je communicatie vergroten? Pas je communicatiestijl dan zo goed mogelijk aan op de stijl van de ontvanger.
- ben je benieuwd hoe jij overkomt op anderen? Of hoe je diverse communicatiestijlen in kan zetten om anderen te overtuigen? Dan is de online training Zet jezelf neer misschien wel iets voor jou. Met een Randstad-account is deze communicatietraining helemaal gratis. Maak er hier snel één aan.
vakgebieden waarin goede communicatie belangrijk is
Communiceren is in nagenoeg elk vakgebied belangrijk, maar vooral in sectoren waarin je met mensen werkt of in teams. We hebben een aantal vakgebieden op een rij gezet waarbij de competentie communiceren belangrijk is om te hebben.
- communicatie: het meest voor de hand liggende vakgebied waarin communiceren centraal staat. Functies in dit vakgebied vind je bij verschillende bedrijven, of het nu gaat om interne of externe communicatie. Als communicatiespecialist zorg jij dat de juiste informatie bij via het juiste kanaal bij de juiste personen terecht komt.
- hospitality: als hospitality medewerker heb je veel in je mars. Je werkt met veel verschillende mensen en moet met allerlei situaties om kunnen gaan. Hierin is het heel belangrijk dat je communiceert, zowel met je eigen team als met je gasten. Door te luisteren naar wensen van de gasten creëer jij keer op keer een unieke beleving!
- onderwijs: kennis overdragen doe je door middel van communicatie. Niet alleen als docent, maar ook als mentor of opleidingsadviseur ben je continu in gesprek om kinderen, jongeren en volwassenen te helpen met hun ontwikkeling.
- zorg: in de zorg werk je met mensen. Je ondersteunt hulpbehoevende mensen, maakt ze beter en helpt ze verder. Als verpleegkundige ben je een klankbord voor patiënten, als arts geef je adviezen, deel je je kennis en overleg je veel met collega’s. Aangezien het over serieuze zaken gaat en er soms spoed bij komt kijken, moet je heel efficiënt kunnen communiceren.
Meer weten over welke beroepen bij jou (en je competenties) passen? Of heb je hulp nodig bij het kiezen van een opleiding of studierichting? Doe onze beroepskeuzetest! Hiermee weet je in enkele minuten wat je leuk vindt om te doen en waar je goed in bent.
zo toon je effectieve communicatie aan tijdens een sollicitatiegesprek
Ga je solliciteren op een functie waarbij goed kunnen communiceren een van de vereisten is? Zo zorg je ervoor dat jij tijdens je sollicitatiegesprek en in je motivatiebrief of sollicitatiebrief laat blijken dat je communicatief sterk bent:
- communicatie in teamverband: tijdens je studie heb je vast wel eens groepsopdrachten gemaakt of samen moeten werken met andere studenten. Dit zijn momenten waarop communicatie belangrijk is. Geef voorbeelden van jouw rol in groepsverband en hoe jij communicatie inzet om goed samen te kunnen werken.
- klantcontact: of je alleen een bijbaan hebt gehad of jarenlange ervaring - in veel beroepen heb je te maken met klanten. Geef voorbeelden deze contactmomenten bij je vorige werkgever(s). Denk hierbij aan zoals face to face contact, maar ook telefonisch contact of contact per mail.
- effectieve communicatie tijdens de sollicitatie: benoem niet alleen dat je een ster bent in communiceren, maar laat het ook blijken! Wees duidelijk over wie je bent en wat je wil in je sollicitatie- of motivatiebrief. Ook wanneer je telefonisch contact hebt met je potentiële nieuwe werkgever kan je direct laten blijken dat communiceren jou goed af gaat. Hulp nodig bij het schrijven van een sollicitatiebrief? Lees hier onze 9 tips.
- communiceren in privé omstandigheden: ben jij het klankbord van je vriendengroep? Zien ze jou als de verbindende factor, die advies geeft en helpt om onenigheden uit te praten? Ook voorbeelden uit privé omstandigheden waarmee je aan kunt tonen dat je effectief kan communiceren worden gewaardeerd bij een sollicitatieproces.
- communiceren op je cv: soms blijkt je ervaring met communicatieve taken en communiceren op je werk al uit je cv. Bijvoorbeeld omdat je op de afdeling communicatie hebt gewerkt. Je kan die ervaring en de exacte taken verder toelichten in je motivatiebrief. Zo weet je zeker dat ze van jouw communicatie skills afweten!
zo help je anderen zich te ontwikkelen met effectief communiceren
Heb jij geen moeite met communicatie en weet je precies hoe je een boodschap over moet brengen? Dan ben je de aangewezen persoon om mensen te helpen die moeite hebben met effectieve communicatie. Geef een collega na afloop van een meeting feedback op zijn of haar gespreksvaardigheden. Misschien had hij of zij beter door kunnen vragen om meer informatie in te winnen, of langer moeten luisteren naar het antwoord van de klant. Of bespreek met je vrienden de verschillende communicatiestijlen en welke het best bij iedereen past. Een leuke manier om elkaar nog beter te leren kennen en je vriendschap te versterken.
gelijksoortige competenties
Als je goed en effectief kan communiceren, dan heb je waarschijnlijk ook aanleg voor gelijksoortige competenties als overtuigen en beïnvloeden. Om anderen te overtuigen moet je jezelf namelijk niet alleen verbaal en non-verbaal uit kunnen drukken, maar ook je communicatiestijl kunnen aanpassen. Niet iedereen is gevoelig voor dezelfde overtuigingstechnieken. Hetzelfde geldt voor beïnvloeden. Wanneer je communicatie gebruikt om anderen te beïnvloeden moet je goed nadenken over de manier waarop je de boodschap overbrengt (face to face, telefonisch of schriftelijk) en welke argumenten gebruikt.