social media specialist vacatures
Platform Specialist, Bol
Ben jij helemaal thuis in systemen en wil jij graag de achterkant van het grootste e-commerce bedrijf van Nederland leren kennen? Vind jij het leuk om je steentje bij te dragen aan de kwaliteit en de betrouwbaarheid van het bol.com platform? Dan ben jij misschien wel de nieuwe platform specialist waar bol.com naar op zoek is!Je kan per direct voor 32 tot 40 uur per week aan de slag ...
bekijk vacature
Technisch specialist, Achmea
Je gaat aan de slag bij het fantastische team Vastgoed Beheer. Dit team valt binnen het dynamische Facilitair Bedrijf & Document Logistiek in Tilburg. We zijn verantwoordelijk voor álles wat met technische installaties van alle Achmea-locaties te maken heeft. Samen zorgen wij ervoor dat alles soepel draait. Als team leveren wij een flinke bijdrage aan de (strategische) doelen van Achmea ...
bekijk vacature
Sociaal Medisch Verpleegkundige
... -Verpleegkundige die op zoek is naar een functie die meer gericht is op het sociale domein. Bij voorkeur heb je ervaring als (sociaal) verpleegkundige gezien de VA-T voor het eerst met taakdelegatie gaat werken. Je neemt mee: minimaal een HBO-Verpleegkundige diploma en BIG-registratie inzicht in de relatie tussen medische problematiek en maatschappelijk ...
bekijk vacature
Een social media specialist is een online marketeer die alles weet van social media. Als social media specialist volg je alle trends op de voet, ken je de features van de platformen op je duimpje en weet je precies hoe je deze inzet om de juiste doelgroepen te bereiken. Jouw voornaamste taak is het bedenken van strategieën, uitwerken van campagnes en creëren van content voor mensen, merken of bedrijven.
Via social media probeer je nieuwe klanten te bereiken, relaties met bestaande klanten te versterken en verkopen te stimuleren. Dit doe je door foto’s te posten, video’s te maken, blogs te schrijven of bijvoorbeeld podcasts op te nemen.
Social media specialisten zijn meestal onderdeel van een marketingteam. Je werkt samen met andere marketeers die elk hun eigen specialisme hebben. Niet alleen retailers gebruiken social media om hun merk te laten groeien. Je komt het beroep social media specialist in heel wat vakgebieden tegen.
Ook dienstverleners, non-profit organisaties of bijvoorbeeld ziekenhuizen, gemeenten en andere overheidsinstellingen zijn actief op social media. Goed nieuws voor de social media specialisten onder ons, want je kunt dus ongeveer overal aan de slag!
wat doet een social media specialist?
Als social media specialist ben je verantwoordelijk voor:
-
maken van social media strategieën
-
marktonderzoek en doelgroeponderzoek
-
bedenken van campagnes
-
volgen van de laatste social media trends
-
meedenken over of maken van content (video’s, foto’s, advertenties, teksten)
-
inzetten van social media tools
-
adviseren
-
rapportages maken
-
resultaten monitoren
Wil je weten wat je gaat verdienen als social media specialist? Vul dan de salarischecker snel zelf even in en ontdek wat je waard bent!
Benieuwd wat je netto overhoudt van dat salaris? Of weet je wat je netto wilt verdienen en wil je berekenen welk brutosalaris daarbij past? Check het in onze bruto netto calculator.
secundaire arbeidsvoorwaarden
Er is geen aparte cao voor social media specialisten. In sommige gevallen bestaat er wel een specifieke cao voor de bedrijfstak waarin je werkt. Bijvoorbeeld wanneer je als social media specialist voor een overheidsinstelling werkt. In de cao zijn afspraken over salarissen, vakantiedagen, eventuele bonussen en overuren vastgelegd. Check de cao van de bedrijfstak dus goed voordat je gaat werken. Misschien heb je wel recht op mooie extraatjes, zoals reiskostenvergoeding en een laptop van de zaak.
Binnen (online) marketing kan je veel kanten op. Werk je al een tijdje als social media specialist en wil je je kennis verbreden? Je kan doorgroeien tot:
-
online marketeer: als online marketeer heb je kennis van verschillende online marketing kanalen. Jij werkt met verschillende online marketing kanalen, waaronder social media, e-mail marketing en SEA. Je bedenkt campagnes, koopt advertenties in, maakt rapportages, adviseert klanten en monitort de resultaten nauwkeurig. Als online marketeer zorg je ervoor dat een persoon of bedrijf meer naamsbekendheid krijgt en meer verkoopt
-
marktonderzoeker: in deze functie pluis je specifieke markten helemaal uit om erachter te komen hoe je het beste op ze inspeelt. Je houdt je bezig met het financiële plaatje, de trends, de klanttevredenheid en de behoeften van klanten. Je doet een objectieve analyse en adviseert opdrachtgevers aan de hand van je bevindingen. Deze adviezen kunnen zij vervolgens gebruiken voor de ontwikkeling van hun marketingstrategie.
-
marketing manager: als marketing manager stuur je een team van marketeers aan. Je hebt een brede kennis van online en offline marketing kanalen en weet precies hoe je de verschillende kanalen inzet om de juiste doelgroepen te bereiken. Daarnaast maak je rapportages met resultaten voor je collega’s en klanten
Wil jij je doorgroeimogelijkheden vergroten? Ga dan aan de slag met je persoonlijke ontwikkeling. Ook kijken we graag samen met je naar je loopbaanontwikkeling. Bekijk de tests, tips en trainingen.
Als social media specialist focus je je op social media kanalen. Binnen marketing zijn er uiteraard nog meer functies waarbij gewerkt wordt met social media. Denk bijvoorbeeld aan:
-
online marketeer: als online marketeer werk je met verschillende online marketing kanalen, waaronder social media. Je hebt brede kennis van de verschillende digitale kanalen en zet deze in om een bedrijf te laten groeien of de naamsbekendheid te vergroten. Je maakt content, bedenkt campagnes en houdt de resultaten nauwlettend in de gaten
-
influencer manager: als influencer manager help je mensen in plaats van bedrijven om een groot publiek te bereiken. Influencers gebruiken voornamelijk social media kanalen om content over zichzelf te delen en producten te verkopen. Als influencer manager help je influencers om zichzelf online goed neer te zetten en bedenk je creatieve content die de volgers aanspreekt
Wat kan je verwachten als je gaat werken als social media specialist? De volgende zaken zijn goed om te weten:
dit is je takenpakket als social media specialist
-
ontwikkelen van social media strategieën: voor een persoon, merk of bedrijf stel je doelstellingen op die je op korte of lange termijn wil bereiken. Je bepaalt welke social media platformen je in gaat zetten, welke doelgroep je aan wil spreken, wat voor content je wil delen en brengt de kosten in kaart
-
markt- en doelgroeponderzoek: voordat je content maakt en deelt, doe je eerst onderzoek naar de markt en de doelgroep. De resultaten gebruik je vervolgens voor de ontwikkeling van de strategie en de content
-
campagnes bedenken: met creatieve advertenties en leuke samenwerkingen zorg jij ervoor dat het merk groeit en de verkopen stijgen
-
content creëren: denk aan het maken van foto’s voor advertenties op Facebook, het editen van video’s voor YouTube, het bedenken van een Instagram post of het schrijven van een blog. Soms werk je samen met andere creatieven en marketeers, maar soms doe je dit ook zelf
-
rapportages maken en resultaten monitoren: een belangrijk onderdeel van je werk als social media specialist is het monitoren van de resultaten. Wat leveren de campagnes op? Hoeveel views heeft een video? Wordt er positief gereageerd op de foto’s die je hebt gepost? Alle statistieken en kosten maak je inzichtelijk in rapportages, zodat je precies weet wat goed gaat en wat beter kan
-
adviseren: als social media specialist heb je vaak ook een adviserende rol. Jij weet welke trends interessant zijn om op in te spelen en hoe de klant de verschillende kanalen het best kan inzetten.
wie zijn je collega’s?
Als social media specialist werk je vaak in een team met online marketeers, die elk hun eigen specialisme hebben. Denk aan e-mail marketeers, content marketeers en SEO-specialisten. Samen bedenk je campagnes, creëer je creatieve content en heb je klantcontact. De planning van de marketingactiviteiten stem je af met de projectmanager, zodat alles precies volgens schema verloopt.
je werkplek op kantoor
De meeste social media specialisten werken op de marketingafdeling van een bedrijf of een marketingbureau. Je werkt in een kantooromgeving, waar je samen met je collega’s alle marketingactiviteiten bedenkt en creëert. Sommige creatieve bureaus hebben ook een foto- of videostudio. Als social media specialist is het vaak ook mogelijk om deels thuis te werken, aangezien bijna alles wat je doet online gebeurt. De mogelijkheden verschillen per bedrijf, dus vraag dit altijd na bij je werkgever.
leuke bedrijven om te werken als social media specialist
Via Randstad kan je snel aan de slag bij onze topwerkgevers. Wat dacht je bijvoorbeeld van werken bij:
-
dpg media: DPG media is een toonaangevende uitgever van nationale, regionale én lokale nieuwsmerken, magazines, websites en radiozenders. Bij DPG media werken dagelijks ruim 350 professionals aan journalistieke producties
-
bol.com: de winkel van ons allemaal, waarbij gemak en services voorop staan. De marketingafdeling van bol.com zorgt ervoor dat er dagelijks miljoenen mensen bereikt worden met creatieve campagnes en goede content. Naast hard werken staat gezelligheid bij bol.com voorop
-
amazon: de grootste e-commerce speler ter wereld is actief in meer dan 100 landen. Bij Amazon zijn ze altijd op zoek naar specialisten die weten hoe ze online in moeten spelen op de markt en de doelgroepen kunnen bereiken. Bij Amazon werk je met innovatieve technologie en krijg je veel verantwoordelijkheden
de werktijden van een sociale media specialist
De meeste social media specialisten werken overdag, van maandag tot en met vrijdag. Social media kent natuurlijk geen sluitingstijden, maar ondanks dat kan je nagenoeg alles van tevoren inplannen. Toch kan het zo zijn dat je ook ‘s avonds of in het weekend een post moet editen, een advertentie moet pauzeren of moet reageren op volgers. Gelukkig is dat voor jou geen probleem, want jij bent altijd online!
Per direct op zoek naar een korte klus? Of geïnteresseerd in een (studenten-)bijbaan? Bekijk dan de openstaande klussen op Randstad Go.
Om aan de slag te kunnen als social media specialist heb je een meestal een hbo-diploma nodig in de richting van media, marketing of communicatie. Maar ook met een andere opleidingsachtergrond kan je social media specialist worden. Zolang je kennis hebt van social media en creatief en gemotiveerd bent, kom je een heel eind.
En natuurlijk kan iedereen die via Randstad werkt altijd gebruikmaken van alle online trainingen en cursussen via Randstad. Je vindt ze in je Randstad-profiel onder Mijn Ontwikkeling.
Ook als je (nog) niet via Randstad werkt heb je toegang tot het opleidingsaanbod. Log meteen in en ontdek wat bij je past! Heb je nog geen Randstad-profiel? Maak er snel één aan!
Als social media specialist weet je niet alleen hoe je een foto post, een filter toepast of een advertentie maakt. Er zijn namelijk nog veel meer competenties die handig zijn om te hebben wanneer je als social media specialist aan de slag gaat.
-
creatief: in jouw rol ben je continu bezig met het bedenken van nieuwe content waarmee je de aandacht van de doelgroep kan trekken. Samen met content marketeers, copywriters of videomarketeers creëer je mooie beelden en schrijf je leuke teksten die zorgen voor meer volgers en sales
-
klantgericht: als social media specialist werk je voor een of meerdere opdrachtgevers, waarmee je regelmatig contact hebt. Per mail, telefonisch of face to face presenteer je je plannen en bespreek je de resultaten. Je zorgt ervoor dat de wensen van de klant werkelijkheid worden
-
analytisch: de statistieken en data van de campagnes en advertenties monitor je dagelijks. Hiervoor maak je gebruik van tools als Google Analytics, Facebook Business Manager en Google Ads. De resultaten verwerk je in rapportages, zodat je precies weet wat de marketingactiviteiten opleveren, wat goed gaat en wat nog beter kan
Wanneer je werkt via Randstad heb je een aantal voordelen. Denk bijvoorbeeld aan:
-
wekelijks uitbetaald worden
-
pensioenregeling als je 26 weken gewerkt hebt
-
altijd een contactpersoon waarop je kan terugvallen en om hulp kan vragen
-
via onze Randstad-app declareer je snel je gewerkte uren en heb je altijd direct overzicht over je werkrooster
-
vakantiegeld en recht op 25 vakantiedagen krijg je van ons
-
via Randstad is het mogelijk om op elk moment verschillende (veiligheids-) certificaten te behalen. Bekijk hier onze opleidingsmogelijkheden
-
vast contract? Een uitzendbaan als social media specialist via Randstad is vaak een opstap naar een mooie vaste baan. Jaarlijks verdienen duizenden mensen een contract voor onbepaalde tijd bij leuke werkgevers dankzij een tijdelijke baan via ons. Bovendien werven veel bedrijven hun vaste medewerkers mede via Randstad
veelgestelde vragen over social media specialisten
-
wat doet een social media specialist?
Een social media specialist zet social media kanalen in om de bekendheid van een bedrijf of merk te vergroten en verkopen (sales) te stimuleren. Als social media specialist ontwikkel je strategieën, bedenk je campagnes en creëer je content voor social media kanalen. Ook maak je rapportages en analyseer je resultaten. Hier lees je wat een baan als social media specialist precies inhoudt.
-
wat verdien je gemiddeld als social media specialist?
Als social media specialist verdien je gemiddeld zo’n 2.252 euro bruto per maand, wanneer je 40 uur werkt. Ga je aan de slag als flexmedewerker? Dan verdien je ongeveer 13,00 euro bruto per uur. Hier lees je meer over het salaris van een social media expert.
-
hoe moet ik solliciteren op een social media specialist vacature?
Solliciteren als social media specialist is simpel: maak een Randstad-profiel aan en zoek in onze vacaturebank naar vacatures bij jou in de buurt. Hierna stuur je eenvoudig je cv en motivatie op.
Hulp nodig bij het opstellen van een cv of motivatiebrief? Bekijk hier al onze sollicitatietips!
-
hoe lang duurt een opleiding tot social media specialist?
Om als social media specialist aan de slag te gaan heb je vaak een hbo-opleiding in de richting van media, marketing of communicatie nodig. Zo’n opleiding duurt gemiddeld 4 jaar.