Een marketingmedewerker, of marketeer, is de hele dag bezig met het promoten van een product. Je houdt de huidige klanten op de hoogte van de laatste ontwikkelingen, en probeert nieuwe klanten te bereiken. Dit doe je door campagnes te verzinnen, de sociale media bij te houden, mails op te zetten en nog veel meer. Je werkt vanaf de marketingafdeling van je bedrijf. Bijna ieder bedrijf heeft een marketingafdeling, je hoeft dus niet ver te zoeken voor een baan!

wat doet een marketingmedewerker?

Als marketingmedewerker ben je verantwoordelijk voor:

  • campagnes opzetten

  • updates plaatsen op sociale media

  • de laatste marketingtrends bijhouden

  • blogs en mails schrijven

  • klantonderzoek doen

  • bewaken van het merk

  • marketingbudget beheren
     

Wil je weten wat je gaat verdienen als hovenier? Vul dan de salarischecker snel zelf even in en ontdek wat je waard bent!  
Benieuwd wat je netto overhoudt van dat salaris? Of weet je wat je netto wilt verdienen en wil je berekenen welk brutosalaris daarbij past? Check het in onze bruto netto calculator.

secundaire arbeidsvoorwaarden

Er is geen speciale cao voor marketingmedewerkers. Je salaris, bonussen en vakantiedagen staan vast via de cao van de bedrijfstak waarin je werkt. Soms krijg je van je werkgever ook nog een aantal fijne extra’s, zoals een laptop van de zaak of een reisvergoeding. 

Kom je al jaren met de beste ideeën en worden al jouw campagnes een succes? Dan kan je misschien wel doorgroeien! Als marketingmedewerker zijn er een aantal interessante doorgroeimogelijkheden. Kijk hieronder dewelke jou het meest aanspreekt

  • marketing manager: ben je een echte strateeg? Groei dan door tot marketing manager! Als marketing manager heb je de leiding over een groep marketeers en maak je belangrijke beslissingen over het marketingbeleid van een organisatie. Aan de hand van marktonderzoek stippel je de slimste marketingstrategieën uit

  • eigenaar marketingbureau: heb je er altijd al van gedroomd om eigen baas te zijn? Als je een tijdje in de marketingwereld hebt meegedraaid, kan je misschien wel je eigen bedrijf oprichten! Als eigenaar van een marketingbureau werf je klanten waarvoor je campagnes ontwikkelt. Daarnaast ben je bezig met het bijhouden van de administratie, mensen aannemen en natuurlijk de marketing van je eigen organisatie

Wil jij je doorgroeimogelijkheden vergroten? Ga dan aan de slag met je persoonlijke ontwikkeling. Ook kijken we graag samen met je naar je loopbaanontwikkeling. Bekijk de tests, tips en trainingen

Marketingmedewerkers werken op allerlei plekken. Je werkzaamheden verschillen natuurlijk per werkgever, maar er is een duidelijk verschil tussen medewerkers van een marketingbureau en medewerkers van een marketingafdeling. Dat verschil leggen we hieronder even aan je uit:

  • medewerker marketingbureau: als medewerker van een marketingbureau werk je voor verschillende klanten. Afhankelijk van de wensen van de klant houd je hun socials, websites en blogs bij, of ontwikkel je hele marketingplannen of huisstijlen. Iedere week doe je opdrachten voor verschillende klanten, zo blijft je werk lekker afwisselend!

  • medewerker marketingafdeling: marketingmedewerkers kunnen ook werkzaam zijn voor de marketingafdeling van een bedrijf. In dat geval houd je je maar bezig met één opdrachtgever: het bedrijf waarvoor je werkt. Je kan het product, de huisstijl, de visie en de missie van het bedrijf dromen, dus ben jij de aangewezen persoon om de beste campagnes voor je bedrijf op poten te zetten

  • online marketeer: een online marketeer of digital marketeer ontwerpt campagnes voor de online platforms van klanten. Je schrijft de lekkerste blogteksten en zorgt dat de website altijd up to date is. Jouw doel? Het verzamelen van clicks, likes, abonnees en natuurlijk het verhogen van de verkoopcijfers

  • salesmedewerker: een salesmedewerker stimuleert de verkoop van een product. Je zorgt voor promotiecampagnes, onderhoudt contact met de klanten, doet marktonderzoek en probeert natuurlijk nieuwe klanten te werven

Wat kan je verwachten als je gaat werken als marketingmedewerker? De volgende zaken zijn goed om te weten:

dit is je takenpakket als marketingmedewerker

  • onderzoek doen naar klanten: het is belangrijk dat je als marketingmedewerker precies weet wie je doelgroep is. Welke content wordt als een gek gedeeld en welke laten ze links liggen? Welk product is razendpopulair en welke heeft nog wat extra promotie nodig? Dit zijn de vragen die een marketeer zichzelf constant stelt. Met behulp van handige tools ga je op zoek naar het gedrag en de voorkeuren van je klant, zodat je je volgende campagne nóg beter kan maken
  • sociale media bijhouden: hashtags, tweets, likes, TikTok-video’s en Instagram-stories: als marketingmedewerker is dit dagelijkse kost voor jou. Jij bent de social media expert van je bedrijf. Je weet precies hoe ieder platform werkt en hoe je je doelgroep het best kan bereiken
  • op de hoogte blijven van trends: de marketingwereld staat nooit stil. Het is heel belangrijk dat je aanhaakt bij de nieuwste ontwikkelingen op marketinggebied. Jij hebt een zesde zintuig voor de laatste trends en zorgt ervoor dat je bedrijf altijd voorop loopt
  • marketingbudget beheren: als marketingmedewerker werk je met een budget. Dit geld kan maar één keer uitgegeven worden, dus het is belangrijk dat dat op een slimme manier gebeurt. Jij zorgt ervoor dat iedere cent goed besteed wordt
  • branding: dit is een heel belangrijk onderdeel van je werk als marketingmedewerker. De branding bepaalt de zichtbare identiteit van een merk. Als marketingmedewerker weet jij precies hoe een bedrijf zich moet presenteren naar de buitenwereld, en creëer je een imago dat precies bij de waarden van het bedrijf past

wie zijn je collega’s?

Als medewerker marketing werk je in de communicatie. In deze branche werk je samen met copywriters, video-editors, grafisch designers en salesmedewerkers. Vaak werk je direct met hen samen aan onderdelen van de campagne. Zo kom je steeds meer te weten over verschillende vormen van communicatie, en ontwikkel je je vakkennis als marketingmedewerker. Ook kom je natuurlijk een hoop collega-marketingmedewerkers tegen. Met hen wissel je ideeën uit en praat je over de laatste ontwikkelingen binnen het vakgebied.  

je werkplek: dat lig helemaal aan jou!

Ieder middelgroot bedrijf heeft een marketingafdeling. Je kan als marketingmedewerker dus altijd wel ergens aan de bak. Denk ook eens buiten de gebaande paden: je kan natuurlijk bij een marketingbureau gaan werken, maar jouw favoriete sneakermerk of voetbalclub heeft ook marketeers in dienst. Maak je werk zo leuk mogelijk en ga aan het werk voor een bedrijf dat jij tof vindt

leuke bedrijven om te werken als marketingmedewerker

Via Randstad kan je snel aan de slag bij onze topwerkgevers. Wat dacht je bijvoorbeeld van werken bij:

  • bol.com: lijkt het jou leuk om een bijdrage te leveren aan de iconische en unieke branding van Bol.com? Solliciteer dan direct!
  • douwe egberts: heb je een neus voor goede campagnes én goede koffie? Dan zoekt Douwe Egberts jou! Ga aan het werk als marketingmedewerker bij de grootste koffieproducent van het land
  • dpg media: bij het grootste mediabedrijf van Nederland zijn ze altijd op zoek naar enthousiaste marketingmedewerkers. DPG Media bereikt dagelijks miljoenen mensen via toonaangevende kranten, magazines, radio en digitale nieuwsmedia
  • amazon: ga aan de slag bij één van ‘s werelds grootste spelers op het gebied van e-commerce. Als marketingmedewerker bij Amazon zet je je creativiteit en analytisch vermogen iedere dag in om de ervaring van hun gigantische doelgroep nog beter te maken

de werktijden van een marketingmedewerker

Als marketingmedewerker werk je volgens kantoortijden. Dat betekent dat je je nooit zorgen hoeft te maken over avond- of weekenddiensten. Tussen 17:00 en 18:00 uur kan jij de deur lekker achter je dichtgooien. Ook handig aan werken als marketingmedewerker: je werkt veel vanaf je laptop, dus je kan vast ook af en toe een keer vanaf huis werken. Of vanaf je favoriete koffiebarretje!

Per direct op zoek naar een korte klus? Of geïnteresseerd in een (studenten-)bijbaan? Bekijk dan de openstaande klussen op Randstad Go.

Er zijn verschillende opleidingen waarmee je marketingmedewerker kan worden. Op mbo 4-niveau kan je de studie marketing en communicatie volgen. Tijdens deze BOL-opleiding doe je al veel praktijkervaring op. Je loopt tijdens je studie namelijk al veel uren mee op verschillende marketingafdelingen.

Ook op hbo-niveau zijn er verschillende opleidingen die je voorbereiden op een baan als marketingmedewerker. Zo kan je bijvoorbeeld de opleiding communicatie volgen, of de studie marketing. Na het afronden van deze opleidingen ben je helemaal klaar om de marketingwereld te bestormen

En natuurlijk kan iedereen die via Randstad werkt altijd gebruikmaken van alle online trainingen en cursussen via Randstad. Je vindt ze in je Randstad-profiel onder Mijn Ontwikkeling.

Ook als je (nog) niet via Randstad werkt heb je toegang tot het opleidingsaanbod. Log meteen in en ontdek wat bij je past! Heb je nog geen Randstad-profiel? Maak er snel één aan!

De belangrijkste eigenschap van een marketingmedewerker? Dat is zonder twijfel creativiteit! Jij schudt de pakkende slagzinnen en originele social-campagnes zo uit je mouw. Je kan buiten de kaders denken en komt zo met de beste ideeën. Naast creativiteit zijn er nog een aantal andere competenties die passen bij marketingmedewerkers. Bekijk hier of je jezelf erin herkent:

  • communicatief sterk: als marketingmedewerker werk je veel samen met collega’s en kom je vaak in contact met de klant. Het is belangrijk dat je jezelf goed kan verwoorden en dat je een overtuigend verhaal kan vertellen

  • goede schrijver: één van jouw taken als marketingmedewerker is het tikken van berichten voor blogs en sociale media. Het is dus handig als je een beetje schrijftalent hebt. Jij laat iedere zin van het scherm af spatten en maakt iedere blog een feest om te lezen

  • trendgevoelig: als marketingmedewerker weet je altijd precies welk liedje trending is op TikTok en welke hashtags je moet gebruiken op Instagram. Ook houd je je ogen open voor nieuwe trends, want in de marketingwereld is het heel belangrijk dat je met je tijd meegaat en nieuwe manieren zoekt om publiek te bereiken

  • organisatorisch sterk: dat jij het brein bent achter een marketingcampagne, betekent nog niet dat je alles alleen uit hoeft te voeren. Door de taken slim over je team te verdelen en goed het overzicht te houden maak je van iedere campagne een groot succes!

  • analytisch sterk: kennis is macht, en al helemaal in de marketingwereld. Als marketingmedewerker bestaat een groot gedeelte van je werk uit het onderzoeken van de markt en je doelgroep. Jij beschikt over het analytisch vermogen om precies te achterhalen wat jouw klanten nou écht willen

Wanneer je werkt via Randstad heb je een aantal voordelen. Denk bijvoorbeeld aan:

  • wekelijks uitbetaald worden

  • pensioenregeling als je 26 weken gewerkt hebt

  • altijd een contactpersoon waarop je kan terugvallen en om hulp kan vragen

  • via onze Randstad-app declareer je snel je gewerkte uren en heb je altijd direct overzicht over je werkrooster

  • vakantiegeld en recht op 25 vakantiedagen krijg je van ons

  • via Randstad is het mogelijk om op elk moment verschillende (veiligheids-) certificaten te behalen. Bekijk hier onze opleidingsmogelijkheden

  • vast contract? Een uitzendbaan als hovenier via Randstad is vaak een opstap naar een mooie vaste baan. Jaarlijks verdienen duizenden mensen een contract voor onbepaalde tijd bij leuke werkgevers dankzij een tijdelijke baan via ons. Bovendien werven veel bedrijven hun vaste medewerkers mede via Randstad

veelgestelde vragen over marketingmedewerker.

  • wat doet een marketingmedewerker?

    Een marketingmedewerker houdt zich bezig met de promotie van een merk, product of bedrijf. Als marketingmedewerker stippel je marketingplannen uit en zorg je dat deze goed uitgevoerd worden. Benieuwd wat je nog meer allemaal doet als marketingmedewerker? Bekijk hier het volledige takenpakket!

  • wat verdien je gemiddeld als marketingmedewerker?
  • ervaring nodig voor een baan als marketingmedewerker?

    Heb je het juiste diploma op zak, ben je creatief en altijd op de hoogte van de laatste digitale trends? Dan is er vast wel ergens een baan voor jou als marketingmedewerker. Die ervaring doe je wel op tijdens het werken! Benieuwd welke studies je allemaal kan volgen om marketingmedewerker te worden. Lees hier alles over de opleidingen tot marketingmedewerker.

  • aan welke eisen moet je voldoen voor een baan als marketingmedewerker?
  • hoe moet ik solliciteren op een vacature voor marketingmedewerker?

    Solliciteren als marketingmedewerker is simpel: maak een Randstad-profiel aan en zoek in onze vacaturebank naar vacatures bij jou in de buurt. Hierna stuur je eenvoudig je cv en motivatie op. Hulp nodig bij het opstellen van een cv of motivatiebrief? Bekijk hier al onze sollicitatietips!

  • welke vaardigheden ontwikkel ik met een baan als marketingmedewerker?

    Met een baan als marketingmedewerker ben je altijd op de hoogte van de laatste trends op marketinggebied. Daarnaast werk je aan je communicatieve vaardigheden en schrijfvaardigheid. Benieuwd welke competenties nog meer passen bij een marketingmedewerker? Bekijk hier de volledige lijst met competenties!

  • hoe lang duurt een opleiding tot marketingmedewerker?

    Als je de mbo 4-opleiding marketing en communicatie hebt afgerond, kan je aan de slag in de marketing. Deze studie duurt drie jaar. Ook op hbo kan je verschillende opleidingen volgen die je voorbereiden op het werk van een marketingmedewerker. Voorbeelden hiervan zijn de studie marketing, of de opleiding communicatie. Deze studies duren allebei vier jaar. Meer weten over werken als marketingmedewerker? Bekijk dan deze pagina.