Als callcentermedewerker voer je telefoongesprekken: met wie en waarom verschilt per afdeling en per bedrijf of organisatie. Bij sommige bedrijven is het je taak om klanten verder te helpen met problemen. Goed luisteren en de juiste vragen stellen is hiervoor essentieel. Bij andere organisaties bel je juist met een specifiek doel: een bepaalde dienst verkopen.
Het is super afwisselend werk, omdat je telkens weer met iemand anders in gesprek gaat. Je speelt ook een belangrijke rol in het imago van een bedrijf: je bent als spreekbuis het spreekwoordelijke visitekaartje! Vriendelijkheid staat daarom altijd voorop. Spreekt dit je aan? Lees dan snel verder!
gemiddeld salaris van een callcentermedewerker
Wil je weten wat een fulltime callcentermedewerker verdient? Bekijk het direct in onze eigen salarischecker.
Heb je veel specialistische kennis nodig zoals in de financiële dienstverlening, ict of voor de overheid? Dan verdien je doorgaans meer dan wanneer je aan de slag gaat bij bijvoorbeeld een facilitair callcenter.
Benieuwd wat je netto overhoudt van dat salaris? Of weet je wat je netto wilt verdienen en wil je berekenen welk brutosalaris daarbij past? Check het in onze bruto netto calculator.
cao callcenter: goed om te weten
In de wereld van callcenters zijn er heldere afspraken vastgelegd in de cao om jouw belangen te waarborgen, waaronder salaris, vakantiedagen, pensioenopbouw, vakantiegeld en mogelijke overwerktoeslagen. Vraag je je af wat de opzegtermijn is als je van baan wilt veranderen? En of je vrij bent op speciale dagen zoals Koningsdag? Je vindt alle belangrijke informatie, naast je salaris, uitgebreid beschreven in de cao callcenter. Een positief aspect van een cao is dat het een minimumnorm vaststelt, maar er is altijd ruimte voor extra voordelen.
secundaire arbeidsvoorwaarden
Werk je als callcentermedewerker op een zondag? Dan krijg je vaak een toeslag van 50% op je salaris. Dat is mooi meegenomen! Ook bouw je 8,33% vakantiegeld op als je werkt via Randstad.
wat doet een callcentermedewerker?
Als callcentermedewerker ben je verantwoordelijk voor het contact met klanten. Je bent daarom communicatief sterk. Goed luisteren, doorvragen en samenvatten doe je bij ieder gesprek om zo tot de beste oplossing voor de klant te komen. Er zijn vaak twee soorten functies voor callcentermedewerkers: inbound of outbound.
-
inbound houdt in dat (potentiële) klanten of leveranciers naar jou bellen met een vraag of probleem.
-
als outbound medewerker heb jij juist de touwtjes in handen en bel jij namens het bedrijf of de organisatie (potentiële) klanten op om uitleg te geven over een bepaalde dienst of product.