Rozalin heeft na het afronden van haar studie vijf jaar in de zorg gewerkt. Ze wilde eigenlijk al een tijdje iets anders, maar na corona gooide ze echt het roer om. Ze startte als klantexpert en koos daarbij heel bewust voor KPN als werkgever. ‘KPN vindt mijn ontwikkeling erg belangrijk. Ik kan hier talloze opleidingen en trainingen volgen en dus echt groeien als persoon.’ En inmiddels werkt Rozalin alweer een paar maanden bij KPN in Groningen en heeft ze het erg naar haar zin.
hoi Rozalin, vertel, hoe ben je bij KPN terechtgekomen? Want volgens mij was je geïnteresseerd in specifiek deze afdeling en dit team, toch?
‘Ja, dat klopt. Een vriend van mij werkte al bij de klantenservice van KPN en hij vertelde dat er een vacature vrij kwam en dat deze baan wel iets voor mij zou zijn. Ik las in de vacature dat ik zou worden opgeleid tot klantenservice medewerker, dus toen heb ik meteen gesolliciteerd. En daarna heb ik erg leuke sollicitatiegesprekken gehad en kon ik eigenlijk direct beginnen.’
en wat sprak je aan in KPN als bedrijf dan?
‘Naast de functie-inhoud sprak vooral het duurzaamheidskarakter, en de mogelijkheid om opleidingen te volgen, mij erg aan. KPN is heel erg gefocust op je ontwikkeling. En over een jaar wil ik beginnen aan een nieuwe studie, dus in de tussentijd zocht ik een stabiele baan, maar ook een plek waar ik mezelf kon ontwikkelen. Toen kwam ik erachter dat je bij KPN elk jaar een opleidingsbudget van € 1.500 hebt, maar ook allemaal gratis trainingen kunt volgen. Momenteel doe ik een HR-cursus, vorige week heb ik een sales-cursus gedaan en helemaal in het begin heb ik een communicatie-cursus gevolgd. Ik ben nu eigenlijk in de afgelopen maanden al heel veel gegroeid. Maar dat had ik ook echt wel nodig.’
klinkt goed! Je was er dus echt aan toe om weer wat te doen met je ontwikkeling?
‘Ja. Ik heb na mijn vorige studie in totaal vijf jaar gewerkt en ik speelde altijd wel met het idee om verder te studeren. Volgend jaar wil ik dus beginnen met een nieuwe studie, maar in de tussentijd wil ik niet stilzitten en mezelf blijven ontwikkelen. Verder zocht ik natuurlijk ook gewoon een leuke baan en een gezellig team.’
wat maakt je team zo leuk dan?
‘Ik denk dat het komt omdat iedereen je wil helpen en het beste uit jezelf te halen. Je wil als team scoren, maar je wilt ook een leuke werkdag hebben met elkaar. Ik heb echt elke dag zin om naar het werk te gaan en heb goede vrienden gemaakt.’
en wat vind je van je werk zelf? Want in je baan als klantexpert los je dus problemen op, maar doe je ook een stuk verkoop. Hoe zit dat precies?
‘Vaak bellen klanten met een vraag of een probleem. Het belangrijkste is natuurlijk dat je de klant hoort, begrijpt, en verder kunt helpen. Je krijgt bijvoorbeeld veel vragen over facturen, WiFi in huis of over glasvezel. Die technische vragen waren in het begin een beetje wennen, maar je krijgt altijd hulp van collega’s als je iets niet snapt. En in een sales-cursus heb ik bijvoorbeeld dan weer geleerd hoe je vragen kan stellen, de behoefte van de klant in kaart kan brengen en vervolgens een mooi passend aanbod kan doen. Maar alleen als de klant hier behoefte aan heeft, dus dat is wel fijn.’
hoe wist je dat je het helpen en het verkopen iets voor jou was dan?
‘Eerlijk gezegd wist ik in het begin helemaal niet of het iets voor mij zou zijn. Ik heb geen technische achtergrond of sales-ervaring. Het leek mij gewoon leuk, dus ik ben begonnen. Nu heb ik ook wel erg goede begeleiding gehad van mijn collega’s en m’n werk is eigenlijk best heel menselijk. Je bent lekker in gesprek, helpt mensen met hun vragen en KPN geeft je alle handvatten om je werk goed te doen. Ik denk dat iedereen dit werk kan doen. Zolang je maar gemotiveerd bent en echt wil.’
en wat zie jij, als werknemer van KPN, terug van deze duurzaamheid dan?
‘KPN is er eigenlijk constant mee bezig met duurzaamheid. Je ziet het terug in kleine dingen, zoals het dat we geen papieren bekers meer gebruiken, maar we hebben bijvoorbeeld ook een fietsplan. En als je op de fiets naar het werk komt, krijg je een reiskostenvergoeding van € 0,40 per kilometer. Er zijn zelfs collega’s die helemaal uit Veendam of Assen op de fiets komen. En wist je dat KPN één van de meest groene telecombedrijven ter wereld is?’
en je werkt dus via Randstad. Hoe bevalt dat?
‘Ja, dat bevalt erg goed! Onze contactpersonen vanuit Randstad zijn hier elke dinsdag op kantoor en je ziet ze dus elke week. Ik ben daar heel blij mee omdat ik heel goed met ze overweg kan. Ze zitten echt bij ons team, dus ze zijn eigenlijk onderdeel van ons team. Wij zijn blij met Randstad, maar zij zijn ook blij met ons. Dat voel je gewoon.’
fijn om te horen. Wat zou je tegen iemand willen zeggen die overweegt om aan de slag te gaan bij KPN?
‘Ja, ik zou het gewoon doen! Binnen KPN wordt dus heel veel waarde gehecht aan jouw persoonlijke ontwikkeling. Je hebt veel coachingsgesprekken, kunt opleidingen en trainingen volgen, werkt met superleuke collega’s en kunt bijvoorbeeld ook geregeld thuiswerken. Dit is echt de leukste baan die ik tot nu toe heb gehad.’