cyber-fysieke systemen
De meeste organisaties zijn echter nog lang niet zo ver. Ze zijn vooral druk bezig om hun operatie, businessmodel en manier van organiseren aan te passen aan de overgang van het
analoge naar het digitale tijdperk. Hierbij gaat het om elektronische systemen, automatisering, robotisering en it-systemen. En eigenlijk is het daarmee ook nog eens een achterhoedegevecht, aangezien de vierde industriële revolutie al op de loer ligt. Namelijk die waarbij, onder invloed van onder andere AI, nano- en DNA-technologie, machine learning en geavanceerde gezichtsherkenning, de fysieke, biologische en digitale werelden met elkaar versmelten in zogenoemde ‘cyber-fysieke systemen’. Denk aan minirobots in onze bloedbaan die onze gezondheid monitoren, AI-systemen die ons brein een boost geven of autonome voertuigen die we besturen met onze gedachten.
"hoe zorgen we ervoor dat ai het belang van de mens dient"
razendsnelle ontwikkeling
Hoewel een organisatie als Stena Line ver voorop loopt in de automatisering van bestaand werk, zien we al wel in toenemende mate een verschuiving plaatsvinden in gevraagde kennis en vaardigheden. Steeds meer organisaties formeren een kernteam van hoog gekwalificeerde data-wetenschappers, analisten en engineers die veel traditioneel werk overnemen. Echter vaak met veel minder mensen. Tegelijkertijd wordt er ook meer en meer een beroep gedaan op functies waarbij het werk zich juist lastig laat digitaliseren; denk aan vakmensen, leerkrachten en zorgmedewerkers. Echter ook creatieve en innovatieve rollen zullen in de toekomst steeds belangrijker worden. Of wat te denken van het bedrijf Vopak dat antropologen in dienst neemt om AI te trainen. Ook het werk van de managers zal veranderen; zij zullen meer de rol van ‘coördinatoren’ moeten aannemen: de tussenpersonen die de ideeën van de wetenschappers, programmeurs en innovatoren voorzien van de in de organisatie beschikbare middelen om ze om te zetten naar concrete resultaten.
AI maakt een razendsnelle ontwikkeling door, maar er kleven ook de nodige ethische bezwaren aan. Hoe zorgen we ervoor dat AI het belang van de mens dient in plaats van andersom? Hoe zorgen we er voor dat eenieder die dat wil zinvol werk kan doen? Of laten we dat simpel overnemen door AI en hebben we vervolgens zeeën van vrije tijd? Om op deze en andere vragen een antwoord te vinden moeten we vooral de juiste vragen stellen, om er zo goed en zo kwaad als het gaat voor te zorgen dat we technologie zoals AI, big data, nanotechnologie en gezichtsherkenning zo inrichten dat ze bijdragen aan een wereld die wij nastreven. We moeten zorgen dat de technologie nooit de vrije hand krijgt in het doorvertalen van patronen naar een hyper efficiënte toekomst waarin de mens geheel overbodig is. Dus hoe zorg je ervoor dat deze technologie op de juiste manieren gebruikt wordt? Satya Nadella (CEO van Microsoft) roept op om AI vooral de menselijke capaciteiten te laten aanvullen in plaats van deze te vervangen. Volgens Nadella kunnen we deze vraagstukken alleen maar duurzaam oplossen wanneer de mens aan het roer blijft staan en AI ondergeschikt is.
Geïnteresseerd in een verdere verdieping? Download het whitepaper ‘Focus op Groeikracht’.