vijf stappen
Hieronder vind je een overzicht van de stappen die je kunt zetten, opgedaan in honderden lezingen bij bedrijven, aangevuld met wat we weten uit psychologisch onderzoek. Want wat voor de COVID-crisis geldt, geldt ook hier: alleen samen krijgen we het burn-outprobleem onder controle.
1. maak onderscheid tussen goede stress en slechte stress
Niet alle stress is slecht, en uit onderzoek blijkt dat hoe banger mensen zijn voor stress, hoe gestresster ze raken. Draag deze filosofie uit als bedrijf: er is niets mis met hard werken, of af en toe zelfs korte periodes van hoge werkdruk. Zolang er daarna maar voldoende hersteld kan worden! Waar je wél voor moet uitkijken is chronische stress (die dus niet meer weggaat), die is wel degelijk slecht voor de gezondheid. Het verschil hiertussen snappen en uitdragen is cruciaal.
2. zorg voor adequate ondersteuning voor wanneer stress te veel wordt
Te veel burn-outs ontstaan omdat medewerkers hun klachten lange tijd bagatelliseren, of geen hulp durven vragen. Zorg dat er in de organisatie een coach, vertrouwenspersoon of manager met kennis van zaken aanwezig is, waar een medewerker naar toe kan voor ondersteuning vóórdat hij of zij in een burn-out belandt. Hoe eerder er bij problemen met werkstress wordt ingegrepen, hoe kleiner de kans dat iemand maandenlang uitvalt met stressklachten.
3. zorg voor een open werksfeer en vroegsingalering
Eén van de lastigste onderdelen van stress is dat het je juist mínder bewust maakt of je in de gevarenzone zit. Je hebt dus vaak anderen nodig om je te attenderen dat je afstevent op een burn-out. Er moet dan natuurlijk wel een sfeer zijn waarin je elkaar kan en mag aanspreken – het moet veilig voelen om dat te doen. Ook managers en leidinggevenden kunnen hieraan bijdragen, door het onderwerp niet te schuwen en regelmatig pro-actief ‘in te checken’.
"want wat voor de COVID-crisis geldt, geldt hier ook: alleen samen krijgen we het burn-outprobleem onder controle."
4. maak regels over bereikbaarheid
Dit lijkt me laaghangend fruit. Eén van de redenen voor stress is het gevoel altijd bereikbaar te moeten zijn voor het werk. Problematisch, wanneer je de hele tijd bestookt kunt worden met werkgerelateerde mails, apps en berichten, ook in je vrije tijd. Spreek daarom als bedrijf af dat medewerkers het recht hebben om buiten werktijd onbereikbaar te zijn (tenzij de tent in de fik staat). Ontmoedig werkgerelateerde app-groepen op privé-telefoons en maak het moeilijker om buiten werktijd nog te mailen. Het is namelijk moeilijk herstellen en ontstressen als je het gevoel hebt dat je ook ’s avonds en in het weekend je werkmail moet controleren.
5. geef het goede voorbeeld
Idealiter bepaalt de medewerker zelf waar en wanneer hij of zij aan het werk is. Dit kan er wel voor zorgen dat het op kantoor wat ‘los zand’ wordt - zeker als teams ook de vergaderingen overwegend digitaal gaan doen. Des te belangrijker dat er wel momenten blijven waarop iederéén aanwezig is: een maandelijkse vergadering, een uitje of een gezamenlijke brainstormsessie. Dit zorgt ervoor dat medewerkers die elkaar lang niet hebben gesproken toch contact houden, en is goed voor de teamspirit.
Randstad, die mij gevraagd heeft voor deze serie artikelen, geef in hun whitepaper ‘Focus op Groeikracht’ nog veel meer aanknopingspunten voor organisaties die zich willen richten op duurzame inzetbaarheid.
Lees hier meer artikelen van externe experts.