Skill-based learning draagt bovendien bij aan kansengelijkheid in werk. Het vergroot de kansen van medewerkers zonder diploma, die nu vaak worden ingehaald door medewerkers met een diploma. Niet een diploma maar juist skills maken een medewerker competent in de werkpraktijk. Medewerkers ontwikkelen hun skills immers niet alleen via een studie, maar juist in het werk en daarbuiten in hobby’s, mantelzorg of vrijwilligerswerk. Qua skills zijn verschillen tussen functies of beroepen ook minder groot dan wordt gedacht. De ESCO-matrix (European Skills, Competences and Occupations) brengt dit tot uitdrukking. Met het oog op de toekomst van werk, is het aan werkgevers om op een andere manier naar het potentieel en de toegevoegde waarde van medewerkers te kijken. Laat de beroepenhokjes los!
Om als organisatie skill-based learning van de grond te tillen, is het nodig om de huidige skills van medewerkers in beeld te brengen. Een overzicht van talenten, skills en ambities is per medewerker inzichtelijk te maken via een skill-paspoort. Van daaruit kan elke medewerker bewust en gericht aan de slag met de (door) ontwikkeling van de eigen skills. Het ondersteunen en faciliteren daarvan vanuit de organisatie vraagt om maatwerk, dus individuele en persoonlijke ontwikkeltrajecten waarin learning by doing centraal staat. Geef medewerkers de ruimte om andere taken of rollen op te pakken en te experimenteren met nieuwe werkwijzen. Dat stimuleert en faciliteert medewerkers om hun skills (door) te ontwikkelen in de flow van hun werk. Tegelijkertijd helpt het de groeikracht van de organisatie te versterken!
"geef medewerkers de ruimte om andere taken of rollen op te pakken"
De spil van groeikracht in organisaties is innovatiekracht, het vermogen van een organisatie om te vernieuwen. Dat lukt alleen met medewerkers die in staat zijn om daaraan bij te dragen door nieuwe ideeën te genereren, te promoten en te implementeren. Via skill-based learning worden medewerkers gestimuleerd om vernieuwingen in de organisatie (mede) vorm te geven, zeker wanneer zij elkaar qua talenten en skills aanvullen en samenwerken vanuit uiteenlopende expertises. De (door)ontwikkeling van medewerkers gaat zo hand in hand met de groei van de organisatie.
Door als organisatie het talent van medewerkers centraal te stellen en de (door)ontwikkeling van skills te stimuleren in de flow van het werk wordt het potentieel van medewerkers aangeboord en benut om als organisatie te vernieuwen en te groeien. Het bevordert de duurzame inzetbaarheid van medewerkers en maakt organisaties toekomstbestendig!
Wil je meer lezen over de toekomst van de arbeidsmarkt? Download het whitepaper ‘Focus op Groeikracht’.
Bron: https://ec.europa.eu/esco/portal/skill